KOF_NOR Startet 30.August.2009 Link til dette innlegget Startet 30.August.2009 Vi overtok i går vår nye (brukte) Bavaria 32. Alt virker som forventet, men en del lyder å bli vant til fra diverse pumper. Avløpet fra vasken i byssa er imidlertid så tregt (tett?) at slik skal det ikke være. Det er en løsning med slange ned til et filter og deretter sen slange videre til en pumpe som igjen skal pumpe ut av båten. Filteret er ikke tett og pumpen går. Noen som har noen tips om årska og hva som kan forsøkes? Sitér dette innlegget Link to post
mikkel Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 ..det har sikkert ingen relevans, men jeg opplevde det samme som du nevner (riktignok ikke med pumper og filtre, men med direkte utslipp) - ting rant nesten ikke ut. Og grunnen ser du under - da jeg tok opp båten etter to år på sjøen. Skulle ha kokt de blåskjellene.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Pumpe og filter på utløpet av byssevasken??? Du må ha sett på feil slange, det er avløpet fra dusjen som har pumpe og filter. Hvis avløpet fra byssevsken er tett må du demontere slangen under vasken og stake gjennom med stakefjær. Det samler seg ofte fett hvis en ikke skyller godt med varmt vann innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hos meg hender det også at det renner tregt ut. Dette pga luftbobler i slangen. Det jeg gjør er å trekke opp proppen i noen sekunder sånn at det blir vann i avløpsslangen. Så setter jeg proppen i igjen i 2-3 sekunder, til jeg kjenner at det bobler under proppen. Når jeg så trekker ut proppen igjen så fosser vannet ut. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
hermansen Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Jeg hadde samme problem i en annen båt. Årsaken var matrester som lå igjen. Tok en lang kobbertråd og sørget for å "stake ut" alt som lå igjen i slangen. Tok 2 minutter og alt var ok igjen. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Har samme båt og forsåvidt samme problem. Skal ikke mye grums i vannet til før det går tett. Alle former for kaffegrut er fy-fy. Har dog ikke noen pumpe men direkte utløpet. Er dårlig fall på slangen deler av veien + liten slangediameter og et 90 grader benn. Går fint så lenge man bruker hodet. Sitér dette innlegget Link to post
KOF_NOR Svart 31.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Takk for tips. Det er faktisk pumpe og filter. Mulig dette er ettermontert pga dårlig fall. Fett, kaffegrut ol kan være en årsak, men jeg må sannsynligvis ta av pumpen for å finne ut. Spørsmålet er om pumpen og filteret kanskje bør kobles av og istedet ha avløpet rett ut med best mulig fall. Blir i hvertfall enklere å stake opp dersom det tettes. Ulempen er at fallet blir enda dårligere ved seiling for babord halser Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 (redigert) Er vasken tett, prøv først å fyll vasken passelig med vann, holdt handbaken under vann, og trykk den med stor kraft ned sånn at den tetter godt rundt utløpet, og rykk til deg handen med det samme mange ganger. Dette skaper eit sjokktrykk ned i slangen som ofte er nok til å løsne proppen. Fønker som en kule 8 av 10 ganger. Tips: Bruk skulderen ikke albuen, større treffsikkerhet da. NB: Løsner ikke blåskjell Redigert 31.August.2009 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.