Jump to content

Hvorfor skal lensepumper være noe dritt som ikke sitter fast?

NilsPils

Recommended Posts

Nå er jeg ærlig talt møkka lei av lensepumper som stadig ryker i plasten. De har som regel alle noen ørsmå hemper i plasten nederst som skal holde dem på plass. Dette ryker stadig og pumpa blir hengende i slangen. De tåler jo ikke engang belastningen fra slangen før de går istykker og løsner.

Nå har jeg tre lensepumper som alle henger og slenger. Har noen noe forslag til lensepumper som ikke har denne svakheten?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tja, jeg bruker en impellerpumpe til lensing.

Denne er montert under benken, også går slangen ned i kjølen.

Pumpa er av merke Jabsco, med messinghus.

Kanskje ikke den beste lensepumpa, men ingen deler som knekker.

Ligner denne

impellerpumpe.jpg

Link til pumpa

Jeg har lurt på og handle en plastpumpe av typen supersub, noen som har erfaring med denne?

Ps. Jeg ville brukt gummislange til lensepumpene, disse blir ikke stive og harde som plastslanger

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Jeg har lurt på og handle en plastpumpe av typen supersub, noen som har erfaring med denne?

Jada, jeg har en sånn i kjølsvinet.

Virker enda, etter 5 år. Utrolig, for dingsen ser ikke plagsomt solid ut.

Husk å lim sammen intakssila til huset, og huset til pumpekroppen før du monterer den, ellers ramler hele dritten fra hverandre.

Suzuki

No boat needed..

Lensepumper er dessverre et forsømt område, spesielt hvis man har en overtro vedrørende hva pumpene er i stand til å gjøre i et nødstilfelle. Man skal ikke løfte vannet så fælt høyt før kapasiteten halveres i mange pumper. (Det bør man finne ut før man velger pumpe).

Her er en anbefalt tabell i forhold til båtstørrelse hvis båten brukes i utsatte farvann. Jeg vet ikke helt hva de regner som utsatte farvann borte i USA, men det er kanskje sammenlignbart med det vi kaller ubeskyttet farvann hvor det kan ta litt tid før hjelpen kommer. Bruker man båten på vinterstid i Norge så overlever vi vel 5-10 minutter i vannet med redningsvest?

NB! jeg mener at jeg fant ut at det går ca 15 Ah pr. 2500 liter i et 12 volt system når jeg målte på litt større pumpesystem i en flatbunnet båt.

lense_noedpumpe.gif

Redigert av Ole Petter (see edit history)
.......ellers ramler hele dritten fra hverandre.

Suzuki

:yesnod: som de fleste andre lensepumper også. Begriper ikke hvorfor en så viktig del skal lages som skrammel. Et par gram mer plast på rette plassen hadde hjulpet betraktelig.

Noen som har forslag til noe mer solid?

Ellers var det et godt forslag å bruke gummislange, som er mykere enn plastslangene. Kommer til å skifte ut den nedre delen til gummi.

Forslaget om å bruke impellerpumpe var også interessant. På nybåten har jeg tre pumper (hvorav to henger og slenger allerede, og en starter ikke). Kommer muligens til å skifte ut den ene med impellerpumpe.

Ellers er det et poeng at det ikke hjelper mye med stor pumpkapasitet hvis en ikke har tilsvarende battrikapasitet.

Et arrangenemt hvor en kan lense gjennom impelleren for motorkjølevannet kan dessuten være bra å ha. Det reddet situasjonen i Tora i våres. Hun lakk litt etter sjøsettingen og to stk lensepumper streiket langt fra land pga. rusk i inntaket (malingsflak fra bunnpanna).

At det produseres mye dårlig har vel en sammenheng med hva folk er villige til å betale.

Men det finnes jo alternativer i søkk og kav. Personlig mener jeg båtene burde vært utstyrt med en lensepumpe som står tørt og som suger vannet opp gjennom en sil fra det laveste punktet i båten.

Lensepumpene kan med fordel være utstyrt med trykkluft nivåbrytere for å holde vann og strøm adskilt.

Fortrinnsvis bør lensepumpen være en pumpetype som ikke stopper om det kommer noe skitt inn i slangen. En 32 eller 38 millimeter pumpe med membran er ofte utstyrt med ventilklaffer som tillater å pumpe gjennom den dritten som måtte passere gjennom silen.

Men disse membranpumpene har relativt liten kapasitet, og da er for eks. Rule 2000 (7500 lh) og 3700 (14000 lh) velegnet som nødpumper.

Både Nødpumper og nivåbrytere for disse bør være montert høyere enn lensenivået slik at de står tørt inntil man har bruk for dem i en nød situasjon.

Hvor mange pumper man trenger og hvor store de bør være må vurderes litt ut fra båtens konstruksjon. Hvis man har vanntette skott må man ha flere nødpumper med en kapasitet stor nok til å hindre vannet i å stige så høyt at det flyter over skottene og skader det elektriske anlegget eller ødelegger for båtens stabilitet etc.

Jeg kjenner ingen som har vært ute for en nødsituasjon som har skrytt av lensesystemet i båten, og det har de vel ikke hatt noen god grunn til å gjøre heller.

Jeg monterte fem pumper i en 45 foter, og da hadde vi en stemplet kapasitet på 45 000 liter i timen. Når vi trakk i fra tapet som følge av løftehøyden satt vi igjen med ca 25 000 liter. Jeg mener delene kom på ca 20 000 kroner inklusiv alarmer.

Man er sikkert mer villig til å betale for kvalitet når man har sunket en gang?

Men mitt problem er at jeg er villig til å betale for kvalitet, men finner det ikke. Noen gang er man nesten nødt til å ha pumpa under tiljene. Da blir det straks dålig med brukbare alternativer. Dessuten, nivåbrytere med trykkluft? Hvordan skaffer jeg trykkluft i snekka?

Jeg synes det er uhørt at delene lages så dårlige at de MÅ gå i stykker uten at jeg kan se at produsenten sparer noe særlig på det. Som sagt: et par gram mer plast på riktig plass ........

Alternativer i "søkk og kav"???

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...