ola_dunk Startet 31.August.2009 Link til dette innlegget Startet 31.August.2009 Poster det her siden det er en marinemotor og samme feilen oppstår jo på sjøen også :( har en 2002 mod. cherokee . kj. med en VM dieselmotor, 2.5. Motoren stoper plutselig etter et par km. kjøring. Den vil ikke starte før etter en god stund pause, 30-60 minutter. Så starter den og det samme skjer igjen. Har hørt at de har hatt problemer med høytrykks-dieselpumpen. Menes det da Common Rail. Det er et felles høytrykksrør?? noen tips? dieselfilteret er ok og luftingen er ok.. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Kan være undertrykk/vakuum i tanken som er årsaken. Ta av tanklokket og hør om den gisper luft når du tar det av. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 (redigert) Kan være undertrykk/vakuum i tanken som er årsaken. Ta av tanklokket og hør om den gisper luft når du tar det av. har sjekket det. Har prøvd å kjøre uten tanklokk kan det være Common Rail. Det er et felles høytrykksrør som står montert på toppen av motor...? hvor ligger selve dieselpumpen og hvordan skrur man den ut? takker. Redigert 1.September.2009 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Det virker ikke som du er helt kjent med diesel motorer så dette er ikke noe du skrur selv. Kjør bilen på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Spør på www.offroad.no Der er det mange med kunnskap om den motoren. Har du sjekket diesel filteret? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
ola_dunk Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 har sjekket lit rundt, men det er ikke så mange som kjenner denne type motor. Det var mye greiere før i tiden:) de gamle motorne var da uten elektroniske innsprutnings osv.. Der var det kun en skikkelig lufting eller tette filtre .... denne har en Common Rail, høytrykksrør osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Jeg vet ikke om motoren din har commonrail. Vil bare påpeke at de 'gamle' motoren var langt fra feilfrie. Det gikk gjerne på defekte topper etc. Spesielt hvis motoren hadde vært varmkjørt, eller hårdt belastet. Jeep har hatt to spesielt lite elskede motorer, den ene var den gamle 2,8 liter V6, den andre er italieneren. Siste iflg. min yngste sønn som er ivrig Jeep'er. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Spør på www.offroad.no Der er det mange med kunnskap om den motoren. Har du sjekket diesel filteret? Jeg vet ikke om motoren din har commonrail. Vil bare påpeke at de 'gamle' motoren var langt fra feilfrie. Det gikk gjerne på defekte topper etc. Spesielt hvis motoren hadde vært varmkjørt, eller hårdt belastet. Jeep har hatt to spesielt lite elskede motorer, den ene var den gamle 2,8 liter V6, den andre er italieneren. Siste iflg. min yngste sønn som er ivrig Jeep'er. Riktig at de har hatt problemer med toppenne på de tidligere VM motorne .2.5. Min motor har commonrai . Dette skal være en bedre utgave 2002 mod. Har hørt att høytrykkspumpen ryker på noen av dem, kan det være commonrai som ryker på dem? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Common rail er kun et rør hvor diesel under trykk samles før den slippes igjennom dysene når de mottar strømsignal fra styreenheten...Se på systemet ditt , antar du ser ett veldig tykt rør som de tynne dieselrørene går ut utifra... Du kan like godt ha en elektrisk føler eller styreenhetsfeil som fører til motorstoppene dine i stedet for høytrykkspumpa.. Tror mere på fødepumpen din.. Hvis det er en slik elektrisk fødepumpe i tanken Jeg har ikke stort erfaring med jeep. så det blir kun generelle tips fra min side,. Og derfor ville jeg også uansett hvilket bilmerke , og sålenge den er såpass ny , dratt til nærmeste bilverksted med tilfredstillende diagnoseapparat og lest ut feilkoder på motorstyringen din... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
ola_dunk Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 (redigert) http://www.usautoparts.net/bmw/technology/...on-rail_500.jpg Redigert 2.September.2009 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 hvorda kommer diesel frem til Common Rail? er det kun en fødepumpe som fører dieselen frem til Common Rail? Er det ikke en høytrykk dieselpumpe montert ved blokken som fører dieselen opp til Common Rail.? ( der er så trsngt nede i der st jeg ikke kan se noe) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Det er også en høytrykkpumpe. Trykket i commonrailen kan være meget høyt, mener jeg har hørt at Volvo er oppe i 1200 bar. Men ikke heng meg hvis dette er feil. Dette trykket blir dannet av pumpe oppe på motoren, trykket kommer ikke hele veien fra tanken. Lurer på om ikke min gammeldagse GM suller nede på et par hundre bar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 kan fort være 2000 bar i samlerøret som går til innjektorene ja. her er det en sensor som sier fra om trykket blir for lavt. sjekk att det er riktig værdier på sensoren på railen. løsner du noen rør så må de byttes til nye for å få de tette igjen. men få kobblet til en pc og få lest ut verdier er vel eneste mulighet uten å bare famle runt. så lenge allt av filter og siler er byttet. dette gjør du ikke selv når du ikke vet hva du driver med Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Er det noen som klarer å skaffe bilde av høytrykkpumpen og hvor på motor den ligger? den skal ligge på venstre side under/bak dynamo. Vannskelig å finne ut hvordan den skrus av. Sitér dette innlegget Link to post
retbergen Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Er ikke VM motori samme som Mercruiser? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 hvorfor skal du skru av pumpen da? hvis trykket var for lavt i commonrailen , mener jeg du ville fått en varsellampe i dashbordet med chek engine elller bilde av en motor... tipper en slik pumpefeil er en av de feilene som trigger varsellampen.. BEGYNN MED EN DIAGNOSE,.. koster bare noen hundrelapper.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Er ikke VM motori samme som Mercruiser? Nei. Dvs Mercruiser kjøper noen motorer fra VM, men det gjør mange andre også. Ellers så støtter jeg hifo her, å begynne å skru uten å ha kjørt diagnose på motoren er bare tull og kan fordyre reparasjonen unødig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dalton Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Du kan jo også spørre her: JeepClub Norway Kjører Jeep Cherokee selv, men har 4l sekser i min. Eneste jeg vet om disse dieslene er at støtstengene er et svakt punkt, og at de ikke tåler varmkjøring særlig bra. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
skjellvi Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Diesel pumpen på din bli drevet av registeret! Og pumpen finner du lett vet å flølge røret ned fra fuel galleriet. (galleriet er der alle dysene er koblet til) Pumpen ligger like under dynamoen. Er ikke noe å begynne på om du ikke har skrudd en del først. Må ha spesværktøy for å ta av registere og kan fort bli dyrt om du gjør noe feil. Beste er å få lest ut feilkoder først. Dette er samme motor som mercruiser sin 2,8liter med comoindrail. Bare de første som var 2,5 Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 4.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Diesel pumpen på din bli drevet av registeret! Og pumpen finner du lett vet å flølge røret ned fra fuel galleriet. (galleriet er der alle dysene er koblet til) Pumpen ligger like under dynamoen. Er ikke noe å begynne på om du ikke har skrudd en del først. Må ha spesværktøy for å ta av registere og kan fort bli dyrt om du gjør noe feil.Beste er å få lest ut feilkoder først. Dette er samme motor som mercruiser sin 2,8liter med comoindrail. Bare de første som var 2,5 er det samme typediesel pumpe på alle disse 2.5 motorene? har du peiling på hva type? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.