jonsverre Startet 31.August.2009 Del på Facebook Startet 31.August.2009 Hei, vurderer en brukt Sun Fast 37, 2001 mod, ex charterbåt. Noen som har erfaring med denne? Vet at de ikke er blant de vasseste i regatta, men ser på den som en fin kombinasjon mellom familiebåt og regattabåt. Noen som har vært plaget med vann inn via masta? Den jeg ser på er tre kabiners versjonen, så da regner jeg med at det er ganske begrenset med stueplass i benkene..? mvh F Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Ikke mist tolmodigheten , du får nok snart svar fra Sun flyer her på forumet. Når det gjelder lekkasje fra mastegjennomføringen så er vel den omtrent den samme på alle båter med samme masteprodusent og generelt sett så er det fint mulig å få dette tett , jeg har sparcraft performance mast på min first og det er tett ved normal sprut over dekk og regnvær , direkte drukning av området har jeg ikke testet enda men om det skulle dryppe litt så havner det uansett nede over kjølen. Sun Fast er jo i realiteten en sun odyssey der de tingene som gir gode seilegenskaper for tur og regatta er mer påkostet og sun odyssey har jo veldig godt rykte , jeg tror det er et veldig greit kjøp om prisen er riktig , siden det er en charterbåt så må du nok påregne at det kan være ting vi Normenn vil ha som ikke er på båten , slikt som skinn på ratt , varmeapparat , muligens septik mangler osv. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Joda, Sun fast 37 er en grei kombinasjonsbåt. Seilegenskapene tåler ikke sammenligning med X37, elan 37 og Salona 37. Vil heller si man er i samme kategori som Hanse 370 seilmessig. Innredningen er ganske pen og fornuftig disponert. Stueplassen er slett ikke verst. Jeg har en kompis som bruker en sf37 som bobåt og han brukte en tid på å få kontroll over vannet som kom gjennom masten. Man kan gjøre en hel del for å minske lekkasjoen fra utsiden. Innvendig må man bare passe på at vannet holder seg langs masten og ikke kommer på avveie mellom platene og dekket. Hvis dette har vært problem vil det syns. Båten har automatisk lensepumpe som holder kontroll på vannstanden under dørkplatene. En ex-charterbåt skal være teknisk sett i god stand men med litt ekstra slitasje på flatene innvendig og utvendig. Sjekk også at seilutstyret ute er i orden. Det er mye påkostet utstyr på den modellen og det er greit å slippe å skifte alt samtidig. Ikke betal for mye for en ex-charterbåt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Tore_Tang Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Hei! Jeg har seil en SF 37 nå i 3 sesonger og er godt fornøyd. Seilmessig henger den som sagt ikke med X362, X37, First 36,7 eller tilsvarende men den henger greit med Hanse 370 (på tross av lavere lys). Båten er lagt opp til seile regatta med og dekksutstyr osv holder høy kvalitet men den veier for mye og er for bred i forskipet til å henge med de ovennvnte båtene- motsatsen er jo at den er betydelig romsligere innvendig. I lite vind (0-3 m/s) er den umulig å få til til å seile opp til lys, mens den i 4-9 m/s seiler bra og fra 9-15 m/s seiler den veldig bra med kryssfokk skjøtet på hyttetaket (det er såvidt jeg vet standard på SF 37). Vi seiler klubbregatta i klasse med X362, X35, First 40.7, A35, Dufour 34, Hanse 370, Bavaria 42 Match osv og hevder oss bra 6m/s og oppover. Innredningskvaliteten er høyere enn på First og Hanse mens layout/ løsninger og utseende er mer moderne er forrige generasjon X båter (med tre tall i modellnavnet). Skal du ha en kombinasjonsbåt hvor turmulighetene teller like mye som regatta er det en kjempebåt og et godt alternativ til Hanse, Dufour osv- skal du ha en renspikka regattabåt med litt turmuligheter skal du heller kjøpe en first 40.7 eller tilsvarende. Vann i fra masta har aldri vært tema hos oss- tror ikke jeg har fått en dråpe ombord derfra. Som SunFlyer sier er det påkostet dekksutstyr på båten og er dette mishandlet og ødelagt koster det noen kroner å bytte. Båten oppfatter jeg som lettseilt og i tillegg til å være en fin kombinasjonsbåt er det en fin båt å lære "storbåtseiling" i. Jeg kjenner ikke til typiske svakheter med båttypen. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 noen venner av oss kjøpte en tilsvarende i fjor, og er så vidt jeg kan skjønne veldig fornøyd med den. Hvis du sender meg en IM med e-postadressen din kan jeg sende den videre til dem så kan de kanskje gi noen råd. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
jonsverre Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Tusen takk for gode svar! Skal primært ha båt til turbruk, men synes jo det er artig om den seiler fint. Regner med å gi rett under 500.000, da med ganske nye seil. Skal reise ned for å se på båten snart, mvh F Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 link Synes denne hadde en fin pris! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.