joca Startet 31.August.2009 Link til dette innlegget Startet 31.August.2009 Hei….jeg har kjøpt meg en prosjekt båt Fletcher 17” og en Yamaha 55AE. Jeg trenger El-skjemaer, som til lanterne, stereo, ……alt er interessant innen El. Motoren har slitne el- kabler det vil gjerne bytte ut alt, da trenger jeg El-skjema til det også. Hvor kan jeg får tak i det? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Du må lage det selv. Kjøp boka "strøm ombord" Ladingen er et kapittel for seg, er alt ok på ladesiden?, har du en eller to batteribanker? Du bør ha hovedsikring på plussiden nært batteribank(-ene). Samt en hovedbryter til hver batteribank. Eks på enpolt anlegg (kursene bryter bare pluss, ikke minus): 1 finn ut hvor mange kurser du vil ha. feks. * Lanterner * Belysning 1 * Belysning 2 * Stereo * Horn * Navigasjonsinstrumenter * VHF * Spylepumpe * div * Ev 12V uttak 2 Trekk en kraftig plusskabel til enpols bryterpanel av god kvalitet med innebygde sikringer. Tror alle bryterpanel har ett eller to plussinntak. Innebygd i panelet er det en skinne som fordeler pluss til de forskjellige kursene. 3 Trekk feks kabler med 2 ledere (pluss og minus) til alle forbrukere fra de forsjellige kursene på bryterpanelet. 4 Nå kan du samle alle minus lederne fra disse kablene på en samleskinne i nærheten av bryterpanelet og la dem gå tilbake til batteriet i kraftig kabel. Men dette var jo det enkleste... Skal du ha ankervinsj eller annet som trekker mye strøm? Det som ellers er komplisert kan være ladingen, om du har flere batteribanker du vil skille (start og forbruk), om du har landstrømslading fra 220 volts landstrømsentral ombord. For koblingsjema til motoren og motorinstrumenter, start, tilt, etc vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 La opp nytt el-anlegg i min 17foter nå. Tegnet denne før jeg la opp nytt, er jo et sted å begynne hvertfall... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
joca Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 (redigert) Hei…Kofalk Takker så mye for hjelpen. Dette er en bra start. Redigert 1.September.2009 av joca (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.