Jump to content

Islolering av skrog


OdinIII

Recommended Posts


Andreas: Hva med polyetylenskum? Bedre kent som liggeunderlag for fotturister. Skal også være tilgjengelig som vintermatter til byggebransjen i større dimensjoner har jeg hørt/lest.

 

Har ikke prøvd det selv.


 

Har vært plaget med kald seng i alle mine båter på våren, grunnet lav temperatur i vannet. Tenker her på senger hvor rommene under sengene er en del av skroget under vann. Kroppens varme klarer ikke kompensere for varmetapet mot det kalde "rommet". I tillegg blir undersiden av madrassen fuktig av kondens.

 

Kjøpte liggeunderlag av billig type (på Sengetøylageret til kr. 60,- for 60x200cm) og limte dette på sengebunnen under madrassene, i min nyeste båt. Merket betydelig forskjell!  Da madrassen også var noe tynn, kjøpte jeg en god overmadrass. Dermed ble det både varmt og komfortabelt. Nå klager imidlertid kona over at jeg ikke vil stå opp om morgenen  :confused:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

"Vintermattene" som brukes av bygningsfirmaer ser til forveksling ut som vanlig liggeunderlag. De er imidlertid beregnet på å bruke noen få ganger, og etter litt slitasje eller langvarig lagring blir de tynne og begynner å støve / gå i oppløsning. Rørleggerene bruker en annen type skum til isolering av rør. Dette kan limes med kontaktlim , påvirkes ikke av vann og isolerer godt. Det klemmes imidlertid flatt og forblir flatt etter langvarig belastning og bør kanskje brukes under sengebunnen.

 

Taktrekk av den typen som er hvitt tett skum igjennom hele (ikke skumgummi med skai) er enkelt å lime på og isolerer godt nok til å stoppe kondensen.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites


BEG: Kjøpte liggeunderlag av billig type (på Sengetøylageret til kr. 60,- for 60x200cm) og limte dette på sengebunnen under madrassene, i min nyeste båt. Merket betydelig forskjell!  Da madrassen også var noe tynn, kjøpte jeg en god overmadrass. Dermed ble det både varmt og komfortabelt. Nå klager imidlertid kona over at jeg ikke vil stå opp om morgenen  :confused:
Hvilken overmadrass er det????
Link to post
Share on other sites


Andreas:
Lasse: Har samme opplegg med garnering som det PanPan beskriver, og det fungerer veldig bra.

Det er aldri kaldt eller fuktig langs skutesiden, uansett årstid.


Er det dette 'list-panelet' som HR og Elan har som heter garneringen?


 

Ja det er langsgående lister med med lufting mellom hver list.

 

Egentlig litt rart at ikke flere båtprodusenter benytter denne metoden, men det er kanskje et prisspørsmål, og for plandende båter, kanskje også et spørsmål om vekt?

Link to post
Share on other sites


Lasse:

Ja det er langsgående lister med med lufting mellom hver list.


 

Er det også lufting mellom list og glassfiberen? Har sett at de er skrudd fast, så de har vel ikke mutter og skive på utsiden  :smiley::lol:

 

Har foresten tilsvarende opplegg på badet hjemme på noen vegger og i taket uten at jeg viste om dette før.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...