Jump to content

Er det noe liv ved hvaler, strømstad og koster nå?

Merlis

Recommended Posts

Hei!

Jeg tenkte meg ut med båten til helgen. Tenkte da å ta med meg et par kamerater og legge oss på Koster eller i Strømstad, men lurte på om det var noe båtliv ute nå eller om alle har lagt opp båtsesongen for i år? Litt kjipt å kjøre langt og ikke møte på noen på vannet omtrent. Mye hyggeligere om det er noe liv og røre :cheers:

Bare tenkte på om det var noen som ofte var ute med båten fra Fredagshølet-Strømstad som kunne fortalt meg om det er noe liv på noen fine dager i september måned :smiley:

Er selv veldig i tvil på om jeg skal ta opp båten etter helgen eller om jeg skal ta sjansen på at det blir flere fine helger fremover.. Akkurat nå ser det ut som det eneste bra været vi på Østlandet får er helgen som kommer.

Håper på at noen har erfaring når det gjelder liv på sjøen på sensommeren/tidlig høsten på Østlandet.

Mvh

Jonas

En god del er på tur i dette området på gode septemberhelger - men mange drar nok ikke ut om det er regn eller masse vind.

Og det er naturligvis langt færre enn i juli :smiley:

Det er noen aktiviteter de to neste helgene på Hvaler, Koster, og i Strömstad, i og med markering av åpningen av nasjonalparkene i Ytre Hvaler og Kosterhavet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Er selv veldig i tvil på om jeg skal ta opp båten etter helgen eller om jeg skal ta sjansen på at det blir flere fine helger fremover.. Akkurat nå ser det ut som det eneste bra været vi på Østlandet får er helgen som kommer.

Selv om oddsen mest sannsynlig ikke på riktig side har det vært mange september mnd tidligere som har vært fine og varme...

Da satser jeg på å kjøre gjennom fredagshølet, utaskjærs til skjærhalden og gjennom herføl og til strömstad

Fra Sarpsborg?

Det er ikke passasje gjennom Fredrikstad nå; du må ut Kjøkøsundet for å komme til Lera (og Seilø)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ikke pasasje??

Nå ble jeg nyskjerrig. Hadde tenkt meg til Fredrikstad for bunkre på lekteren til Glommen bunkerservice, og pleier å ta turen over til Struten og rundt Strømtangen og opp vesterelva. Er det arbeider av noe slag som har sperret for all ferdsel? Fint med et tips om hvor det er sperret og i hvilket tidsrom.

Men for all del, det er jo ikke noen omvei å ta Kjøkøysundet og opp. Bare litt nyskjerrig.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Kunngjøring var trykket i avisene for noen uker siden, men se artikkel på Fredrikstad kommune.

Du kan jo bunkre ved Nøkledypet, men du må ut Kjøkøsund og over Lera hvis du ikke vil dra ut Løperen. Men skal du til Verdens Navle så må du jo ut Løperen eller rundt nord om Kirkeøy. Sikkert passe mye plass i Skjærhallen.

Takk for tips. Elva er jo stengt resten av min båtsesong som slutter 19/10.

Og til "Joan e 36" Ingen grunn til å ta opp båten nå. Kan bli mange flotte helger i høst.

Marida: Takk for sist. Var innom Skjerhalden siste uka i fellesferien og der var det liv nok. Så du hadde finni deg en plass innerst ved flytebrygga. Forsøkte på VHF`n men ingen svar. Ingen plass så jeg dro videre til Edholmen som jeg har en del gode minner fra, men der var det ikke akkurat liv. Fem båter i hele gjestehavna og et nedbrent serviceanlegg og restaurant.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Per Harald, ja takk for sist. Har ikke på VHF i havn, familien syntes den er forstyrrende for andre aktiviteter. Du skulle kommet inntill, jeg hadde fenderne ute og lå longside.

Ja, det er liv på hvaler, men utover nå blir det i havner med strøm. Varmer tar litt for mye av batteribanken. Halden og Skjærhalden er det folk. Var i Skjærhalden fra fredag til lørdag, men som ble nevnt over blåste det opp mot 17 m/s så da reiste vi inn. Er på land nå for nytt bunnstoff. Skal på høstferie til Tanum.

Hei alle sammen!

Takker for svar og engasjement! =)

Er det ikke passasje gjennom Fredrikstad? Hvor er Kjøkøysundet? Er det elva som går gjennom Fredrikstad by og ut mot Strømtangen? Eller er det sundet rett ved Tangen? Er ikke så kjent her hjemme enda egentlig =S Kjøpte meg 18 fots Draco for et par uker siden og den har ikke plass på den gamle båtplassen jeg og familien hadde i Sverige med Løkholmen Camping, så da har jeg lagt båten min i Visterflo enn så lenge. Er derfor ikke så godt kjent i området rett utenfor Fredrikstad enda. Men satser på å bli fort kjent da jeg elsker å være på vannet og vil bruke alle solskinnsdager effktivt fremover. Altså bruke båten så mye som mulig =)

Mvh

Jonas

Nei, Vesterelva (Glomma fra Tollboden, nord for Kråkerøy, til Lera/Strømtangen) er stengt om lag ved Norsk Teknisk Porselen / Fredrikstad mek.

Kjøkøsyndet er mellom Kråkerøy og Kjøkøya, og forbinder Løperen/Glommas hovedløp med Lera (forbi Tangen)

Siden du neppe kommer gjennom fra Visterflo og Skinnarflo og Seutelva, så blir det ut Kjøkøysundet om du skal over til Vestfold, eller ut Løperen (eller lengre øst) om du skal til Skjærhallen eller Sverige.

Jeg lurer absolutt ikke på om jeg skal ta opp båten den 1. helgen september i hverfall. Hallo! September er en mnd med varmt i vann og varmt i luft, og du kan fråtse i ledige båtplasser både i havner og holmer. Men det er klart, folk er forskjellige, og noen assosierer et vellykket båtliv med liv og røre rundt seg, mens andre liker dette også men i tillegg en annen type båtliv: stillhet etter å ha slått av motoren, rødvin og en god bok, samtaler med medreisende, naturen rundt båten og av og til synet av en annen båt som durer forbi og minner deg på at du ikke er helt alene, men at andre smartinger også "har skjønt det".

• 2 uker senere...

Var en tur innom Fredrikstad her om dagen, så da skjønte jeg hvor det var stengt =P Tok meg en knall tur på Torsdag da det var så nydelig vær og vindstille. Det var en av de beste turene jeg har hatt på vannet i år =) Så du har nok rett Brumm, tar nok ikke opp båten med det første etter den turen =) Skal prøve å få til en overnattingstur før jeg tar den opp, men det er så kaldt om natta nå =(

Men jeg har en 12V varmer som jeg kunne testet.

Håper på mye fint vær uken som kommer også.

Ja, var en tur ute forrige Torsdag på en ordentlig "langtur". Kjørte fra Greåker med båten, ut løperen i fredrikstad/hvaler og ut til Tisler, derfra til skjærhalden, derfra til herføl, derfra til Tjurholmen i sverige, derfra til koster, og derfra tilbake til skjærhalden og hjem til Greåker (midt mellom sarpsborg og fredrikstad) =)

Hadde en kjempefin tur! Været var knallbra og det var veldig lite vind.

Så da at det var overraskende mange båter utpå enda! Og dette var en Torsdag! Så om det blir bra vær med lite vind til helgen så blir det nok en overnattingstur på hvaler kysten =)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...