Jump to content

Er det en "pakke" som dekker NRK og SVT uten å ta med alt søppelet

Shore

Recommended Posts

Dette kan jo være aktuelt både til sjøs og til lands. Har i dag NRK 1, 2 og 3, TV2, TV N, animal planet, National Geographic + noen til. Er egentlig dritlei de fleste selv om jeg er veldig glad i naturprogrammer og en del vitenskapsprog.

Har aldri tidligere, utenom noen få ungdomsår med SVT 1og 2, hatt mer enn 4 kanaler. Etter tvungen overgang til Rikstv har vi nå forsøkt ca 1 år med nevnte kanaler men spyr snart av kanaler som lager 3 timers program om et 3 minutters emne.

Kunne tenke meg å prøve svensk tv igjen og lurer på om det er noen programpakker som dekker Sveriges radio? og Nrk i hovedsak uten å måtte ta med alle de andre kanalene som koker spikersuppe hele tiden.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Går du inn på rikstv.no vil du se at svensk TV faktisk ikke tilbys i det hele tatt. Klikk på "Hvilke kanaler" midt i bildet på nettsiden deres.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:eek:

Er det ingen mulighet til svensk tv? De har kanskje analog sending ennå men her jeg bor har det tradisjonelt vært dårlige signaler for SVT så det vil ikke være aktuelt med svenskeantenne. Hvordan løser borettslagene det da, har de en blanding av digital og analoge eller satelitt? Jeg mener svigers i Oslo får inn SVT.

Finnes det noen annen utvei for meg i villa?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Det er bare kabel-tv selskaper som har rettigheter til å distribuere Svensk TV i Norge, parabol-selskaper har ikke det. Derfor er eneste muligheten kabel-tv hvis du ikke kan få inn svensk tv via vanlig antenne. Hvis du hadde fått inn det så får du alle de svenske riks-kanalene + TV4/TV6 (og noen flere hvis du er heldig). Du trenger da bare en Riks-TV dekoder uten kort (eller er "svenske-dekoder" hvis du ikke vil ha de norske).

Derfor er eneste muligheten kabel-tv hvis du ikke kan få inn svensk tv via vanlig antenne.

Ikke helt riktig. SVT sender over parabol, som tuner "Vantage" og tilsvarende kan få inn (riktignok med modifisert firmware). Vantage kan også fåes som kombi bakkenett/parabol og med en eller to tunere, og støtter HD-sendinger. Bildekvaliteten er blant de beste på markedet, ser stor forskjell på canal digital sin "orginale" HD-tuner.

Ikke helt riktig. SVT sender over parabol, som tuner "Vantage" og tilsvarende kan få inn (riktignok med modifisert firmware). Vantage kan også fåes som kombi bakkenett/parabol og med en eller to tunere, og støtter HD-sendinger. Bildekvaliteten er blant de beste på markedet, ser stor forskjell på canal digital sin "orginale" HD-tuner.

Høres kanskje mest sansynlig ut da jeg har dårlige signaler for vanlig antenne. Hva mener du med modifisert firmware, er det i såfall noe jeg må foreta selv eller er det noe som kan kjøpes ferdig. Er nok helt grønn når det gjelder parabol og tunere da min tv verden har begrenset seg til hva som fåes inn via bordantenne. SVT ble riktignok prøvet med stor antenne tidligere år men med dårlig resultat.

Kan du si noe om priser og evt. forhandlere i Oslo/akershus området?

Med denne usb dingsen får du nrk på pc. Det dukket også opp noen svenske kanaler (nær grensen), men jeg husker ikke hvilke.

(Ellers selger Sony og andre produsenter aparater med integrert kortleser hvor man kan få nrk og TV2 (med dekoderkort) gratis uten pakke, hvordan de er i sverige vet jeg ikke. )

nano%20stick%20small.jpg

Pinnacle PCTV nanoStick - DVB-T-mottaker - Hi-Speed: kr 499

http://www.elkjop.no/product/data/tilbehor...nnacle-tv-tuner

Det følger med en liten bordantenne, men best å koble den til en takantenne hvis dårlige motakerforhold.

Redigert av salt (see edit history)
Hva mener du med modifisert firmware, er det i såfall noe jeg må foreta selv eller er det noe som kan kjøpes ferdig.

Vantage selges i Norge av Maxsat.no, der kjøpte jeg min. Modell 7100 har en tuner, men 8000 har to. Med to tunere kan du spille inn annen kanal enn det du ser på, men da må du ha mikrobølgehode på tallerken med to utganger, og to antenneledninger.

Modeller som slutter med TS er kombi satellitt/bakkenett, de med bare S er for bare satellitt.

Tuneren bruker canal digital-kort slik den kommer, skal du bruke viasat må den oppdateres. Oppdatering bør du uansett, for hele tiden kommer det bedre software fra produsenten. Noen andre har forbedret denne software, og da får man viasat (med kort), samt en del kanaler uten kort. Men det er ikke lov, så det snakker vi ikke om (bare googler)... Viasat sine HD-kanaler virker ikke, mens canal digital HD virker. For å oppdatere software, last ned, kopier på minnepinne, sett inn i tuner, aktiver, og du er i gang! (og minnepinnen eller usb-harddisk kan også brukes til å spille inn programmer på )

Bildekvaliteten alene er verdt prisen, denne er MYE bedre enn "rasket" som kommer fra canal digital, også på ikke-HD-kanaler.

Og jeg vil anbefale alle å skaffe seg ny fjernkontroll - min anbefaling er Logitech Harmony 525. Denne styrer alle dine apparater (også varmepumpen), og du kan betjene flere apparat samtidig med en knapp (f.eks. "se på tv"), og den programmeres fra PC.

Hvis man ikke trenger TV2 har det sikkert kommet eller kommer haugevis med små reisetv-modeller til tusenlappen i billigbutikker med integrert digital tuner foir mpeg 2 (sverige) og mpeg 4(norge).

Og hva med denne "haugen av" reise-TV-modeller til tusenlappen, har du link til alle disse TV'ne finnes? At fremtiden kommer til å tilby msange tilsvarende er sikkert, men hva med nå? Jeg kunne godt tenkt meg en ny TV for månedene med gråvær i båten frem mot jul. Har selv en gammel TV og Grundig dekoder der jeg kunne tenkt meg en ny 15" - 19" TV billig uten dekoder eller DVD innebygget. Så kpm med en link der disse TV'ne til din pris finnes!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så var jo også trådstarter også ute etter en pakke som ikke tok med alt søppelet - så da spiller jo ikke det noen rolle.

:yesnod::yesnod::lol:

Her er det mye nytt og artig å lese. Ser også noen nyttige linker i en off topic tråd om NRK lisens akkurat nå, skal se det kan bli SVT på meg snart.

Takker så mye til alle bidragsytere foreløpig, ser fram til enda flere tips. Skjønner at det er mye kunnskap der ute.

Og hva med denne "haugen av" reise-TV-modeller til tusenlappen, har du link til alle disse TV'ne finnes?

Jeg prøver å vri jernbarken for å huske hvor jeg så en slik nå i sommer i forbifarten. Det var en eller annen billigbutikk men husker ikke om det var Smartclub , Europris eller en av de andre. Det kan også ha vert i Norbysentert (sverige) jeg spasert fobi en slik....melder tilbake hvis jeg finner en link.

Redigert av salt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...