Bützfleth Startet 31.August.2009 Link til dette innlegget Startet 31.August.2009 Ser at det er delte oppfatninger av hva som er viktig og hva som er mindre viktig her på forumet. Derfor ville jeg lage en poll på hva "folk flest" synes. Dette er en generell poll så den tar ikke for seg om det er snakk om kajakk hjemme i badekaret eller om det er turer over nordsjøen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Har stemt "Ja". Men det betyr ikke at prisen ikke spiller noen rolle. Og det betyr heller ikke at "Tja, hvis det er billig" hadde vært det riktige svar Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Sikkerhet til sjøs og ellers også er viktig. Stemte selvfølgelig ja. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Har en følelse at jeg er en av årsakene til spørsmålet ditt Her ombord har vi kanskje ikke så mye sikkerhetsutstyr, men vi er ikke hodeløse av den grunn. Vi oppsøker ikke kuling eller storm, men blir vi overrasket av slikt vær så må man jo bare takle det der og da! Tror kanskje det er litt farlig å stole for mye på elektroniske hjelpemidler, mener at kart og kompass er det desidert viktigste ombord, samt kunnskap om det å føre båten. Sier jeg som legger ut i liten kuling til Shetland i morra...men den skal løye utover kvelden... Sitér dette innlegget . Link to post
Marida Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Stemte også ja. Er enig med Moosewine, det er mulig å velge bort en del risikofaktorer før man står i dem med begge beina Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Jeg krysset av tja, fordi jeg ikke kjøper meg AIS, fremoverseende ekkolodd, radar, osv, fordi det rett og slett er for dyrt. Men jeg har plotter, ekkolodd, flytevester og VHF, men ikke det heller fra "øverste hylle". Jeg regner med det er slike ting du mener med sikkerhet. Om det er ekstra diesel, filterer, impeller osv, så er svaret JA og ikke Tja! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Nautilus Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Meningsløs poll for meg. Sikkerhet er viktig. Det handler ikke så mye om penger som om holdninger i mitt båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Vil ikke kverulere, men den pollen blir veeeldig subjektiv. Hva med å spør etter konkrete ting feks: Har du ombord: - Redningnsvest - VHF - Nødpeilesender - Brannslukker - Flåte - Livbøye - Nødraketter - Backup GPS etc etc - Flere svar mulig. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hansi Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Vil ikke kverulere, men den pollen blir veeeldig subjektiv. Hva med å spør etter konkrete ting feks: I såfall må en også ta med hvilket farvann en bruker båten i. Innaskjærsputring i 5 knop krever mindre utstyr enn for de som færdes på det åpne hav over lengre strekker. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 I såfall må en også ta med hvilket farvann en bruker båten i. Innaskjærsputring i 5 knop krever mindre utstyr enn for de som færdes på det åpne hav over lengre strekker. Ja og kanskje deler det litt inn etter båtstørrelse eller type også. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Ser at det er delte oppfatninger av hva som er viktig og hva som er mindre viktig her på forumet. Derfor ville jeg lage en poll på hva "folk flest" synes. Helt tydelig at folk er meget opptatt av sikkerhet, men likevel handler mann på Biltema og vill ellers bare ha det billigste man kan få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Ja, tenker nok det, 2nd Trikker'n. Hadde egentlig ikke så forferdelig store baktanker om denne pollen. Men det har nærmest kommet frem at enkelte ikke gidder å offre sikkerhet en eneste tanke. Som feks å ha med seg en flåte/lettbåt når en drar på tur. Eller VHF for den saksskyld! Og noen lever fortsatt i den tro at mobilen vil redde dem og at det er dekning OVER ALT. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Hva er problemet med å handle billig sikkerhetsutstyr? Hvor går grensen på hva som er akseptabelt å gi? Overpriset på Maritim eller billigere på da f.eks Biltema? Røykvarsler på Biltema eller røykvarsler hos en leverandør som kun driver med sikkerhetsutstyr? Eller har man noen eksempler å komme med som viser at billig sikkerhetsutstyr ikke er godt nok? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Og noen lever fortsatt i den tro at mobilen vil redde dem og at det er dekning OVER ALT. I hvilket innlegg kommer dette frem her? Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Det er ikke om utstyret er kjøpt der eller der.. Poenget er om sikkerhet i det hele tatt er tenkt igjennom. Samt om det er gjort noe i forhold til dette. Men nå skal enn ikke utelukke at en del billig utstyr er av dårligere kvalitet enn utstyr som koster mer. Av og til kan det være greit å ikke ta sjansen på at det holder. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Jeg valgte å ikke svare på denne pollen. Spørsmålet er om jeg synes sikkerhet til sjøs er viktig for meg.... Jeg mener sikkerhet er viktig for meg. Det vil si at jeg tar på meg vest når jeg føler det er nødvendig og gjør utover det valg jeg selv mener er sikre nok i den situasjonen jeg befinner meg i. Mange andre her inne på forumet, har helt andre grenser for sikkerhet enn det jeg har. m.a.o blir defenisjonen av sikkerhet til sjøs så individuell, at pollen ikke vil kunne fortelle noe som helst. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
summer family Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Må si det overrasker meg ,holdninger så har med sikkerhet å gjøre på havet,har selv vært med i forlis av båt,kan ikke beskrive følelsen av å kunne redde seg ut av en så dramatisk situasjon som et forlis kan være.Har stooor respekt for havet,er optatt at alle ombord skal ha muligheten til å berge seg i en eventuell situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Men nå skal enn ikke utelukke at en del billig utstyr er av dårligere kvalitet enn utstyr som koster mer. Av og til kan det være greit å ikke ta sjansen på at det holder. Man skal ikke utelukke noe som helst, derfor om man kjøper noe som er dyrere betyr ikke det at det er bedre av den grunn. Slik har jeg eksempler på av annet sikkerhetsutstyr (da ikke i båt vel og merke) at enkelte leverandører overpriser enkelte produkter. Det meste er made in China uansett, så konklusjonen er vel å teste ut det man kjøper og ikke konkludere med at har man betalt dyre dommer så er det bra.... Sitér dette innlegget Link to post
kterjesen Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 I hvilket innlegg kommer dette frem her? Jeg vet ikke om det kommer fra noe innlegg her, men jeg kan forsikre deg om att det er fakta.... Uten att jeg skal nevne hvor og når , men enkelte har (heldigvis) klart seg med mobilt bredbånd, det var REN FLAKS Etter hva jeg forstod var grunnen "Det skjer jo aldri noe med meg, da holder det jo med mobildekning og PC" Hadde vedkommende rednings/flytevest - NEI VHF-Nei (Sart-Nei) (Epirb-Nei) Telefon (mobil) - NEI ikke engang det..... men bærbar PC, og mobilt brebånd det var med hvem fikk problem - Stemmer det var vedkommende i denne båten ja..... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Helt tydelig at folk er meget opptatt av sikkerhet, men likevel handler mann på Biltema [...] Jeg ser ikke helt problemet her, i alle fall så lenge vi holder oss til flertallet som stort sett holder seg innaskærs. Det er bedre å ha enkelt sikkeretsutstyr enn ikke noe sikkerhetsutstyr i det hele tatt. Det er også et poeng at en har det aller mest nødvendige utstyret enn at en har et tilfeldig utvalg avanserte greier som ikke virker i det hele tatt. Skal du ut på åpne havet eller om du også ønsker å bruke båten når værmeldingen gjør at de fleste holder seg i havn så kan det nok være en god idé å satse på at i det minste noe av utstyret er rattmerket. Hvilken butikk dette er kjøpti spiller mindre rolle. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Jeg tror ikke det er like lett å vurdere holdbarhet eller anvendelighet på deler alltid, spesielt ikke hvis det ikke er noe man er i befatning med generelt slik at man kan sammenligne. Biltema signaliserer og leverer etter min mening ”kvalitet” som i grunnen ikke betyr annet enn at man får det man forventer eller betaler for. Med en såpass stor andel hjemmeskruere som ikke har forutsetning for å sammenligne deler, ikke setter seg inn i forskrifter eller klarer å gjøre installasjonen korrekt, så er vel faren for at båten ikke blir sjødyktig uten at noen oppdager det ganske stor. Men når det gjelder sikkerhet til sjøs ellers så må man jo ikke betale for alt, for det går an å sette seg inn i tingene og øve litt på sikkerhet også. Nå mener jeg ikke at man skal sette fyr på båten for så å øve på å slukke den, men man kan jo kanskje spørre brannvesenet hvor mye mer effektivt et brannslukningsapparat virker i et motorrom som er tett og som har brannspjeld på innluften. En redningsvest er jo greit å ha, men det er jo viktig å huske på at den ikke holder deg varm. Redningsvest er definitivt best på land. Sitér dette innlegget Link to post
summer family Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Jeg tror ikke det er like lett å vurdere holdbarhet eller anvendelighet på deler alltid, spesielt ikke hvis det ikke er noe man er i befatning med generelt slik at man kan sammenligne. Biltema signaliserer og leverer etter min mening ”kvalitet” som i grunnen ikke betyr annet enn at man får det man forventer eller betaler for. Med en såpass stor andel hjemmeskruere som ikke har forutsetning for å sammenligne deler, ikke setter seg inn i forskrifter eller klarer å gjøre installasjonen korrekt, så er vel faren for at båten ikke blir sjødyktig uten at noen oppdager det ganske stor. Men når det gjelder sikkerhet til sjøs ellers så må man jo ikke betale for alt, for det går an å sette seg inn i tingene og øve litt på sikkerhet også. Nå mener jeg ikke at man skal sette fyr på båten for så å øve på å slukke den, men man kan jo kanskje spørre brannvesenet hvor mye mer effektivt et brannslukningsapparat virker i et motorrom som er tett og som har brannspjeld på innluften. En redningsvest er jo greit å ha, men det er jo viktig å huske på at den ikke holder deg varm. Redningsvest er definitivt best på land. Tror du så absolutt misforstår poenget her ,redningsvest på land jada greit å ha når du står på brygga og fisker.Men så er det jo greit også å finne personer i havet etter et eventuelt uhell eller forlis. Har hatt det her med redningsvest oppe tusen ganger ikke her på forum,skjønner ikke i det hele tatt problemet med å ikke bruke det?,finnes i dag et hav av alternativ for flyteplagg. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 For meg er sikkerhet til sjøs svært viktig, men etter mitt hode er ikke det bare at man skal kjøpe alt man kommer over av utstyr. Derfor blir det umulig å svare på dette, da det virker som om spørsmålet heller burde vært; Hvor mye sikkerhetsutstyr har du? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 [...]så er det jo greit også å finne personer i havet etter et eventuelt uhell eller forlis[...] For min del kjøper og bruker jeg sikkerhetsutstyr for å kunne komme hel og levede hjem.... IKKE for at de etterlatte skal gå å lete etter ett lik i strandkanten og dermed spare utgifter til ROV.... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 (redigert) Og hvilket poeng er det Summer famely mener jeg så absolutt misforstår? Det er vel en betraktning jeg ytrer og som du ev. kan misforstå. (Det er jo du som siterer og ikke jeg). I tilfelle du misforsto, så mener jeg det beste er om båten ikke synker, at den ikke tar fyr etc. for det kan være kaldt i vannet og det kan man også dø av selv med redningsvest. Redigert 2.September.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.