summer family Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Og hvilket poeng er det Summer famely mener jeg så absolutt misforstår?Det er vel en betraktning jeg ytrer og som du ev. kan misforstå. (Det er jo du som siterer og ikke jeg). I tilfelle du misforsto, så mener jeg det beste er om båten ikke synker, at den ikke tar fyr etc. for det kan være kaldt i vannet og det kan man også dø av selv med redningsvest. Visst du enda mener at redningsvesten er best på land som du skriver,da skjønner ikke jeg hva du mener,selvfølgelig kan man dø med vest også. Tråden her gjelder sikkerhet til sjøs,visst du mener noe annet enn jeg mener, har du full rett til det. Uansett jeg drar ikke på havet med mine 2 barn uten at dem har vest på seg+ meg selv.Det er en veseentlig del av sikkerheten om bord hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Uansett jeg drar ikke på havet med mine 2 barn uten at dem har vest på seg+ meg selv.Det er en veseentlig del av sikkerheten om bord hos meg Det er det Ole Petter også mener. Hvis jeg har forstått rett. Og det er det som er hele poenget. At enn har tenkt igjennom og tatt forhåndsregler for disse "hvis" situasjonene. Alle prøver nok så godt dem kan å holde båten flytende. Men ting skjer. Uforutsette ting skjer. Hva da? Enn bør ha tenkt igjennom hva en skal gjøre og hvordan enn kan beskytte seg i de situasjonene enn kan komme opp i. Når det er sagt er det nok ikke enkelt å forutse alt som kan skje, men bare det å ha flåte med seg gjør jo at en har alternativ transport om noe skulle skje moderskipet. Ser at det er noen som tar veldig lett på dette. Håper ikke at de kommer opp i en situasjon hvor de angrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 (redigert) Når det er sagt er det nok ikke enkelt å forutse alt som kan skje, men bare det å ha flåte med seg gjør jo at en har alternativ transport om noe skulle skje moderskipet. Jeg har på følelsen at diskusjoner som denne ofte kan spore litt av ettersom noen har store båter, andre har mindre båter hvor det kanskje ikke er plass til noen jolle eller flåte. Noen drar på lange turer og andre holder seg stort sett innaskjærs på dagsturer. Da blir behovet for sikkerhetsutstyr ganske forskjellig. Første bud er ha riktig sikkerhetsutsyr, tilpasset farvann og værforhold. Andre bud er at utstyret faktisk blir brukt. Det ligger mye fint sikkerhetsutstyr i skuffer og skap på havets bunn, dessverre. Redigert 2.September.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 IKKE for at de etterlatte skal gå å lete etter ett lik i strandkanten og dermed spare utgifter til ROV.... De fleste tenker på egen sikkerhert ved valg av sikkerhetsutstyr, men de av oss som har mistet noen uten å ha en grav å gå til tenker nok noe annerledes enn deg her..... Vi er nok ikke fullt så egoistiske i tankegangen.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
logget av Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Så vidt jeg husker har andre også forsøkt å lage tråder om sikkerhet på sjøen, men i tradisjonens tro, så virker det som enkelte er mer opptatt av å forsvare seg og sine løsninger enn å medvirke til at innholdet i tråden blir lærerik. Jeg har hatt flere sikkerhetssjekker i båter, og en slik sjekk handler ikke bare om kontroll av utstyret om bord. Det handler like mye om å synliggjøre farer og ikke minst like mye om å synliggjøre løsningene for hele besetningen om bord. Sikkerhet handler like mye om å mentalt forberede seg og mannskap på at et uhell kan skje og lage gode løsninger. Hvor mange av dere har laget en oversikt over hvor alle gjennomføringene er i båten og tilrettelagt i båten for å stoppe en vanninntregning. Hvor mange har fått løsningen dere har valgt vurdert for å finne ut om det kanskje kan gjøres bedre? Hvor mange har lært opp mannskapet (familien) i ”kapteinens” kanskje hemmelige sikkerhetsplan for fartøyet? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Her er et eksempel på hvordan jeg lager plantegninger. Båten deles inn i soner og alle komponter får en lokalitet. Tegningene blir bygget opp i lag slik at brennbare væsker, brannapparater, bunnventiler, elektriske komponenter får en lokalitet i båten. Alle nødprosedyrer blir lagt opp etter dette, og for å nevne et eksempel så skal aldri brennbare væsker oppbevares andre steder i båten enn der hvor det er tillatt. Bensin til påhengsmotoren eller parafin til parafinlykter skal oppbevares bak i båten der hvor det står BB5-F3. Oppstår det brann i båten skal disse væskene helst kastes over bord, og derfor er også disse væskene plassert et sted hvor man har lett tilgang til dem via dekksluken som i dette tilfellet. Å ha brennbare væsker plassert rundt om kring og under saker og ting, sammen med batterivann etc. er jo bare tull. Man skal vite hvor slike farlige væsker er uten å måtte tenke seg om. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 3.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Jeg har på følelsen at diskusjoner som denne ofte kan spore litt av ettersom noen har store båter, andre har mindre båter hvor det kanskje ikke er plass til noen jolle eller flåte. Noen drar på lange turer og andre holder seg stort sett innaskjærs på dagsturer. Da blir behovet for sikkerhetsutstyr ganske forskjellig. Første bud er ha riktig sikkerhetsutsyr, tilpasset farvann og værforhold. Andre bud er at utstyret faktisk blir brukt. Det ligger mye fint sikkerhetsutstyr i skuffer og skap på havets bunn, dessverre. Vel, i vinter var fruen og jeg rett uten for Tananger. Ca 1 nm fra land da vi fikk en uforutsett hendelse. I løpet av ca 30sec var båten (den i avataren) overtent. Det to 20 min før noen var i nærheten til å kunne gjøre noe som helst. Uten Zodiac'en er det ikke sikkert jeg hadde vært her idag. Så hvor langt ut fra land skal en dra før lettbåt/flåte er nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Bensin skal merkes med symbolet DG med undertekst "Bensin/Petrol". Symbolet for brannslukningsapparater skal tikjennegi hva slags apparat det er og hvor stort. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Eieren av denne båten opplevde det samme som Butzfleth på vinterstid med sin gamle båt. Forskjellen var at han bare skulle på fest og brukte båten for å komme til festen og hadde ikke lettbåten med seg. De måtte svømme ca 10 meter for å komme på land og de var langt fra folk. Han ble overrasket over hvor fort båten kunne brenne opp og at han ikke klarte å slukke brannen. En av årsakene til at en motorromsbrann ikke er så lett å slukke skyldes høy temperatur og at brannen får tilgang på oksygen. På dette skjemaet ser dere hvordan eieren av den nye båten har laget et enkelt sprinkler anlegg for å kjøle ned motorrommet. Jeg har ikke sett dette anlegget, bare tegnet det inn for han i o med at jeg tegnet resten av båten. Jeg synes dette ser ut til å være en grei løsning, og i følge båteieren kostet det ikke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Symbolet for sprinkler ser sånn ut: Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Takk Mulligan. Jeg har søkt etter disse symbolene i mitt program som ikke er beregnet på å tegne akkurat slike ting. Det eneste jeg finner på sprinkler er dette som betyr sprinkler avstengning. (Det er kanskje feil dette også). Men jeg kan nå tegne av dine symboler og lagre dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Sprinklercentralen ser sånn ut: I fritidsbåt kan du gjøre hva du vil med slike tegninger. Kommer du over på yrkesbåt hvor tegningene skal godkjennes, så må du bruke godkjente symboler. I dette tilfelle IMO. Du må også indikere brannisolasjonsklasse, rømningsveier osv. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Du har tydeligvis greie på dette med brann i båt Mulligan. Hva mener du om å kjøle motorrommet på den måten båteieren har gjort med et enkelt rørsystem, noen dyser og en elektrisk pumpe som henter vann fra ferskvannstanken? Ferskvann er jo ikke skadelig for noe som finnes i et motorrom så jeg ser ingen problemer med dette. Dysene han har brukt er vanlige sprededyser kjøpt på felleskjøpet og som bøndene bruker når de sprøyter avlingene sine. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Bedre nå eller er det ikke tillatt å tilpasse symbolene? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Det er iallefall mye bedre enn ikkeno. Jeg har her i dette forumet stadig vekk vært litt krakilsk over at regelverket for fritidsbåter ikke sier noe om oppdeling av båten. Det er ikke noe som helst krav til avdelinger. Får man en brann eller lekkasje i maskinrommet så er det nesten umulig å få den til å holde seg der. Ett skrekkeksempel er den Fearlinen som sank ved Arendal atter at akslingene hadde blitt trukket ut. Hadde den båten hatt maskinromskott, så kunne de bare ropt på hjelp og blitt tauet til lands. Men hydraulisk platform for heving og senking av TV, det hadde den. Absolutt ingen passiv sikkerhet. For å beskytte sånne rom som du viser, så ville jeg gjort rommet så tett jeg kunne. Og så ville jeg hatt i brannspjeld, fjernavstenging av fuel og CO2 anlegg som også stopper motorene når det utløses. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Denne båten har vanntette skott, dreneringer i alle langsgående forsterkninger og nødpumper med en kapasitet på 3 x 14000 liter i timen pluss lensepumper. Skottet mellom BB / SB 4 og 5 var opprinnelig ikke tett, men det ble laget tett for å sikre båten oppdrift akter i tilfelle lekkasje i maskinrom. Lensealarm og brannalarm er montert. Motorrommet er lufttett og det er fjernstyrte spjeld til innluften. Det er også koblet opp to kamera i motorrommet som er koblet opp mot kartplotter. Det er installert tette batterikasser med ventilasjon ut i fri luft, eget nødstrømsbatteri og radiobatteri på fly og egen nødstrømstavle. Båten er utstyrt med fjernstyrt slukking i motorrom, har pulverapparater og et eget apparat for å slukke brann i el-tavle og instrumentpanel. Jeg har ikke fått noen informasjon om at båten har stenging av fuel, men når du nevner det så mener jeg det var en luke i dørken hvor det var fjernstyring av tankene med noen hendler. Men hvis motorene startes og lettbåten ikke er opplåst lyser det et varsellys slik at man ikke skal risikere å ikke finne nøklene hvis det haster med å komme seg bort. Båten hadde ikke baugtrøster sist jeg så den, og i følge eieren skulle ikke denne monteres før redningsflåte og flowmeter var montert. Man prioriterer sikkert litt forskjellig etter en brann. Når det gjelder bruk av symboler så er jeg litt betenkt med å bruke standard symboler, for når et anlegg er hjemmesnekret så må man ikke bruke symboler som er knyttet opp mot en teknisk standard. Jeg vet ikke hva du synes Mulligan, men så lenge det her er benyttet noen pip åpne sprededyser så blir det kanskje feil å bruke et symbol for et sprinklerhode? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Og så ville jeg hatt i brannspjeld, Formoder at brannspjeld er riktig betegnelse på det som jeg tenker på som "eksplosjonsspjeld"? Eller jeg på jordet igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Båten er utstyrt med fjernstyrt slukking i motorrom, Hvis du har CO2, Inergen e.l. så er du jo dekket. Det er sånn at dersom brennolje eller annen olje under trykk kommer borti turboene eller noe annet varmt, så får du en "flash fire". Hele maskinrommet brenner. Tilogmed oppe innimellom sprinklerhodene. Og da kan du kjøre på med så mye vann du vil. Det brenner like forbanna. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 3.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 (redigert) Nå begynner det å ligne på noe! Snakker om inergen... noen som har veldig gode kontakter? Trenger til ca 50m3 Forøvrig... ta en titt her folkens. Redigert 3.September.2009 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Hvis du har CO2, Inergen e.l. så er du jo dekket.Det er sånn at dersom brennolje eller annen olje under trykk kommer borti turboene eller noe annet varmt, så får du en "flash fire". Hele maskinrommet brenner. Tilogmed oppe innimellom sprinklerhodene. Og da kan du kjøre på med så mye vann du vil. Det brenner like forbanna. Blir ikke dette en "jet fire" da..........? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Så hvor langt ut fra land skal en dra før lettbåt/flåte er nødvendig? Si dét. Som regel må en vurdere flere faktorer samtidig. Har du liten båt er det kanskje ikke plass til jolle i det hele tatt. Da blir spørsmålet hvor lenge du kan regne med å ligge i vannet før du forhåpentligvis blir plukket opp. Har du større båt er det et spørsmål om jolla er surret på dekk, henger i daviter eller ligger på vannet, og om du eventuelt har redningsflåte i tillegg. Diskusjonen i denne tråden viser antagelig at det er stor forskjell på båter og båtbruk. Hvor langt fra land? Godt spørsmål. Det er vel litt avhengig av vanntemperaturen, men jeg tror ikke jeg ville satset på å svømme mer enn 500 meter med flyteplagg hvis det er snakk om et ufrivillig bad. Hvor lenge du kan ligge stille i vannet og vente er veldig avhengig av temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 3.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Diskusjonen i denne tråden viser antagelig at det er stor forskjell på båter og båtbruk. Du har vel rett i det. Men uansett så bør ting være tenkt på før det skjer noe. Og det å si at liten båt ikke skal ha med seg flåte blir vel litt feil. Det må vel bli opp til hver enkelt. Og hver enkelt må vel tenke igjennom, hva, hvis. Og som ble nevnt tidligere så er det jo en god ide at alle blir involvert i den "hemmelige" planen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.