Jump to content

Konvertering av dieseltank til septiktank!?

skiogseil

Recommended Posts

I båten har jeg 3 dieseltanker, og ingen septiktank.... ikke spør hvorfor men konstruktøren synes tydeligvis at det var hyggeligere med 2500 diesel enn muligheten til å kjøre septiken på boks, frem til man kan dumpe den på egnet plass. Nå viser det seg at den ene dieseltanken ligger rett under begge badene og toalettene, og jeg har derfor vurdert å gjøre denne om til septiktank.

Problemet er at denne er i stål (i stålbåt), noe som ikke er noen spesiellt god legering for urin og andre ulumskheter. Noen som vet om denne kan behandles/coates for å kunne benyttes som septiktank? Tanken har stor nok mannhull til at man kan komme ned i tanken, så det skal være mulig å behandle den innenfra.

Det er bare å sandblåse og male med noen lag aluminirik epoksy og noen strøk med toppmaling. Man må være sikker på at malingen blir fullstendig diffusjonstett. Dessuten at det ikke er skarpe hjørner/kanter der manlingen lett sprekker. Stålet må naturligvis ikke inneholde fettrester fra diesel. Tror du har litt av et prosjekt med gode muligheter for fadese. Jeg ville ikke gitt meg inn på et slikt prosjekt.

Etter nærmer undersøkelser så kan det virke som den gamle tanken er såpass sliten at det ikke vil la seg gjøre uansett. Planen nå er å skjære den opp og legge ned ny septiktank i syrefast (i en eller 2 deler) nede i den gamle. Den syrefaste fóres utvendig med gummimatter for beskyttelse, og dermed slipper jeg å bekymre meg for lekkasjer på noen år.

Takker for tilbakemeldingen og advarselen!

Det inspeksjonskamera så da snertent ut? Noen som har kjøpt et slikt og kan dele erfaringen? Dette er jo en slik duppedings alle gutter må ha!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kamera funket som bare kuling! Enkelt å komme igang, og LED lysene i tuppen funket perfekt. Lysstyrken kan man selv stille inn underveis, samtidig som man kan ta stillbilder når man har behov for det. Kan absolutt anbefales! I tillegg kan man feste en liten magnet på tuppen for å hente opp skruer eller liknende som har fallt ned på vanskelige plasser.

Derimot så kan jeg ikke si det samme om tanken og skutesidene.... masse skjult rust, og så litt til...

Sånn må jeg bare ha. Det er noe skitt at jeg bare bruker A4-skruer. Kan du si noe om hvor små hull den kan krype igjennom?

Tankene dine kan du nok bare sett vinkelsliperen i og feie toppen av. Hadde det stått diesel i dem hele tiden burde de vel ikke rustet.

Så på reklamen, krabber den virkelig gjennom f.eks. et rør på 15 mm dia?? Tidligere kostet denslags i flere-titusen-kroners-klassen.

Redigert av Hulda (see edit history)

Skal måle diameteren på tuppen senere i dag!

At dette kameraet bare koster 400 er ganske utrolig, og selv om det ikke er zoom så funket det utmerket. Man kan bli blindet av at ting kommer veldig tett på, så latteren satt løst da det vi trodde var et stor lokk bare viste seg å være et skruehode :-) Pisken bøyer man til etter plassene man skal inn i, så sammenliknet med dem 10-20 tusen kronersklassen så har man jo selvsagt begrenset med med bevegelighet når man først er kommet til på plassene man ønsker.

Når det gjelder tankene så er problemet at disse er bygget fullstendig inne. Eneste mulighet for å komme til er å ta frahverandre all inndredning i hele forskipet. Stipulert kostnad inklusive sveisejobb: minimum en halv million....

Hei.

Nå har også jeg kjøpt meg et "Snake Camera". Og så langt svarer det til forventningene, - stort sett. Bildet det gir er greit (som fra et vanlig web-kamera i samme rimelige prisklasse). Det gir 'skarpe' bilder fra uendelig ned til 6cm. Det har et solid håndtak og en stødig fleksibel arm slik at en kommer godt til på vanskelige steder. Men LED-lyset er ikke mye å slenge rompen i taket for. Jeg får se på behovet for kameraet, kanskje jeg fester et par hvite LED's ved kameraet med egen stømforsyning for å få bedre lys. Kamerahodet sies å være vanntett, men har ikke forsøkt å senke det ned i vann eller diesel ennå.

SW som fulgte med gjør det mulig å ta enkeltbilder og videosnutter. Det er også mulig å velge et hvilket som helst annet USB-basert kamera, på samme måte som jeg også kan bruke dette kameraet i stedet for web-kameraet jeg brukte for å sende live bilder fra båtferien i sommer vha. den SW jeg brukte der. Et USB-kamera er uansett et USB-kamera.

Når det gjelder diameteren på kamerahodet, så passerer det gjennom 15mm store åpninger (så vidt).

Så min konklusjon?

+/- Dette kameraet er ikke hverken bedre eller dårligere enn hvilket som helst web-kamera i samme prisklasse

+ Det fokuserer (fix focus) fra 6cm til uendelig)

- Hjelpelyset er for svakt for helt mørke omgivelser

+ Det er svært praktisk med godt håndtak og 60cm bøyelig arm fra håndtak til kamera

+ Rimelig i innkjøp

+ Vanntett kamerahode?????

Lars H.

webmaster for Sagaforumet

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 uker senere...

Hei.

Har testet kameraet litt, og det er slettes ikke dumt til den prisen. Se på bildene under. Det første er tatt i vanlig lampelys med dette kameraet, og det andre med den innebyggede LED-belysningen med bolten i bunnen av en helt svar vinflaske. Noen vinskvett på bunnen, fant jeg dessverre ikke. Det siste bildet er av drøvelen til undertegnede med kameraet inn i kjeften. Bilde inn andre veien er ikke tatt!

skrue_pa_keyboard2.jpg . skrue_i_flaske2.jpg . droevel.jpg

Lars H.

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...