Jump to content

Valg av båt, 7-800k, fjord1001cb, norwest 900, princess 37 etc?

taes

Recommended Posts

Hei:)

Vi er en familie på snart 5 pluss 2 hunder som skal starte på sjølivet.

jeg har selv erfaring med båt ifra 5 til 15år, men de siste 15 er jeg blank på sjøen.

vokste opp i an sandvik 28 og videre i en scand atlantic..

har sittet i 2mnd og søm fart hele nettet.. kommet frem til noen forslag.. men kan ikke så masse om motorer eller noe annet om disse båtene.. blitt fortalt at bensin motorer og saltvanns kjøling er nei nei..

er dt noen som kan noe spes om en fjord1001cb, norwest 900, princess 37, master 820

hva slags motorer er bra?

har satt av en 700-800 til båten MAKS..

taes

Har selv hatt en Nord West i noen år. Absolutt en båttype som kan anbefales hvis du liker hardtop båt. Sjøsterk, 3 separate sovekabiner, selvlensende akterdekk, godt med plass for å ha det behagelig ombord til å være en båt på 30'. Ligger flere stykker til salgs kan jeg se. Vær obs på om nødvendige oppgraderinger er utført. Vi snakker her om åttitalls båter så ting kan fort begynne å skje hvis båten ikke har fått nødvendig stell.

Både Perkins og Ford Mermaid er motorer som med riktig stell er nesten uslitelige. Motorer for evigheten nesten. Tungbygde maskiner for yrkesbruk. Har flere kjenninger som har Perkins i sine Nord Wester. Felles for de er at de omtrent ikke har gjort noe med motorene bortsett fra justering av dyser, ventiler. Dette er jo noe som fra tid til annen alle motorer må igjennom uansett merke. Ford Mermaid er mye brukt i yrkesbåter. Dette skulle etter mitt syn borge for kvalitet.

Redigert av Hansi (see edit history)

Jaaa. Men igjen, og det kan ikke sies for ofte, alle motorer må ha riktig og godt stell for at de skal vare. Ved kjøp av bruktbåt er det spesielt viktig og passe på slikt + det andre tekniske + elektrisk anlegg. Be om dokumentasjon på utførte forbedringer og vedlikehold. Kan ikke slikt fremskaffes, skygg banen uansett hvor fin båten er.

Litt OT det her, men gikk ikke så aller verst selv om det gikk j** la seint, laaang kø mot Stathelle, ikke bra, og kun 1 stk velt. Alt i alt en grei kveld må en si, hadde bange anelser før turen., måtte ha en dusj etter hjemkomst, ble noe svett nedover ryggen :sweat: selv om det bare var 14 grader ute. PS! Hun har egen sykkel så jeg kjørte bak, langt bak. Ofrer ikke Harleyen til en førstegangskjører så jeg kjøpte en sykkel til ( riskoker ) forrige uke.

Må vel kanskje nevne så noen ikke tror jeg er gal, ja vi har kommunikasjon mellom syklene, trådløs sådan. Fungerer utmerket.

så den fairlane turbo som den heter, men problemet er jo at den ikke har 5 "faste" plasser

Men det er det usedvanlig lett å få ved å ha tre køyer foran. Det er nesten tilrettelagt for det :wink: Har selv 5 faste køyeplasser i min. Det tar det ikke mange minutter å lage.

Ja og det betyr vel som vanlig
Nettopp!! - og da er vel også prutningsmulighetene godt tilstede - og taes kan få en slik godt innefor budsjettet :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...