Jump to content

Moms på båter i Danmark

Nor_west

Recommended Posts

Formoder at reglene er felles for EU. Henvendte meg en gang til svenske myndigheter da jeg hadde tenkt å kjøpe en 'dings' for noen tusen. Jeg kunne bare glemme refusjon fra det offentlige. Noe annet er naturligvis om du kjøper fra et foretak som utsteder nødvendige tollpapierer. Da blir det gjerne slik at du betaler, i dette tilfelle dansk mva. Så toller du inn i Norge. Denne tollfakturaen returneres til dansk selger. Denne refunderer dansk mva til deg. Det danske foretaket får så refundert fra danske myndigheter.

Systemet er lagt opp slik at de fleste ikke orker dette, og heller smugler saken inn til det artige, lille annerledeslandet Norge. Slike snarveier går naturligvis ikke med biler, båter etc.

Når jeg kjøpte (ny) båt i Sverige nå i sommer så ble det gjort en deal med selger. Jeg slapp og betale den svenske momsen mot en "garanti" fra meg på at båten ble "eksportert" til Norge. På grensen ble eksportpapirene stemplet i tollen og jeg betalte moms på tollkontoret her i byen, dagen derpå. Kopi av alle dokumenter ble umidellbart scannet inn og mailet til selger slik at han hadde alle fritaksdokumenter i orden.

Dette gjorde handelen mye tryggere for meg og det ble mindre valutagebyr ved denne måten å gjøre det på.

For hva gjør du om selger ikke refunderer svensk moms som avtalt når han mottar de nødvendige dokumenter fra deg? Kanskje selger er i ferd med å gå konkurs osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...