Guest jake Startet 2.Juli.2004 Del på Facebook Startet 2.Juli.2004 Er det noen Viksund st.cruz 360 eiere der ute som kan dele sin erfaring med båten. Lurer på en slik men vet lite om båten. Gode og dårlige sider. Fant ingen 360 i erfaringsbasen. Hva er å foretrekke drev eller aksel? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 På en så stor og tung båt er det vel en stor fordel med strak aksel. Kommer vel også an på om det er en eller to motorer ?! Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Solo Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 . Hva er å foretrekke drev eller aksel? :crazy:Ikke har jeg en 360 men en 310 med drev. Jeg ville egentlig ha fast aksel men der hvor jeg har bryggeplass hadde det blitt dyrt i lengden uten baugpropell og drev da det er rimelig trang adkomst og til tider mye vind i havna.Dessuten var det den kombinasjonen som var på markedet ifjor høst til en pris jeg syntes sto i forhold til båten. Fast aksel er vedlikeholdsmessig det beste,drev kan ofte bli dyrt å vedlikeholde i lengden ,de fleste må bruke fagfolk her til overhaling og vinteropplag(da må de av forsikringsmessig på de fleste opplagsplasser). Manuvreringsmessig sier det seg selv at drev gir bedre kontroll enn fast aksel men er man ikke helt fersk klarerer man det meste uansett.På den annen side er vel 360 utstyrt med to motorer og da snakker vi om en helt annen verden. Rent farstsmessig så sier båtprodusentene at for min båt blir det ikke forskjell enten man velger drev eller fast aksling ,.....de har kanskje et poeng der. En ting jeg er litt usikker på er støy ..for motor med drev blir plassert helt i hekken på båten, mens med fast aksling kommer motoren nærmere kabinen.På min båt er kun en behagelig dur i kabinen under fart. Lykke til SOLO Sitér dette innlegget Link to post
Krabben67 Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 :crazy:Ikke har jeg en 360 men en 310 med drev. Jeg ville egentlig ha fast aksel men der hvor jeg har bryggeplass hadde det blitt dyrt i lengden uten baugpropell og drev da det er rimelig trang adkomst og til tider mye vind i havna.Dessuten var det den kombinasjonen som var på markedet ifjor høst til en pris jeg syntes sto i forhold til båten. Fast aksel er vedlikeholdsmessig det beste,drev kan ofte bli dyrt å vedlikeholde i lengden ,de fleste må bruke fagfolk her til overhaling og vinteropplag(da må de av forsikringsmessig på de fleste opplagsplasser). Manuvreringsmessig sier det seg selv at drev gir bedre kontroll enn fast aksel men er man ikke helt fersk klarerer man det meste uansett.På den annen side er vel 360 utstyrt med to motorer og da snakker vi om en helt annen verden. Rent farstsmessig så sier båtprodusentene at for min båt blir det ikke forskjell enten man velger drev eller fast aksling ,.....de har kanskje et poeng der. En ting jeg er litt usikker på er støy ..for motor med drev blir plassert helt i hekken på båten, mens med fast aksling kommer motoren nærmere kabinen.På min båt er kun en behagelig dur i kabinen under fart. Lykke til SOLO 360 kommer både med en og to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Jenny Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Har en Viksund 350 med 2 motorer og drev. Dette er jo samme båten, med ubetydelig forskjell. Har hatt båten ca. 1 år, så erfaringene er jo begrenset. Men har brukt båten på en lenger tur i år og har bare godt å si. Har jo ikke satt båten på de største prøvene, men litt har det jo blitt. Synes den oppfører seg godt i sjøen, enten jeg har hatt den i mot eller på låring. Den holder seg tørr selv i god motsjø og den ligger godt i sjøen uten å slå noe særlig. Den er jo tung, bortimot 7,5 tonn med noe i tankene og dette føles veldig behagelig. Min båt har som sagt drev, 2 stk KAD42 med DPE-drev. Med disse motorene oppnår jeg godt over 30 knop og det kjennes som om dette er riktige motorer for denne båten. Den har ingen tydelig planingsterskel og akselerer lett opp til maks fart. Jeg trives godt i fartsområdet 20-24 knop og da kan jeg trekke ned turtallet til ca. 2500 - 2800 omdr. Maks turtall er 3900 for KAD42. Dette er jo gjerne innenfor det området hvor kompressorene jobber, så jeg har satt på bryter slik at disse kan kobles ut etter at jeg har oppnådd ønsket fart. Godt isolert motorrom gjør at lydnivået blir behagelig lavt. Drivstoff-forbruket er ikke avskrekkende, ca. 34 l/t ved 22 knop (totalt for begge maskiner). Båten er fabrikkinnredet og virker godt sammenskrudd. Synes innredningen virker godt gjennomtenkt, med 3 lukkede lugarer med plass til 2+2+1(2). Det er godt med skapplass på alle lugarene. Utvendig sett synes jeg båten er pen å se til, med fine linjer. Det er lett adgang gjennom port til badeplattform. Hvis jeg skal si noe negative, må det være at jeg gjerne skulle hatt litt bredere dollbord med rekkverk som går litt lenger bak. Videre synes jeg lukeløsningen ned til motorene ikke er av de beste, hos meg er det 3 store luker. Dette er ikke av det mest praktiske, selv om det er til å leve med. Men jeg har vel sett at det her figurerer ulike løsninger. Synes heller ikke stigen opp til fly-bridge er særlig heldig kondstruert. Det samme må vel sies om luken over stigen til flybridge. Men 360 har en annen flybridge med en annen lukeløsning, så vidt jeg har registrert. Har ingen problemer med å anbefale båten, ut fra mine erfaringer så langt. En eller to motorer og fast propell kontra drev kan jeg heller ikke uttale meg om, men jeg synes min løsning fungerer godt. Og jeg tror egentlig at båten trenger bortimot 400 hk. Da sparer du både på motor og drivstoff. Ikke ta dette for noe mer enn det er. Et subjektivt syn på en båt som jeg er godt fornøyd med, så langt. Lykke til!!l Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.