Jump to content

Sjøsterk stor snekke - Comet 26/29?


Angelak

Recommended Posts

Jeg ønsker å handle ei sjøsterk stor og litt solid bygget snekke/sjark. Har tenkt å holde meg rundt 200.000. Stiller ikke krav til "strøken" innredning. Prisleiet mitt indikerer vel at jeg ikke sikter mot halvplanende snekker, de virker på meg som dyrere. Ønsket størrelse er 26-32 fot. Jeg har havnet på at en Comet 29, el 26 kan være tingen. Det må da bli en 20-25 år gammel båt. Ønsker kontakt med erfarne båtentusiaster som kan svare på følgende:

- Comet, bra greier, spesielle egenskaper?

- hvilke motorer bør en styre unna? (ser at det er endel forskjellig her)

- er det alternativer som er enda bedre? (mer for penga?)

 

Takker ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Min samboer og jeg kjøpte Comet 26 1979 modell med nyere Lombardini motor (2004 modell). Vi er veldig fornøyd og holder på å pusse den opp innvedig. Vi har lest litt om den og skroget skal være 19 mm samt at den skal tåle 3 meter høye bølger. Båten er veldig romslig innvendig og vår har en stikk-kabin slik at vi slipper og rydde bort sengen hver dag.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei

 

Min søster i Oslo hadde en Comet 26 inntil for 2 år siden. Synes det var en god båt. Praktisk innredning, men litt trangt å gå på toalettet. Denne hadde en ny Yanmar på rundt 70 hk. Gikk den engang i liten kuling fra Larkollen til Fredrikstad og har ingenting å si på sjøegenskapene.

 

Rag

Link to post
Share on other sites

Det står beskrevet i brosjyren, men comet 26 er altså "ikke" en halvplanende båt. Men sjøsterk er den dog

Usikker på hva du mener her, står vel ikke noe i brosjyren om dette?

Den har et klassisk halvplanerskrog. Ekstremt vid akter. En av de første halvplanende 'snekkene'.

(En 26foter som gjør 12 knop med en 72hk er en halvplaner)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Ser du gjentar meg. Har selv originalbrosjyren i papirformat

 

Du tar feil. Den gjør ikke 12 knop med 72 hk.. Har Comet selv, har venner som har Comet og har hatt comet i familien leenge. Og den gjør ikke 12 knop med 72 hk. Mulig du får den opp i 12 knop uten overbygg, ballast og med flaps.

 

Har også snakket med kontruktøren av denne. Han innrømmer selv at databladene skryter på seg litt.

 

Har 120 hk i min Comet 26. Har vært med på installajon av 105 Yanmar i en Comet 26. Denne var det såvidt vi fikk presset opp i 11.6 uten last. På brygga vår er det en Comet 26 som har original ford 72 installert. Båten har han hatt siden den var ny, men han har aldri fått større fart enn 9 knop.

 

Mulig man får presset den opp hvis man gjør fysiske inngrep på akterenden

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har selv en 1980 Comet snekke, den gjør 8,5 knop med 36hk Bukh diesel. Tror derfor at 12 knop godt kan være realistisk med 72 hk.

Og, ja, det er en halvplaner. Den har kjøl men er tilnærmet flat i bunnen akter.

Det finnes også en Comet 26 fiskesjark, kan det hende at noen av dere blander egenskaper med den ?

Redigert av water (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Synes dette er litt interesant. Har nå tenkt og handle en Comet 26 selv. Ser da at i anonsene på Finn, strekker det seg fra 9 - 15 knop. Den som skal gjøre !5 knop er ikke den med størst motor. Mulig det kommer ann på hva slag type propel og om båten er ustyrt med flaps.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...