Dannyboy11 Startet 1.September.2009 Del på Facebook Startet 1.September.2009 (redigert) Heisann. Vi er en familie på 4. Guttungen er 7 mnd nå og runder dermed året og vel så det neste sommer. Tenåring på 13 og to voksne. Jeg vurderer per nu 4 båter for å komme opp i "weekender" - bobåt klassen. Prissegment er antydet og jeg vil gjerne ha et par innspill fra de mange eminente brukere der ute om båtene jeg nevner. Sikkert flere av dere som har erfaringer med båtene selv. (erfaringsdatabasen er ikke alltid like "lesbar") Noen tanker om hvorfor jeg har plukket ut disse: + pris (er innenfor ca. 600.000,- kr området) + soveplasser, skal være fire soveplasser inne i cabin + fullt pantry med skapplass (helst ute) + kurant merke med ok annenhåndsverdi/"lett å selge" (akkurat...) + mye uteplass i godt vær (altså ikke hardtop) + kan brukes til ferietur + ikke snekke Scand Tropic - en norskbygd båt, anerkjent merke med forholdsvis lang fartstid i Norge. Helplaner, med de fordeler de gir mht fart, men ulemper ift vedlikehold (drev, osv) Romslig u -sofa, men kronglete å komme seg til badeplattform. Pen akterut, ment liker ikke helt båten forfra. God cabinløsning ser det ut som. Er levert med AD41, som jeg liker godt. Skarpnes 9100 - kommer man over en fabrikkbygget versjon ser jeg for meg at denne vil jeg trives med. Utgang til badeplattform, stor båt med flott uteplass (L-sofa liker jeg godt) og skikkelig pantry ute. Minus for klaustrofobisk inngang til en romslig stikkcabin. Noe spartansk materialbruk? Annenhåndsverdi? Pen båt. Nor Star 290 - trolig for dyr, menen vet jo aldri. Norsk den også og klassisk materialvalg. Meget pene linjer og utgang til badeplattform. Minus for pantry inne, men pluss for romslig stikkcabin. Kurant båt og god annenhåndsverdi. Godt plassutnyttet har jeg lesdt og solid bygget. Godt rykte. AGder 8000 TC - spennende båt. Eller, traust er vel ordet - men spennende fordi det virker som man får mye båt for pengene. Tradisjonelt bygget, og har aktercabin, som jeg innbiller meg er veldig ok. Har også pantry ute. Litt mer snekkepreg enn de to forrige, men også denne har pene linjer. Halvplaner er jo trygt og godt for hele familien, og fast aksel gir sjelden ubehagelige utgifter mht vedlikehold. Billigst antagelig av alle 4. Noen andre forslag i samme segment? Kommentarer mottas med takk. ' Redigert 1.September.2009 av Dannyboy11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 hva med scand atlantic ? Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Eller Fjord 880 (Polar)?? Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Hva med en Sunseeker? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Hva med en Sunseeker? Stilig båt du har der ... tør jeg spørre hvorfor du vil ha flybridge båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Vil og vil. E vel egentlig for å forlenge sesongen litt og samtidig kunne sitte ute. Hardtop er uaktuelt. Men største grunnen e at eg vil ha 4 faste køye plasser. Regner med at hvis den blir solgt så blir det kalesje båt igjen. Vil jo ikke gå så mye ned i fart og da blir det ikke mye å velge i blant flybridge båter. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Cranchi Giada 30. vi har hatt 20 overnattingsdøgn i sommer. Fantastisk bobåt med en enorm uteplass grunnet bredde på 330cm. Spesiellt bra iforhold til støy og varme under dekk, dette var problem på vår gamle Norske Fjord. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 1.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2009 (redigert) Eller Fjord 880 (Polar)?? Finner en del eldre Fjord 880 på finn. Dette er vel en båt som ikke lages lenger? Fleste har hardtop ser jeg. Mistenker at dette blir litt mye snekke for min del. Men jeg utelukker ikke. Liker som sagt aktercabin. Utdyp gjerne rundt denne båttypen. Scand Atlantic er i bakhodet, men den er både stygg "foran og bak". Og har et utpeget snekkeuttrykk, med skikkelig treratt og midtplassert førerposisjon. Men jeg har ikke vært oppi en slik båt og kan egentlig tenke meg å inspisere den noe nærmere. Redigert 1.September.2009 av Dannyboy11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 1.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2009 Cranchi Giada 30. vi har hatt 20 overnattingsdøgn i sommer.Fantastisk bobåt med en enorm uteplass grunnet bredde på 330cm. Spesiellt bra iforhold til støy og varme under dekk, dette var problem på vår gamle Norske Fjord. Jeg liker veldig godt uteplassen og badeplattformer på den type båter, men fikser ikke plysjfaktoren i cabin og bysse med micro inne. To motorer med drev blir også drøyt med vedlikeholdskostnader. Så den blir det ikke :) Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Det er mange flotte båter i denne prisklassen. Smak og behag avgjør valget. Vi gjorde følgende vurdering: 2 motorer, dyrer vedlikehold og dyrere drift, men mye billigere i innkjøp pga den skepsisen du og mange andre har :) Det er til sist bruksverdien som teller og den har ingenting med verdi eller driftsutgifter å gjøre. De få timene dette blir brukt gjør at liter pr. time er ganske uinteressant. Lykke til med valg av båt. Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Hva med Biam 900? Du nevner Skarpnes 9100 og Nor Star 290. Biam 900 ligger midt mellom når det gjelder finish. Biam 900 er fabrikkbygget, og har samme skrog som Nor Star 290. Vi har feriert 4 personer i til sammen 7 uker i sommer i en slik båt. (1 spedbarn + barnevogn). Dette har vi kunne gjort helt problemfritt i denne båten. Veldig god stuveplass. Ser at du nevner drev som et - i f.b.m. vedlikehold. Dette krever maksimalt 2-3timers arbeid hver sesong, som du fint utfører selv. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Ville utelukket nor star 290 da den er kun 27 fot i skroet og trang etter mitt syn.. ville egentlig utelukket alle norske båter da en får lite for pengene. Princess 286 er meget romslig også Fairline Targa serien eks 28og oppover. Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hamish Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Hva med Storø 34 eller 31? Det ligger et par meget gode eksemplarer på Finn. Stor plass, klassiske linjer og svært høy kvalitet. Mvh Mikkel Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Hva med en Scand Baltic? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Nimbus 3003 eller 31 Ultima skulle passe din beskrivelse bra. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 Kommer inn mange forslag, og det er bra. Men er det ingen som har noe konkret erfaring med nevntre båttyper? Eller som kan kåre en "vinner" av de som er nevnt? Jeg er på utkikk etter en familiebåt, men jeg stiller visse krav til skrog/hastighet osv. Vil ikke ha for mye "hytte på sjøen". Baltic er dermed ikke aktuell (enda). Vil heller ikke ha for gamle båter. Så da antar jeg at blant annet Princess og Sunseeker med diesel blir stivt i min prisklasse. (har ikke undersøkt ferdig her, mulig man kommer over ett såkalt "kupp") Årsaken til ønsket om norsk båt er kurant merke og bygd for norske forhold. Jeg er som nevnt ikke begeistret for all plysj og teppebruk i blant annet amerikanske båter. Når det gjelder størrelse så er det meget relevant. Jeg for min del tror ikke Nor Star blir for lite. Man snakker om weekender bruk med mulighet for ferie. Min erfaring er at man innretter seg etter hva man er vant til og har tilgang på. En godt utnyttet 27 foter tror jeg dermed holder for vår del. Men Nor Star blir nok uansett for dyr, om man ikke kommer over et godt kjøp her også ...:) Noen som har erfaring med Tropic? Hvor romslig er egentlig den båten? Stikkcabinen ser jo ganske ok ut. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 I det spekteret du har nevnt - og med twincab som alternativ også, må du nesten kikke på Nordan Family 27. På nettet finnes det for tiden tre eksemplarer nyere enn 2000, selvom de fleste øvrige er av eldre årgang. Jeg forstår at dette grenser mot hytte, som er uaktuelt ref Baltic, men likevel. Når du først er inne på en halvplaner med akterkabin kommer du ikke utenom denne En meget romslig og praktisk 27 foter (regnet på gamlemåten) og hvor du får en relativt ny båt til prisen. Bygget i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Hva med Ramin 30 Touring? Aktercabin til tenåringen - plusspoeng til deg... :-) Solid og kurrant båt. Genialt med utgang til badeplattformen. Jeppe Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Finner en del eldre Fjord 880 på finn. Dette er vel en båt som ikke lages lenger? Fleste har hardtop ser jeg. Mistenker at dette blir litt mye snekke for min del. Men jeg utelukker ikke. Liker som sagt aktercabin. Utdyp gjerne rundt denne båttypen. Jeg har selv en Fjord 880 fra -84. Dette er selvsagt en gammel båt, men er så solid bygget at jeg ikke ser noen problemer med alderen. I tillegg skiftet forrige eier til ny motor i 1999 (KAMD43). Med denne motoren gjør båten 25 knop på maks og marsjer på ca 20-21 knop, og har over hodet ingen ting med snekke å gjøre Båten er sidestabil (ruller ikke) og har eventyrlig med plass til bare å være 29 fot. Min båt har kalesje over vindskjermen (ikke hardtop), og etter en særdeles solrik sommer må jeg si at dette er å foretrekke! Det er fint å kunne åpne/fjerne fremre kalesje når det er bra vær Jeg anbefaller deg absolutt å ta en kikk på en slik båt (alternativt Polar 310 som er samme båt) Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 I det spekteret du har nevnt - og med twincab som alternativ også, må du nesten kikke på Nordan Family 27. Denne har jeg såvidt kikket på. Jeg får veldig snekkefølelse her, selv om fart og sjøegenskaper selvf ikke har noe som helst med det å gjøre.. Men en praktisk og godt utnyttet båt virker det å være - uten tvil. Den eneste båten jeg har nevnt forøvrig med strak aksel/halvplaner er Agder 8000. Men dette er en båt som har et "planende" utseende. Blant annet med en litt mer aerodynamisk form. Hva med Ramin 30 Touring?Aktercabin til tenåringen - plusspoeng til deg... :-) Solid og kurrant båt. Genialt med utgang til badeplattformen. Jeppe Denne har jeg ikke sett før. Den likte jeg godt. Skulle gjerne sett den live. Litt mye "Baltic" antar jeg, men virker som en gjennomført sak. Men fortsatt er jeg litt mer "glad i" planende skrog eller skrog som har det utseendet. Jeg har selv en Fjord 880 fra -84. Dette er selvsagt en gammel båt, men er så solid bygget at jeg ikke ser noen problemer med alderen. Jeg kunne sikkert hatt en eldre båt. Må være behagelig å ha noe som er litt mer brukspreg på og som ikke taper seg 50.000,- i året. Men fruen krever en viss grad av nyere årsgang. Sånn er det bare. Elller totalrenovert eldre i beste fall (nye puter, tepper, m.m.) Sikkert god båt, men faller nok utenom min kategori. Fortsett gjerne med forslag - eller betraktninger rundt båtene nevnt innledningsvis. Morsom og interessant er det også Sitér dette innlegget Link to post
Gusbat Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Hei, hvordan går det med båtkjøpet. Er i mye samme situasjon som deg, en unge mer, men ganske på linje når det gjelder type båt. Heller for tiden mest mot Skarpnes 9100, evt Norstar 290 selv om denne er en god del dyrere. Hadde vært kjekt å høre hva du havner på. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Litt annerledels... http://www.yachtbrokers.it/barca583.htm Innkjøpspris inkl. fraktkostnader (NOK): 400,000 (Uten pruting og 50000 for transport) Antall hester (HK): 600 + HK avgift (Kr. pr. HK): Beløp: 88,686.00 + MVA (av innkj. pris + frakt + HK avgift) (%): Beløp: 122,171.50 = Total importpris: 610,857.50 Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Capt'n Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Jeg har selv en Tropic fra 2004. Er utrolig godt fornøyd. Helt passe båt for vår familie og bruk. Marsjer i 26-27 med alle seks familiemedlemmene ombord. Overnatting til alle. Spiseplass til alle. Kosekrok og plass for et slag monopol. Bra varmeapparat. Romslig motorrom. Godt sammenskrudd, ikke noe som skrangler selv etter fem år i sjøen. I forhold til andre merker på omkring 27 fot har den meget godt utnyttet plass og særdeles gode løsninger synes jeg. Den er brei og romslig. Noen vil kanskje savne dør ut til badeplatform, men vi elsker den store og sosiale buesofaen som enkel kan gjøres til en stor solseng som dekker hele det aktre området i cockpit. Tilkomsten til badeplatform er ikke noe problem med gode dollbord i hele båtlengden. Skroget er suverent. Tar sjøen "riktig" i alle situsjoner. Med last, uten last, i 6 knop og i 26 knop, i bølger og blikk, i rett kurs og i sving. Vel, det var en subjektiv vurdering da , men det blir lett det når man beskriver egen båt. Husk at eldre Tropic har midtmontert styreposisjon, jeg liker heller ikke dette. Så du må velge en som er såpass ny at styreposisjonen er plassert på styrbord side. Tropic har drev. Det må du også ta med i vurderingen. Jeg er meget godt fornøyd med drev. Lykke til med båtvalg Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
880 Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Sjekk ut www.selbyboats.no Her får du mye båt for pengene, flere brukte på finn, vurderer selv å selge men er litt tilbakeholden med det... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Aquadoren Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Sjekk Nordan 7800, mye penere båt enn en Tropic...hadde denne før og var meget godt fornøyd...eneste er at jeg ville foretrukket byssa ute...det har jeg nå fått med min Aquador 26 DC, men det var større plass og bedre ståhøyde i Nordan 7800 Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.