------------- Startet 1.September.2009 Del på Facebook Startet 1.September.2009 http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=440195&cat=4914 For en lekker båt dette var! Noen som er enig? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Jo jeg er ikke uenig at den ser grei ut utvendig. Redd for at den innrettning inne er noe "billig". Men vi få se... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sun Flyer Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
norflyer Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Er jo ikke alle som kan ha like lavt fribord som Ormen Lange da Sunflyer. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Den nye Farr-designede båtene fra Bavaria ser veldig lekre ut, både utvendig og innvendig. Nyskapende og moderne så det tar litt tid til å bli vant til dem. Antar at designet innvendig blir som 55-foteren dvs. litt "Hanse"-inspirert. Ser flott ut men enig i at skrape hjørner trekker ned. Gleder meg til å se dem "live" Ettehvert kommer det en 44-foter også: http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=437838&cat=4914 At Sun flyer ikke liker Bavaria kom ikke som noen bombe. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 synes bavaria har skjerpet seg kraftig med siste modellene, kanskje vi ikke lenger kan omtale de som plastslått? :o gleder meg til å se nyhetene på sjøen i helgen Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Nyskapende og moderne så det tar litt tid til å bli vant til dem. Sliter litt med å se noe nyskapende. Kan du oppdatere meg? At Sun flyer ikke liker Bavaria kom ikke som noen bombe. Joda, jeg liker bavaria. Kjekt å ha noen rundingsbøyer når vi er ute og seiler. Men hvis vi skal snakke om lekker båt, er ikke den nye bavaria 32 akkurat det første jeg tenker på. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
andersb Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Joda, jeg liker bavaria. Kjekt å ha noen rundingsbøyer når vi er ute og seiler. alle seilbåter er da rundingsbøyer, var ute på oslofjorden i helgen, godt med vind, men fortsatt ikke noen match for 2 sinna mercury. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Sliter litt med å se noe nyskapende. Jeg feiler også i mine forsøk på å se noe nyskapende og moderne her. Sett på en større rigg og en løygang og fjern det fjollete rattet, så har vi en svenske fra 80-tallet. Hvis jeg kan være så dristig at jeg formaster meg til å sammenligne med min egen 32-foter fra 82 så er Bav'en 15 cm lengre, 15 cm bredere, 700 kg tyngre, har 500 kg lettere kjøl og 10 kvm mindre seil. Begge har 18 hk motor, som er alldeles for lite for allt unntatt flatt hav. Inni er de, bortsett fra materialvalg og vinkler, til forveksling like. Jeg har ordentlig navigasjonsplass, det har Bav'en ikke. Men for all del. Dette er et skritt i riktig retning. Båten har begynt å få litt baug igjen og dekket er godt egnet til å gå og jobbe på. Jeg tror dette blir en svært så fin båt, men nyskapende og moderne er den ikke. Ser ut som om de har tenkt mere seilbåt denne gangen og mindre bobåt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Men for all del. Dette er et skritt i riktig retning. Båten har begynt å få litt baug igjen og dekket er godt egnet til å gå og jobbe på. Aberet med dekket er at vantene er i borde. Dermed kan man ikke føre stor genua, noe som en turbåt med såpass lav rigg trenger. Med en slik løsning kan også vantene gjøre det litt kronglete å gå fram på dekk. Vet ikke om det er tilfelle her. At en liten fokk er mer praktisk å krysse med er kanskje ikke så viktig for bavarias målgruppe ettersom disse vanligvis går mest med motor. Ser ut som om de har tenkt mere seilbåt denne gangen og mindre bobåt. I seilas-omtalen snakkes det likevel om at båten har mere volum enn noengang. Hvordan har de klart det da? Jo ved å flytte rattet og cockpiten lengre bak. Dermed får man mer inneplass på bekostning av muligheten til å sitte bak rattet. Vet ikke om jeg hadde klart å venne meg til det. Spesielt ved motorgange er det greit å sitte der. Og det er jo det bav'ene brukes mest til. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Dermed får man mer inneplass på bekostning av muligheten til å sitte bak rattet. Du misforsto Sun Flyer. Se bildet nedenfor. Når man gå for motor er meningen å klappe ned "Ladeluken" og finne noen hvite campingstoler for å sette seg bak rattet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Miss Amalie Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 At en liten fokk er mer praktisk å krysse med er kanskje ikke så viktig for bavarias målgruppe ettersom disse vanligvis går mest med motor. Og det er jo det bav'ene brukes mest til. Forsøkene på å være morsom går etterhvert over i det patetiske, har du ikke forstått det Flyer'n? En morsomhet som gjentas for ofte blir gjerne fordummende i stedet. Det er en gangske kjent effekt! Selve poenget i morsomheten din er ikke engang et behov for oss Bav-eiere å kommentere. Jeg er mer opptatt av at opptreden og adferd skal vise en viss porsjon smartness enn at mine uttalelser skal bekrefte mangel på det samme. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Mulligan Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Aberet med dekket er at vantene er i borde. Joda, kjøper den. Men alt er bedre enn å ha røstjerna midt på dollbordet. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Når man gå for motor er meningen å klappe ned "Ladeluken" og finne noen hvite campingstoler for å sette seg bak rattet. Sant nok. Det slår meg at denne cockpiten hadde fungert bedre med rorkult? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Forsøkene på å være morsom går etterhvert over i det patetiske, har du ikke forstått det Flyer'n? Det var ikke en morsomhet. Det er seriøst ment. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Miss Amalie Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Da var det verre enn jeg fryktet Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Mulligan Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Dermed kan man ikke føre stor genua Tror jeg ikke er noe problem. Salingshorna er kraftig vinklet, og båten er nærmest brøkdelsrigget. En genoa som er så lang i underliket at den ville ha kommet i konflikt med røstjerna hadde sett grotesk ut. Storseilet er større i forhold til forseilet enn vi er vant med fra den kanten. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Storseilet er større i forhold til forseilet enn vi er vant med fra den kanten. Siden de (endelig) har flyttet skjøtepunktet bak i cockpit, kan storbommen være lengre enn tidligere og storseilet større. Det er i hvertfall en forbedring. Lurer på om det går an å få løygang og rorkult som ekstrautstyr? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.