Njord Startet 1.September.2009 Link til dette innlegget Startet 1.September.2009 Hei ! Mye er skrevet her inne om pakkbokser og jeg har lest til øyet er blitt stort og vått. Min pakkboks lekker mye under gange. Det formelig renner inn. Etter fortøyning har jeg måtte presse inn godt med fett for å få det til å stoppe. Har kommet så langt at jeg har funnet ut at det er simmerringer, og at disse må byttes. Finner ingen bilder her inne som ligner på min. Har også Googlet masse, men finner ingen som er eksakt like. Kjenner noen denne typen? Har fått med meg at fjørene i simmerringene må være syrefaste (rustfrie). Kjøpes disse samme hvorfra eller bør de bestilles "originalt". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Njord Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Da er det avklart ved forespørsel på mail at den hverken er levert av West Mekan eller Progress Ingeniørfirma. Pakkboksen er laget av plastmateriale og har fettsmurning fra en hendig plassert fettpresse via en slange. Legger ved et bilde til. Håper på gode forslag til hvem som er leverandør / produsent? Kan noen hjelpe? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Gullfisk Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Har du spurt der båten er bygget? Har aldri sett pakkboks i dette materialet før, men har på langtnær sett alt. Kan det være en tidligere eier som har laget selv? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Er det så nøye hvor den kommer fra da? Ta den ut, demonter tetningene og kjøp nye hos en maskinforretning. Disse har også rustfrie fjærer, så da får du alt på ett sted. Rengjør hylsa for grease, du har garantert fylt denne opp med mengder av grease slik at vannet ikke kommer skikkelig til for kjøling! Husk å montere tetningene riktig vei, og vær forsiktig med greasen etterpå så du ikke sprenger ut tetningene! Slike pakkbokser skal ikke smøres ofte, et lite pump et par ganger i året er nok! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Njord Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Du har et godt poeng der index. Jeg skal finne målene på ringene og gjøre akkurat det du skriver Med fare for å bli arrestert for kverulering, så ville jeg likevel synes det var kjekt å få identifisert produsenten Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Njord Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Og til deg Gullfisk, mail er sendt Motiva Yacht Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Njord Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Nå er det sikkert kun jeg og bare jeg i hele verden som har interesse av svaret jeg fikk fra Motiva, men jeg legger det nå ut her likevel: Hej Torkjel, Det er 2 ganske almindelige pakdåser med nr. MFC SC 40 52 7 4 Du skal skære lidt af slangen når du sætter pakdåsen i igen, så den ikke træder samme sted igen. Mvh, Mogens Motiva Utfra dette leser jeg at simmerringen skal ha 40mm innerdiameter, 52 mm ytterdiameter og pakningshøyde på 7mm. Hva MFC SC og 4 tallet står for kjenner jeg ikke til. Noen som vet? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Gullfisk Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Det var jo fint. Greit å vite hva man trenger før man demonterer også. Vet ikke hva bokstavene betyr. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Jeg så en maken hos en sveitsisk seiler som hadde installasjon fra Vetus, alt fra propell til gear/gass-hendel. Den hadde en ting felles med din, den lakk så det spruta. Det var andre sesongen båten var i vannet. Så det er mulig du finner den i Vetuskatalogen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 (redigert) Fant ikke den typen i dagens katalog side 180/84 http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqfdqh#/page2/ Jeg har boks med pakninger 5/6 dråper i døgnet. Jeg tror jeg ville pompet inn litt ekstra greasen før demontering av boksen og ha fille og bred tape klar, for å lage en tetning ( holde greasen på plass ) mens du skifter simmerringer. Og som før er sakt, forsiktig med greasen etterpå. Ps ser at motiva vurderer å lage klubb. Redigert 2.September.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Njord Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Da var pakkboksen overhalt med nye pakninger, mens båten lå på sjøen. Det rant inn ganske mye vann under operasjonen (se bilde), men det var slettes ingen problem. Nevner at Njord har en hovedlensepumpe med riktig god kapasitet (7600 l/t), og den holdt godt unna. Jeg var innom en maskinforretning og kjøpte 2 sett á 2 simmerringer, og det var jammen godt. Pakkboksen hadde en ring i bakkant og to i fremkant (se bilde). Ellers fikk jeg en positiv overraskelse ved at det ikke fantes noe grease bak den bakerste ringen, altså inni slangen. Så da sitter jeg igjen med en god følelse av at resultatet ble bra Takk for alle gode bidrag fra dere her inne. Det hjelper godt til å få klarhet i oppgaven som skal gjøres. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Njord Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Ps ser at motiva vurderer å lage klubb. Ser også det. Denne meldingen mener jeg stod der for et par år siden også, og at jeg sendte en forespørsel jeg aldri fikk svar på. Prøvde igjen nå. Hjemmesidene til Motiva er ganske statiske. Ikke mye endringer å spore de siste to-tre årene. Men OK, de er tilgitt, for båter, det kan de ihvertfall lage Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Roger jo Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 jeg sendte en forespørsel jeg aldri fikk svar på. Prøvde igjen nå.tilgitt, for båter, det kan de ihvertfall lage Vil nå si at du levde litt på " kanten " som lot vannet renne inn hele tiden under pakkboks skifte. Ja båten er bra, sendte inn jeg og. Så får vi se. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.