Roger jo Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Ttrodde at ei snekke var laget i TRE og hadde en sylinder max to Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
klugg Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Snekke er en deplasementsbåt med avrundet akterparti. Daycruiser er en halv- eller helplanende plattgatter med køyplass, men uten andre fasiliteter. Cabincruiser er en halv- eller helplanende plattgatter med kabin(er), sanitæranlegg og kokemuligheter. Min Friendship har mer til felles med en Baltic enn en sørlandssnekke, så vi er med denne lista manko på en ekvivalent til day-/cabincruiser-skillet for oss med avrundet hekk. Er cabinsnekke et uttrykk man helst navigerer unna?: Cabinsnekke googlesøk Hva med deplasementsbåter med flat hekk? Får ikke de kalles cabincruiser? Sitér dette innlegget Link to post
Upnorth Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Det blir hevda at vannlinjelengde oppgitt i meter er er lik maks knop for et fortrengerskrog. Ut i fra dette bør vel Friendship 32 ha et potensiale rundt 10 knop? Må legge til at eg har stor sans for linjeføringen på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 (redigert) Med 9,75 total lengde skulle det da gi en deplasementsfart på ca 9 knop. Men når det er trimplan vil det påvirke deplasementsfarten, eller kamuflere hvor grensen går? Med 120hk som er det valngliste, vel, er maks fart 12. Men behagelig marsj syns jeg er ca 8. Jeg ligger egentlig mest i 7. Innaskjærs er livet godt i 7 knop. Og ja, linjene er fine, de. :) Kanskje ikke den vakreste hekken, men fremskipet er nettopp det: et skip. Redigert 12.September.2009 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Snekker har ikke daviter eller snapdaviter! Da er det cabincruiser! Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 ei snekke kan være opp til 35-40 fot? og den må være rundt i rævæ over den størrelsen blir det vel skøyte, ved mindre det er plast. da blir det kanskje daycruiser ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 31.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 ei snekke kan være opp til 35-40 fot? og den må være rundt i rævæ over den størrelsen blir det vel skøyte, ved mindre det er plast. da blir det kanskje daycruiser ja.. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
SeaRaymond Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 (redigert) da blir det kanskje daycruiser ja.. Daycruiser på 35-40 fot??? I den størrelsen har de vel de fasiliteter som trengs for å defineres som cabincuiser ihht innlegg # 23 Redigert 31.Oktober.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Avdøde båtkonstruktør Jan Bjerke kalte sin Sandvik 945 for rundgattet dieselkrysser. Ja, og jeg kosær meg i Sjarken Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
jonn Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Hei, interesant tema. For noen ti år tilbake så var det en her i Molde som hadde en Master 740 med en 165 kh Volvo i, når han solgte den kjøpte han en Joda 8100 med en 240 hk Ieco i. Begge båtene var halvfabrikater, bygget opp selv, men forøvrig fint arbeide. Det jeg tenker på når en ser disse liggende stille, så er de snekke, men under skråget er halvplanende. Nå det gjelder farten så vet jeg at Joda 8100 gikk 25-27 knop på fullt. Det gikk en historie ang Jodaen, kappkjøring innover Geiangerfjorden. Det var mot en Sundmøring, han kom på VHFen og snakket til en kompis, "Steikje kor ho går den snekka" sa han.... Litt artig synest jeg. God helg Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 innlegg # 23 er inne på det men eg er uenig i det med køyene. en daycruiser har ikkje køyplass. Man trenger ikkje køy for en dagstur. med køye blir det en weekendcruiser, uten en daycruiser. Dette har forsåvidt Fjord definert for lenge siden. Ta Fjord 21 som eksempel. Weekend modellen har køye på tvers under dørken men DC modellen har det ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 den med seilbåter...pinne å lommetørkle...BRILIANT! Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Før hadde jeg skikkelig snekke (Joda 7500) , som gikk sine 26 knop. Nå har jeg bare cabincruicer (Master 820) som går kun 19... wtf?? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
jørn Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Enig / uenig i DENNE da? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 (redigert) Man kan jo finne definisjonen på snekke i våre offisielle ordbøker (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html): Bokmålsordboka: Snekke = "5—9 m lang, spissgattet seil- el. motorbåt, jf sjekte" Nynorskordboka: Snekke = (open) spissgatta segl- el. motorbåt, oftast 5—9 m lang Redigert 1.November.2009 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.