Jump to content

Hvor går grensa mellom snekke og cabincruiser?

Christensen

Recommended Posts

Snekke er en deplasementsbåt med avrundet akterparti.

Daycruiser er en halv- eller helplanende plattgatter med køyplass, men uten andre fasiliteter.

Cabincruiser er en halv- eller helplanende plattgatter med kabin(er), sanitæranlegg og kokemuligheter.

Min Friendship har mer til felles med en Baltic enn en sørlandssnekke, så vi er med denne lista manko på en ekvivalent til day-/cabincruiser-skillet for oss med avrundet hekk.

Er cabinsnekke et uttrykk man helst navigerer unna?: Cabinsnekke googlesøk

Hva med deplasementsbåter med flat hekk? Får ikke de kalles cabincruiser?

Med 9,75 total lengde skulle det da gi en deplasementsfart på ca 9 knop. Men når det er trimplan vil det påvirke deplasementsfarten, eller kamuflere hvor grensen går? Med 120hk som er det valngliste, vel, er maks fart 12. Men behagelig marsj syns jeg er ca 8. Jeg ligger egentlig mest i 7. Innaskjærs er livet godt i 7 knop. :yesnod:

Og ja, linjene er fine, de. :) Kanskje ikke den vakreste hekken, men fremskipet er nettopp det: et skip.

Redigert av klugg (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei, interesant tema.

For noen ti år tilbake så var det en her i Molde som hadde en Master 740 med en 165 kh Volvo i,

når han solgte den kjøpte han en Joda 8100 med en 240 hk Ieco i.

Begge båtene var halvfabrikater, bygget opp selv, men forøvrig fint arbeide.

Det jeg tenker på når en ser disse liggende stille, så er de snekke, men under skråget er halvplanende.

Nå det gjelder farten så vet jeg at Joda 8100 gikk 25-27 knop på fullt.

Det gikk en historie ang Jodaen, kappkjøring innover Geiangerfjorden. Det var mot en Sundmøring, han kom på VHFen og snakket til en kompis, "Steikje kor ho går den snekka" sa han....

Litt artig synest jeg.

God helg :lol::cheers:

innlegg # 23 er inne på det men eg er uenig i det med køyene. en daycruiser har ikkje køyplass. Man trenger ikkje køy for en dagstur. med køye blir det en weekendcruiser, uten en daycruiser. Dette har forsåvidt Fjord definert for lenge siden. Ta Fjord 21 som eksempel. Weekend modellen har køye på tvers under dørken men DC modellen har det ikkje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...