Jump to content

Skråblikk på nye båttester og trender. :)

Kasund

Recommended Posts

Etter å ha lest litt båttester den siste tida. Samt at eg ser litt kva båter som blir rost opp i skyene av enkelte anmeldere, så lurer eg på eit par ting:

-Har folk sluttet å fiske frå båtane sine?

Las blandt anna båtmagasinet til Vimenn forrige veke. Og der var det stortsett kun test av det eg gjerne kallar "Sofabåtar". Dvs båtar som har sofa bak og er særdeles uegnet til å hale opp fisk i.

Er vi som no drømmer om for eksempel Viknes 880 eller liknandes båtar ei utryddingstrua rase?

Fiskemoglegheiter blir nesten ikkje omtalt i det heile i 90% (mitt anslag), av testane. Bortsett fra kanskje ein skjærgårdsjeep som "bruker kort tid ut til fiskeplassane".

-Kva skal til for at ein båt får stempelet: "god sjøbåt"?

Synst det i kvar einaste test eg leser står at den tar bølger fint /oppfører seg fint i sjøen/ er ein god sjøbåt. Har det gått inflasjon i dette begrepet? For i samme testane som eg leser, så har du klart inntrykk av at det er ein liten ettermiddag som er tilbrakt med båten. Bileta er henta frå ein blikkstille fjord, men fortsatt er det ein god sjøbåt?

Etter mi meining skal ein god sjøbåt ver mogleg å gå ut til havgapet i litt vind, uten å oppleve nevneverdig ubehag. Så eg lurer litt på korleis dei finn ut dette på ein blikkstille fjord?

Hilsen Kim, som blei veldig skuffa av Vimenn forrige veke, men som desverre har sett tendenser i fleire båtblad i lengre tid.

Du har diverre heilt rett. Kjøpte Vi Menn laurdag ettermiddag, tenkte eg skulle ha litt kvalitetstid ombord. Tok så feil, så feil... Irritasjonen steig for kvar side eg opna. Pjatt,pjatt og enno meir pjatt.... Trist, men kvaliteten på norske båtblad er ikkje bra. Har lest Seilas, Seilmagasinet, Båtmagasinet og VI Menn Båt sidan forrige årtusen, men kjem nok til å kutte ut dei fleste av dei. Kjøp engelsk - ser ut til å vere meir kunnskap/ intergritet der.. Har diverre liten tillit til mykje av det som står i dei norske båtmagasina.

Nei, du er nok ikke alene Kasund. Vi går med planer om å på sikt bytte ut 20 fot daycruiser med kombisjark. Tobias 22 eller Viknes 770 står nå øverst på ønskelista. Selvom vår båt er helt grei å fiske fra siden den er bred og stødig, og har god plass mellom aktersofa og stoler så man kan stå ved rekka og fiske, så er i det lange løp en slik båt mest egnet til soling og bading de få dagene i året det er vær til denslags.

Synes trenden for motorbåter har gått i 2 retninger. Båttyper som Arvor, med store glassflater og utenbordsmotor. Og lurer litt på om båttyper lignende bavaria sport har vært i skuddet, selv om jeg ikke har sett så mye av dem på mine trakter.

Det blir spennende å se hvordan trenden blir i fremtiden, kanskje kommer de gamle klassikerne tilbake i fornyet utgave? Båter med liten og rimelig motorinstallasjon, som Saga 27, Sandvik 945, osv. Kanskje med seilrigg også? Hvem vet...

Chagali: Har du lagt merke til at omtrent alle båtane som er testet i blada, har ei heilsides annonse i tilleg?

Jobber selv med markedsføring i avis, og i den seriøse dagspresse er det en gylden regel at det aldri skal være kobling mellom annonser og redaksjonelt innhold. Vi får stadig hint om at dersom vi omtaler det og det produktet så kan det bli en annonse... Det er en vei vi aldri vil gå inn på. Selvsagt kan det være at det en dag er biltemasider og vi har test av en bil og lokal forhandler samtidig har annonse for samme bil. Men dette er i så fall helt tilfeldig.

Vet samtidig at en del gratisaviser er mer slepphendt med denne regelen, men det vil til slutt slå tilbake på avisen/magasinet. Kan leserne stole på det som står der? Er det uavhengig skrevet? Om en bil kommer dårlig ut i en test, vil det bety at det ikke kommer noen annonse? Om leserne oppdager dette så mister det troverdighet.

Den samme regelen, altså ingen kobling, bør gjelde også for de store og dominerende båtbladene. Dette handler om tillit og seriøsitet.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

. Vi får stadig hint om at dersom vi omtaler det og det produktet så kan det bli en annonse... Det er en vei vi aldri vil gå inn på. Selvsagt kan det være at det en dag er biltemasider og vi har test av en bil og lokal forhandler samtidig har annonse for samme bil. Men dette er i så fall helt tilfeldig.

Tviler ikke på at din avis jobber seriøst `roesok`, men det kan vel være fristende når lokale forhandlere ønsker en helsides annonse i samme utgave. :wink:

Tviler ikke på at din avis jobber seriøst `roesok`, men det kan vel være fristende når lokale forhandlere ønsker en helsides annonse i samme utgave. :wink:

Men da jobber vi separat med å selge inn den helsiden; uavhengig om vi omtaler firmaet eller firmaets produkter. Om firmaet har en ny spennende båtmodell så kan vi skrive om det, men det er p.g.a. båten og ikke p.g.a. eventuell annonse. De fleste annonsører forstår også dette, men noen prøve seg jo...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jeg tror trenden i båtmagasinene skapes av hva slags drømmer folk flest har i forhold til båtliv, eller hva slags båter de som lager magasinene tror at er drømmebåten for flertallet av oss. Og sannheten vil jeg tro er at de fleste drømmer om en stor, rask og luksuriøs daycruiser type båt, og varme late sommerdager i solsteika. Ikke en Viknes eller en Tobias på en grå høstdag (som jeg syntes høres knall ut).

Var på båtutstillinga i Sandvika i dag, og der var det utrolig mye dyre daycruisere/kalesjebåter, som i hovedsak bare blir brukt på godværsdager. Jeg tror nok at mange båtkjøp er styrt av drømmen om et slags solfyllt middelhavsbåtliv, med store solsenger, fart og moro.

Båtbladene skriver om dyre og raske "solbåter", siden det selger best. Mennesker liker å drømme seg bort og flykte litt fra virkeligheten, derfor mye "drømmebåter" i bladene. Den brutale sannheten er vel egentlig at en solsengdaycruiserbåttype (som den jeg har nå) er lite praktisk her til lands, hvor det er relativt få vindstille soldager. Ved å gå til ansaffelse av en båttype som kan brukes året rundt får man flere timer i båten i året, og det gir jo en hyggeligere pris pr time når man deler den totale båtholdkostnaden på antall timer båten er brukt.

For noen er ikke kostnad et tema, og da er jo en åpen Goldfish eller Hydrolift til 2-3-4 mill et helt greit alternativ, selvom båten bare brukes 20-30 timer i året.

Redigert av FredrikW (see edit history)

Tror de 2 siste innleggene er ganske nært sannheten når det gjelder sjøegenskaper.

Har noen Seilas&Båtliv fra midten av 80-tallet. Der forsøkte de seg med et testregime som virkelig så bra ut, og hvor de ikke la fingrene imellom der det trengtes heller. Men det ble nok for dyrt og krevende å gjennomføre...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ivar: Har du mulighet til å få scanna inn dei testane frå 80-tallet?

Kunne ha vore morosamt å lest :)

Steinsvik: Flott at dere har det slik, med det ser mistenkeleg ut som om det ikkje er slik i enkelte båtredaksjonar rundt omkring.

Eit lite tankekors: Om båtmagasina hadde skreve meir om mulighetane for fiske fra båtane, fiskeredskap ol. Hadde då markedet for båter med fiskemuligheter økt?

Har de bladene liggende noen 1000 km unna, så det vil ta litt tid å få scannet. Så kanskje til jul, neste gang jeg skal dit.

Når det gjelder annonser osv så tror jeg nok at det ikke er så veldig utbredt med "samrøre" , dvs kobling artikkel/annonse, men tror heller at dette er mer vanlig:

Eller blir dette då berre ikkje nemnt for å ha eit godt forhald videre framover med importøren?

Lite marked i Norge, og båtbladene er nok ganske avhengige av velvilje fra importører og forhandlere for å ha god tilgang på interessante båter å teste/omtale

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Her er ein test eg såg på internett no:

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=440554&cat=5867

Sitat:

"Bow cruiseren overrasker positivt. Dette er en båt som oppleves som myk og behagelig å kjøre. Den tar oss elegant med i svingen, selv når vi ikke tilter motoren helt tilbake på det skarpeste. Båten går mykt i vannet og møter bølgene behagelig. Da vi svingte og lekte oss i våre egne hekkbølger opplevde vi at det kunne slå litt hardt ned på siden etter en bølge, men hvem kjører sånn normalt? Båten er i det hele tatt smidig og moro å kjøre. Vi var litt skeptiske da Karin Bredal Blydt-Hansen ville prøve baugsetet under testkjøringen, men der hadde hun det svært så trivelig under resten av testturen, uten noen ufrivillig dusj. Også fotografen påpekte at dette er en båt som virkelig går fint i vannet."

Og om du trykker deg inn på linken, så kan du sjå bildespesial frå prøvekjøringa.

Så da er spørsmålet: Kva slags båt er det som ikkje går fint i sjøen under slike forhald?

Kven kjører slik under normale forhald? som dei så fint skriver, må no ver alle dei som bur litt lengre mot sjøen en innerst i Oslofjorden vel?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...