Jump to content

Båter i sjøen 2009

lippert

Recommended Posts

Da er jeg tilbake etter noen timer i Sandvika. Dårlig med folk i forhold til i fjor. Jeg synes også at noen av utstillerne på land var lite interesserte i kundene. Jeg hadde et par tusingser i lommeboka som jeg hadde planlagt å brenne av på utstyr, men de fikk ligge i fred.

Hamburgere var tomt før kl. 18, og noen av utstillerne begynte å pakke ned lenge før det var slutt...

Jeg konsentrerte meg om å se på små seilbåter, med tanke på å finne den beste "kompakte familie-campingvognen", og her er noen inntrykk. Først og fremst var det overraskende stor forskjell på romfølelsen i 30-32 foterne. Jeg er 187, og passer ikke inn overalt... Jeg har her bare vurdert boegenskaper, jeg aner ikke hvordan de er å seile.

Beneteau Oceanis 31 var den båten som ga mest romfølelse innvendig, og den hadde også en god cockpit-løsning - selv med ratt. Stort toalettrom, og generelt gode løsninger. Fruen har forøvrig vært på 3-dagers seilkurs i en slik, og syntes den fungerte godt (4 jenter + instruktør).

Med_European%20Oceanis%2031%20Interior.jpg

Jeanneau SO 30i hadde god plass inne, selv om det føltes trangere enn i Oceanisen. Særlig bad og akterlugar ble litt "dukkestue". Men cockpit'en i SO var dårlige greier, og altfor kort. Man må opp på benken for å komme forbi roret, og den merkelige løsningen i hekken var alt annet enn bra. Man kan ta opp den bakre benken, men i stedet for dørk blir det et hull der. Til å oppbevare fendere eller flåte i, ble det sagt...

Så var det Hanse 320 da. Gledet meg til den, men den levde ikke helt opp til forventningene. Den har ikke helt utseendet med seg, men den er ganske vellykket innvendig og i cockpit. Men det var noen detaljer som ikke fungerte helt bra. Det er ikke mulig å finne en god sittestilling ved kartbordet. Litt trangt toalettrom. Også har de forsøkt å lage et midtarmlene i styrbord benk, ala bakseter i biler, men det ble bare teit.

Ved Bavaria 31 var det kø, så den hoppet jeg over. Synd de ikke stilte med 32-foteren, da hadde jeg gladelig stått i køen.

Den store overraskelsen var Hunter 27x. Den var der i fjor også, men da gikk den meg hus forbi. Den har tøffe og litt utradisjonelle løsninger både ute og inne. Cockpit'en føltes stor, og med svigermorseter omtrent på utsiden av skroget fikk man nesten storbåtfølelse. Badebryggen er også vellykket til å være en så liten båt. Inne i kabinen har de mer eller mindre droppet forpiggen (omtrent som i min egen Guy 22), og dermed får man mye romfølelse. Akterkabinen var romslig, og toalettrommet var greit, det var til og med en liten varmtvannstank som standard. Og jeg hadde ståhøyde nesten overalt. Ikke verst i en 27-foter. Pentryet er den store svakheten i denne båten, med kjøleboks i stedet for kjøleskap og med frittstående 1-bluss gassbrenner (2 bluss Origo som tilvalg...). Fikk invitasjon til prøveseiling etter messen, og det frister. Ifølge selgeren er den livlig og morsom å seile. X-versjonen har mer kjøl og høyere rigg enn standardutgaven, og litt mer påkostet dekksutstyr.

H27RunSternLife2.jpg

Ellers var det hyggelig å prate med seilmakerne som var er, og det kan godt hende Aurora får et nytt svensk storseil til jul. :flag_sw: Eller norsk, vi får se hva som dukker opp av tilbud i mail :flag:

Noen som vet om man kan ankomme med båt?

Det så ut som de nye gjestebryggene i Sandvikselva begynner å bli ferdige. Området rundt var uferdig og ikke så koselig, men selve brygga så bra ut. Jeg så riktignok bare fra brua og har ikke vært nede å sjekket.

Med liten båt kan du gå til "gamle gjestebrygga", til høyre for utstillingen, under motorveien.

Gerhard

Vi begynte halv 12 i dag og brukte 4timer og det var endel å se på , Ovni 365 blir bare finere å finere jo mer vi ser på den og 445 var kanonfin , Allures 44 kanskje enda finere men sittecomfort i salongen var skuffende og selgeren spilte "minbåterbestrakkenedpåkonkurrent" kortet så den ligger ikke så høyt på lista lenger.

Huttung 45 var et møbel men det burde den vel også være siden den koster 8mill på sine 45fot. Jeanneu sun 45DS overrasket veldig , synes de har fått den til veldig bra ,Dufour 45 brukte vi også litt tid på og det er en knallfin båt.

Nye dufour 40 overrasket positivt over dekk ,nedantil så var sittecomforten i salongen elendig desverre.

Hanse 470 tok vi en ny runde i etter det skuffende inntrykket vi fikk på orust , klarer ikke å bestemme oss helt ang den båten, stort stilig tøft men akk så mye garasjefinish , skal noen på den messa så gå ombord der og sjekk ankerluka foran , jeg sier ikke hva jeg så men det er bare triste greier når de stiller ut båter som ikke holder 60talls skodastandard.

Beneteau swift trawler 34 var vi også ombord i , det er en fin båt men det blir nok ikke noe slikt før vi er krøpling eller over 80.

Bavaria 47 så vi for første gang og den er knallfin nedentil , over dekk så er det mye av det samme som tidligere.

Veldig fin messe dette , Swan 66 ligger også der for de som måtte ønske å se hvordan det er "up there"

Ifølge selgeren er den livlig og morsom å seile. X-versjonen har mer kjøl og høyere rigg enn standardutgaven, og litt mer påkostet dekksutstyr.

Nå vet ikke jeg hvem av dem du snakket med, men en av dem (som jeg kjenner) har selv en slik båt som barna bruker så de vet nok hva de snakker om! Dessuten så har du med aktive seilere å gjøre, ikke folk som bare skal selge!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er i alle fall nærmere 5 enn 2 meter. Har ikke på noen måte fått følelsen av å skulle slå hodet i brukanten, selvom jeg har stått, de gangene jeg har kjørt under. Og da er hodet godt over 2 meter fra vannflata. Har sett større cabincruisere ligge inne i bukta der, men har aldri merket meg nøyaktig seilingshøyden under brua. Har et bilde fra båtopptak ved rampa på Kadettangen, og da sees brua i bakgrunnen. På bildet ser det ut som om det kan være opp mot 4-5 meter midt mellom pilarene.

Redigert av FredrikW (see edit history)

tok båten dit i dag, umulig å få lagt til ved steinveggen innerst, så gjorde som en haug bavaria båter... parkerte langs den nytjæra bryggen i anleggssonen. tok også turen ut til windy/bmw/porsche på holmen fjordhotell, mindre kaos og bedre der faktisk, var jo så fullt på bryggene at man jo ikke fikk ro til å titte på båter i sjøen.

Scand 29 Baltic gor under med ca. 30 cm klaring. Den er i alle fall ikke 5 meter.

Var en tur innom Sandvika idag. Målte da seilingshøyden under brua med tommestokk, fra vannflata og opp til høyeste passering. Ganske nøyaktig 4 meter på høyvann. Under brua:

img_3729_large.jpg

Tok ikke så mye bilder, men Madammen knipset noen:

Traff disse på vei fra Oslo til Bærum

img_3664.jpg

Båter på rekke og rad

img_3786_large.jpg

Småbåtavdelingen

img_3751_large.jpg

Viknesrekka

img_3764_large.jpg

Mer Viknes

img_3763_large.jpg

Viknes 770

img_3766_large.jpg

Folk på bryggene

img_3773_large.jpg

På utkikk etter større båt?

img_3779_large.jpg

Hakke vært på messa ,men skal dit imårra å være skipper på en av Viknes båtane som skal til endel byer på visningsrunde .Starter fra Oslo imårra ,så Drammen -tirdag Moss-onsdag Fredrikstad -torsdag Larvik-fredag Sandefjord-lørdag Tønsberg . Det blir en artig vri på båttur ,veit ikke vilken jeg skal gå med .Men håper på å teste 1080 da ,den er litt rå den .Så kansje vi treffas i en av byene .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...