Jump to content

Oljetype ford 2704 et

ringvassøy

Recommended Posts

Jeg har en 2728T (dette er etterfølgeren til 2704et). Kjører Felleskjøpets mineralske 15/40 olje. Opplever du denne som tynn og bare kjører i plussgrader så kan du benytte ren 30 olje. Slik star det i alle fall i manualen. Oljer som benyttes skal være av "Serier III som oppfyller Ford Spesifications SM2C-1017A".

Dette er vel en lite benyttet spesifisering på kannen så kort sagt, benytt mineralsk olje som er godkjent for turbomotorer.

Se også servicemalualen som ligger i dokumnetarkivet HER last med pdf dokumentet å se på side 36. Der står det om oljer til denne motoren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Oljen på dieselmotorer blir fort svart. det er helt normalt.

Det kan også forekomme noe høyere oljeforbruk ved skifte av oljetype, men det skal gå tilbake til normalen etter et intervall. (så fremt man bruker rett olje da)

For øvrig er min erfaring at det kan være forskjell på kvaliteten på oljene. Brukte på min bil shell olje og skiftet til castrol txt. Motoren gikk finere på tomgang. Mindre "kakling" av den. Shell oljen kondenserte også i påfyllingslokket. Dette er min erfaring fra bil og syntetisk olje.

For øvrig er min erfaring at det kan være forskjell på kvaliteten på oljene. Brukte på min bil shell olje og skiftet til castrol txt. Motoren gikk finere på tomgang. Mindre "kakling" av den. Shell oljen kondenserte også i påfyllingslokket. Dette er min erfaring fra bil og syntetisk olje.

kjenner til dette :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

+ at eg logget 3 ganger så mange timer før olja blei svrt igjen

Med andre ord tok det tre ganger så lang tid før oljen gjorde samme jobben hva gjelder å samle opp skitt? Opplevde det samme på bil en gang. Hadde aldri olje fra den leverandøren på igjen. Når det først kommenteres bil; jeg hadde en Passat Stv som hadde en relativt stort forbruk av olje fra Shell (som var det forhandleren hadde på). Skiftet til Mobil 1 olje som etter spesifikasjonene var for tynn - men oljeforbruket blei hvertfall omtrent null.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...