Jump to content

Er nybåtmarkedet rentedrevet ?


olews

Recommended Posts

Boligmarkedet tar til himmels med bud langt over takst, nybilsalget når gamle høyder. Dette skyldes høyst sannsynlig rekordlave renter. Er det slik på nybåtmarkedet også?

Gamle båter er hyllevarmere og blir ikke solgt, men hvordan er det med nybåtmarkedet ? Er dette rentedrevet eller henger det sammen med økonomiske fundamentaler som

arbeidsledighet, forventninger til egen økonomi, totalindeksen på børsen (dumt å selge aksjer billig for å kjøpe en båt når de kanskje dobler seg om etpar år) eller hva skjer ?

På Båter i sjøen utstilingen er det jo stort sett nye båter, så dette vil være en god indikator. Blir det rekordsalg av nye båter i høst vil jeg påstå at det er rentedrevet.

Når så rentene stiger til 7-8% blir det moro, men jeg er gammel nok til å huske renter på 14%.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Når så rentene stiger til 7-8% blir det moro, men jeg er gammel nok til å huske renter på 14%.

 

Jeg mener det er grunn til å tro at det store flertallet tar høyde for at "normalrenten" vil ligge på det nivået (7-8%) og at finansieringsselskapene også tar høyde for det!

 

Jeg fikk et veldig billig boliglån på toppen av boligmarkedet i 1987 på 15,5%, men viktig da å legge til at skattefradraget den gang var ca 67% (topp marginalskatt) mens det i dag er 28%. Gjør meget stor forskjell.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I norge pisser vi i buksa, kjenner at det er varmt og godt, og tar støyten etterpå. Vi har kort hukommelse, så vi synes det er deilig å se at bare halvparten av rentekostnadene trekkes fra konto hver måned. Har vi et par lapper ekstra, hvorfor ikke kjøpe mer da?

 

Dessverre er det slik at vi blir svært påvirket av renten i Norge(kjøpemønsteret vårt), og vi har en høyere renteseffekt enn de fleste land. Dette tror jeg henger sammen med at vi ofte føler vi har trygg inntekt og at redusert rente = ekstra gratis penger som vi kan bruke på hva vi vil, for vi mister ikke jobben alikavel her i landet. Dessuten har vi sosiale ordninger som er alt for bra(ref Grytten tabloid igår), som også bygger under tryggheten på at ekstra penger kan brukes uhemmet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...