Jump to content

Baugpropell på 40 fots seilbåt


Rastløs

Recommended Posts

Ha kjøpt meg ny seilbåt ( rettere sagt 1 år gammel brukt båt). En 40 foter. Denne har ikke baugpropell. Er det slik at "alle" har baugpropell på denne størrelsen båt, eller lever man fint uten ?

 

Importøren skal jo ha 60 000,- for å montere dette, så det kunne vært artig å visst hvor mange ganger de som har dette bruker den, og om manøveren kunne vært gjort helt greit uten baugpropell.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 44 fot seilbåt og har ikke savnet baugpropell en eneste gang...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

H så det kunne vært artig å visst hvor mange ganger de som har dette bruker den, og om manøveren kunne vært gjort helt greit uten baugpropell.

Dette får du neppe svar på, men du kan regne med at du vil få mange svar fra de som ikke har baugpropell og som heller ikke vil ha eller savner det... Selv er det sjelden jeg savner noe jeg ikke har eller har prøvd... Jeg savnet definitivt ikke autopilot før jeg ble klar over hvilket hjelpemiddel det var... og da gikk det 7 dager så var dette innkjøpt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tar for gitt at du ikke skal ha en 100% regattaoptimert båt men en turbåt som du og potensiellt vil seile litt turregatta med:

 

Jeg merket ingenting forskjell på båtfarten med og uten baugpropell på min 42 foter.

 

Under 9 av 10 havnemanøvreringer så trengte jeg den ikke, men det var veldig godt å ha den de gangene vi trengte den. (kunne selvfølgelig gått inn et annet sted, ikke gått inn i en overfylt havn etc, blablabla, men det er digg å ha miligheten til dette uten å begymre seg for at man kommet opp i problemer)

 

Om du har lyst på og råd til det så kommer du garantert ikke til å angre på at du har det.

 

Og du kan nok få montert det ganske mye rimeleigere enn 60K om du leter litt rundt. Pass på at du går for stor nok dimensjon.

Link to post
Share on other sites

...de som ikke har baugpropell og som heller ikke vil ha eller savner det...
For å presisere litt så har jeg altså hatt båter med baugpropell men der er kun 2 av alle jeg ikke ser noe poeng med baugpropellen og det er altså nåværende 44 fots seilbåt og en 38 fots slepebåt. Klart at om båtkontoen renner over så kan en jo avhjelpe det problemer med baugpropell men de 2 nevnte båtene manøvrerer så lett i lav hastighet, både for- og akterover, at for min del er baugpropell helt unødvendig og ikke noe jeg ville lagt penger i.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har kjøpt det en Bav.. eller hva det er nå det heter. Hehe

Baugpropell er jo noe som letter når du skal til kai og kansje bare har barn med på turen.. (tør ikke skrive konemor)

Men det må jo absolutt være mulighet å få satt inn en slik mye billigere.. Men båten må jo på land. Må stå innendørs nå på høsten for å ha 20 grader i luften for at det skal bli bra. Men sikkert mange på sørlandet som kan hjelpe med dette.

HVa slags skrog er det på disse batene da? Sandwich?

Link to post
Share on other sites

Det fgår vel med 22,5 lapper og vel så det i materiell om dette skal kjøpes over disk tenker da på en SE100, da noe mindre kun vil være bra nok de 9 av 10 gangene du ikke trenger den.. Så kommer opp og utsett i tillegg pluss en luring til å gjøre jobben om du ikke gjør den selv.... Men 60 lapper er noe i overkant av hva dette burde koste.... så det burde vel være mulig å få dette gjort rimeligere....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var også en av grunnene til at Hulda har montert et batteri til en tusing i baugen. Drift av baugpropell og ankerwinch. Ellers om man skal kjøpe fete kabler, kan det muligens lønne seg å kjøpe sveisekabler. Strømmen ser ikke forskjell. Mesteparten av mine 60- til 80 kvadrat kabler er fortinnede sveisekabler til 7 kroner kiloen hos skraphandleren. Jeg har sikkert kjøpt tykke kabler for tusen kroner til sammen.

 

Ellers så installerte jeg baugpropell som det første før jeg begynte på innredningen. Hulda manøvrerer meget dårlig på bakk. Nesten som en snekke. Jeg ville ikke kunnet hatt den båtplassen jeg har i dag uten den propellen. Hos meg går baugpropellen nesten hver gang jeg skal fortøye. For meg er baugpropellen den beste dubedittinvesteringen.

Link to post
Share on other sites

maritim tar 237 for 120mm2 fortinnet kabel, 16meter blir da 3792. det er kabel av god kvalitet for denne type bruk.

om strømbruken er såpass at man trenger 2x120mm2 for + og tilsvarnde for jord på 8m strekk bør man virkelig vurdere batteri forran.

 

leser du prislisten på nye båter ser du at de fleste båter på litt størrelse krever ekstra batteri ved baugtruster option.

 

hilsen gjerrigknark.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne visst hvor stor andel av de som velger å kjøpe til en baugthruster til seilbåt rundt 40 fot som i ettertid faktisk syntes det var en unødvendig investering. Alle jeg har snakket med har uttalt seg positivt. Sist helg gjorde jeg en tabbe ved at jeg hadde rorret i feil stilling da jeg slo fra bakk til fremover med det til følge at vinden tok baugen min inne i en trang marina. Skulle gjerne hatt thruster da kan jeg love.... Så hos meg står en nedsenkbar på ønskelista.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Under 9 av 10 havnemanøvreringer så trengte jeg den ikke, men det var veldig godt å ha den de gangene vi trengte den. (kunne selvfølgelig gått inn et annet sted, ikke gått inn i en overfylt havn etc, blablabla, men det er digg å ha miligheten til dette uten å begymre seg for at man kommet opp i problemer)

 

Om du har lyst på og råd til det så kommer du garantert ikke til å angre på at du har det.

 

Rastløs dette var meget godt skrevet. Den ene av de 10 gangene kan være viktig nok. Og med thrusler Rastløs, da er det mulig at vi ser deg på innsiden av moloen og ikke på utsiden :lol:

 

Vi sees og grattis igjen. Mulig vi sees på messa :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde truster på min forrige båt en seilbåt på 34fot og nå har jeg 40fots seilbåt , jeg tror dette må være veldig forskjellig fra båttype til båttype , 40foteren jeg har i dag er like lett eller lettere å håndtere i havn enn 34foteren , jeg brukte aldri trusteren på forrige annet en et par ggr for å teste den og jeg synes ikke det var noen vits. Nå har jeg ikke seilt bavaria,oceanis,sun,hanse i 40fotsstørrelsen noe særlig så jeg kan ikke si om det er noen forskjell men jeg velger å tro at det må være betydelig vanskeligere å manøvrere en slik båt i havn kontra en med dypere kjøl og større ror.

Det hele koker vel ned til at om den som fører båten føler seg usikker og vil ha denne hjelpende hånden tilgjengelig så er det vel bare å montere , men 60lapper det må jeg si høres grusomt ut ,tipper det må være mulig å få dette montert (skikkelig størrelse) for under 40lapper. Kaftein ØL kanskje ? og hva med vannjet , et skikkelig system koster over 30lapper men det kan du jo montere med minimal hjelp av fagfolk skulle man tro.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...