taes Startet 3.September.2009 Del på Facebook Startet 3.September.2009 er dt noe å hente ved å skifte til 4 bladers propeller?? i knop eller redusert drivstoff?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Det skulle jeg også gjerne visst, skal følge med for å se om du får noe skikkelig svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Har lest i båtblader at flere blader på prop gir bedre akselerasjon, bedre grep i vannet i svinger og mindre vibrasjoner. Men flere blader i vannet gir også dårligere toppfart. De fleste påhengsmotorer levereres normalt med 3-bladers propell nettopp fordi dette er den beste all-round propellen. Så det kommer jo an på hva du vil oppnå med propellbytte? Mange bytter til stålpropell istedentfor aluminium (som normalt er standardmaterialet). Dette fordi stålpropeller visstnok gir noe bedre grep, da de er vinklet annerledes, bedre aks. og høyere fart. Imidlertid blir forbruket økt, fordi propellen er tyngre, og vinklet slik at motoren må jobbe mer. Har ikke fått demonstrert dette i praksis. I tillegg er jo stålpropeller ofte dyre og/eller spesiallaget. Videre har det mye å si hvordan båten er lastet, og hvordan skroget er utformet. Har du ofte mye folk i båten er det veldig forskjellig belastning i forhold til 1-2 ombord. Standardpropellen er som sagt en god allround, og vil fungere bra i de fleste situasjoner. Med min 50hk Johnson kan jeg lett plane og vel så det med 6 personer om bord, den kan dra vannski og tube uten problemer. Men har jo ikke prøvd å trekke vannski med 6 voksne ombord samtidig. Ikke ser jeg situasjonen hvor det skulle være nødvendig heller. Hvordan bruker du båten? Har du som regel mye folk/last ombord? Hva slags båt er det? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 En 4-bladers vil i de aller fleste tilfeller gi litt lavere toppfart, men den sørger for bedre grep og derav at du kan redusere turtallet mer enn med en 3-bladers og enda beholde god fart (f.eks. båten i plan der den ville falt ut av plan med en 3-bladers). Det står en stor test av propeller (utenbords) i siste utgaven av enten Båtmagasinet eller Båtliv (husker ikke hvilket) som belyser nettopp dette. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
taes Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 jeg tenkte mest på en båt på størrelse mellom 27-37 fot.. som du skriver at få ned turtallet og opprettholde farten.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 jeg tenkte mest på en båt på størrelse mellom 27-37 fot.. som du skriver at få ned turtallet og opprettholde farten.. I så tilfelle vil nok en 4-bladers være mer passende. Eller kanskje enda flere blader. Les litt rundt og/eller hør med forhandlere av propeller, de har ofte peiling. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 er dt noe å hente ved å skifte til 4 bladers propeller?? i knop eller redusert drivstoff?? Jo flere blader jo mindre effektiv er propellen, så dersom fart/forbruk er det primære bør man heller redusere enn øke antall blader. At båter likevel har 3 eller mer er fordi flere blader gir mindre vibrasjoner, samt at man får større bladareal med samme diameter. Dette kan være nødvendig pga at det ikke er plass til en 3-blader med nødvendig diameter. Noen trenger enda flere blader.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.