Sisjord Startet 3.September.2009 Link til dette innlegget Startet 3.September.2009 hei, jeg har usb gps antenne å tenkte derfor å bruke laptoppen som kartplotter, men hvilke kart\navi programmer bruker dere som jeg kan laste ned? eller kjøpe hvis jeg ikke får tak i på nett. mvh kim Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 laptoppen som kartplotter, men hvilke kart\navi programmer bruker dere som jeg kan laste ned? eller kjøpe hvis jeg ikke får tak i på nett.mvh kim Hei og velkommen på forumet. Regner med at du mener kartprogram. SeaClear er et bra gratis program. http://www.sping.com/seaclear/ karter til det.. SeaClear II uses raster charts and can use most BSB/KAP version 1 - 3 and GEO/NOS commercial charts. Encrypted charts, like BSB/CAP can not be used. Most common projections are supported. Chart datum's are supported. You can add your own charts, scan or capture them, save as PNG, BMP or other common format. Skewed and rotated charts can be calibrated. Chart border can be set to reduce the actual chart area. Min favoritt er Tiki http://www.tikinavigator.no/no/ Her han du velge mellom TIKI Navigator Pro har nettopp fått en ny sterk konkurrent: TIKI Navionics Gold! / Ellers er det å bruke søkemotoren på forumet ikke dumt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BMP Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Kan anbefale SeaPro 3000 et utrolig bra kartprogramm, her får du også de aller beste kartene som kan oppdrives til en meget gunstig pris. SeaPro Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 SeaPro 3000 ..... her får du også de aller beste kartene som kan oppdrives til en meget gunstig pris. Litt av en påstand! Og den kan selvsagt dokumenteres, eller??? SeaPro`s salgstall tilsier at det i så fall er en godt skjult hemmelighet. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Kjenner ikke til salgstallene for SeaPro men jeg bruker dette programmet nå og det er meget bra. Jeg har brukt en rekke andre kartprogrammer så sammenligningsgrunlaget er også ganske stort. Kartene som brukes til SeaPro er de til en væt tid nyeste kartsellene fra Statenssjøkartverk og det er det besrte en kan få her i landet uansett hva noen måtte påstå. Prisen på kartene er også den beste kr 1.500 for kart over hele Norge inklusiv Svalbard, og da følger Lite versjonen av kartprogrammet med. Så jeg tror jeg har mine or i behold Marve Nostrum. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 ...og det er det besrte en kan få her i landet uansett hva noen måtte påstå.... Ja vel, akkurat. Ingenting er som velbegrunnede og troverdige innlegg, basert på fakta!! Jeg har nå en viss erfaring innefor faget selv, og Sea Pro med sine LiveCharts har aldri vært annet enn en parentes ( ) innfor feltet elektroniske navigasjonssystemer. Når det er sagt, er det selvsagt ikke noe i veien for at enkelte kan være fornøyd med produktet, slik vil det alltid være, men la oss ikke dra det lengre en det. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Til backup har ( hadde ) jeg C-map på pc. Koplet opp mot Furuno gps. Fungerte utmerket. Aldri tull med programvaren de årene jeg brukte det. Kjørte pc'en på egen 220 V strømforsyning. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 .. C-map på pc... Det er ingenting som heter C-map på pc. C-Map er en kartleverandør. Har man "C-Map på PC" har man en ulovlig programvare. Om man har det som backup eller ikke, spiller ingen rolle. Det er og blir en tjuvkopi, som ikke skal omtales på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Sisjord Svart 3.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 (redigert) får ikke gps til å virke med seaclear programmet, gps fungerer å man kan se at programmet har kontakt med gps antenne, men posisjonen vises ikke på menyen til høyre, noen som har noen tips? Redigert 3.September.2009 av Sisjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Det er og blir en tjuvkopi, som ikke skal omtales på baatplassen. Hallo, har du fått solstikk eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Sisjord Svart 3.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 da har jeg testa å sjekka litt å det blir innkjøp av TIKI. takker for tipsene:) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 får ikke gps til å virke med seaclear programmet, ? Har du hvert innom "Verktøy og egenskaper" oppe i høyre hjørne, for å stille inn. Og laster ned manualen. TIKI er et bra valg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Langs land Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Satt nettopp ett innlegg om dette usynlig. Siden det er en stund siden det har vært oppe: C-map ECS er illegal programvare/kartdata og vi kan derfor ikke tillate spørsmål rundt bruken av dette her på baatplassen. Håper på forståelse for denne policy'en. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) Det er ingenting som heter C-map på pc. C-Map er en kartleverandør. Har man "C-Map på PC" har man en ulovlig programvare. Om man har det som backup eller ikke, spiller ingen rolle. Det er og blir en tjuvkopi, som ikke skal omtales på baatplassen. http://www.digiboat.com.au/C-MAPCharts.htm http://www.yachtbits.com/c_map/pc_planner.php Om du skal være så forb.... påståelig så sørg nå ihvertfall for å ha kontroll på fakta først ;) Redigert 4.September.2009 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 C-MAP's Kart kan kjoepes fullt lovlig til PC bruk, alt man trenger er ett kart program som stoetter disse. Sitér dette innlegget Per Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) Har nRoute og BlueChart på pc'n. Ingen erfaring med anna, men det ser til virke greit. Veldig nøyaktig. Nok av funksjoner Ligger det ikkje C-map til pc til salgs på finn.no av og til FRA FORHANDLER? sjekk denne du som viste allt bedre enn alle: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18098856 red:hehe...brukte for lang tid å skrive eg, ser det var kommet flere svar til han i sola Redigert 4.September.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Langs land Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Om du skal være så forb.... påståelig så sørg nå ihvertfall for å ha kontroll på fakta først ;) Legger meg flat når det gjelder hva man kan få i dag, men det var nok C-Map ECS det ble henvist til i et tidligere innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) C-MAP til pc har eksistert siden før ECDIS ble oppfunnet. Har kjørt en gammel C-MAP løsning helt siden 1999 på min laptop. Redigert 4.September.2009 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) Legger meg flat , men det var nok C-Map ECS det ble henvist til i et tidligere innlegg. Unnskyld kunne ikke dy meg, bare litt flat og mer synsing. Men vi må vell komme tilbake til det rett emne Redigert 4.September.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Langs land Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Har kjørt en gammel C-MAP løsning helt siden 1999 på min laptop. Say no more!! Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Det er ingenting som heter C-map på pc. C-Map er en kartleverandør. Har man "C-Map på PC" har man en ulovlig programvare. Om man har det som backup eller ikke, spiller ingen rolle. Det er og blir en tjuvkopi, som ikke skal omtales på baatplassen. Her kan du kjøpe C-map til PC: http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=2599 Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Salt Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Til det opprinnelige spørsmålet: Jeg bruker ikke laptop i båten som navigasjonsinstrument, men en GPS med kartplotterskjerm. For en Garmin-GPS med eller uten display kan du bruke BlueChart-kart og Mapsource-program. Det bruker jeg på PC-en, og det programmet vil vise GPSens bevegelser i verden på kartet dersom GPSen er koplet til PC-en på rett måte. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Njord Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Her inne var det jammen varmt og god Jeg har brukt på PC i flere år (kartdata fra -98) og er godt fornøyd med det. Krever lite ressurser av PCen og er stabilt. Dataene begynner å bli litt gamle nå. Derfor ønsker jeg å bytte. Har sett på SeaPro 3000 standard og kjørt demoen. Det ser rett og slett suverent ut. Programmet koster 4.000 + 1.500 for kartdata for Norge. Forskjellen på standard og "lite" (gratisversjonen) er i hovedsak: - 3D kart og fartøy visning (mest kjekt å ha) - Værdata overlegg (kult) - Støtte for RadarPC (grunnen til at jeg vurderer dette alternativet) Ulempen er at programmet er ressurskrevende både av prosessor og skjermkort. Så derfor vil dette alternativet tvinge frem en ny PC til båten i tillegg. Da begynner det å balle litt på seg. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Langs land Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Legger meg flat når det gjelder hva man kan få i dag, Uttalelsen trekkes herved tilbake. Har nå sett gjennom linkene i denne tråden, og det viser seg at jeg har mine ord i behold. Linkene viser med all tydelighet at C-Map er en kartleverandør og at man må ha en egnet programvare for lovlig å kunne benytte dem. Over og ut fra meg og tilbake til opprinnelig tema i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Det kan vel først og fremst være et spørsmål om man foretrekker rasterkart eller vektorkart. I fjor seilte jeg mye ut og inn i nye og helt ukjente havner fra Oslo til Biscaya. Noen av havnene var veldig store og det kunne være kronglete å finne frem til lystbåthavnene. Da synte sjeg det var veldig praktisk med vektorkart som kunne forstørres opp i det uendelige og likevel gi et klart bilde over havnen. Jeg brukte C-map kart sammen md et kartleserprogram som heter SailCruiser fra NavSim. (Det kan også vise rasterkart) Jeg kjøpte det da dollaren var billig i fjor for $399. De var veldig hyggelige og lot meg laste ned 2 hele CD'er fra C-map som ISO filer. Så må man selvsagt betale for de kartene man vil bruke. Men det sparte meg for transport og porto. Jeg skulle jo ha kart over hele Europa og da ble C-mapkartene billigst. Det jeg likte best med dette kartleserprogrammet var at det viste strøm og tidevann som piler i kartet og med tabell, det er viktig å ha med seg når man seiler i Nordsjøen, særlig inn og ut av havner. Det viste også ulike fyr og bøyer som blinkende lys på skjermen, med karatekristikken som klikkbar opplysning. Dersom man ikke har så mye bruk for detaljerte kart over havner eller ikke behøver å bry seg så mye om strøm og tidevann så var jeg veldig godt fornøyd med TikiNavigator og rasterkart. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.