Roger jo Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Dersom man ikke har så mye bruk for detaljerte kart over havner eller ikke behøver å bry seg så mye om strøm og tidevann så var jeg veldig godt fornøyd med TikiNavigator og rasterkart. Det er vel ikke helt rett http://www.nv-verlag.de/nv_ sine kart over vestkysten har ca. 120 detaljkart Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tjaldur Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår hva du mener som ikke er rett? Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
BMP Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) Ulempen er at programmet er ressurskrevende både av prosessor og skjermkort. Så derfor vil dette alternativet tvinge frem en ny PC til båten i tillegg. Da begynner det å balle litt på seg. Om en ikke benytter 3D fungsjonene skal set ikke rare datamaskinen til for og kjøre SeaPro 3000. Etter min mening er forøvrig 3D bare tul til navigasjonsformål. Kjører selv siste versjon av SeaPro 3000 Plus med radaroverlay og AIS på en 6 år gammel bærbar HP og det går helt fint. Redigert 4.September.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Laptop eller miniPC, OziExplorer og en USB GPS-mottaker. OK nok isolert sett. Men har man VHF med DSC, så MÅ GPSen ha NMEA-port, ellers får ikke VHFen posisjonsdata. Fra den NMEA-porten kan man også fôre PCen med posisjonsdata, så med mindre man vil ha to GPSer, så burde man satse på en med NMEA-port (med eller uten USB). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sisjord Svart 5.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 leser litt om dette oziexplorer å leser dette- Show your GPS position in real time on the map (moving map).- er ikke dette vanlig i de fleste program? dette er jo et must syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sisjord Svart 5.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 lastet nå ned oziexplorer å har registrert det, men når jeg loader map så funker det ikke. må jeg kalibrere alle kartene selv? er bsb kart jeg har Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 oziexplorer å har registrert det, men når jeg loader map så funker det ikke. må jeg kalibrere alle kartene selv? Tror ikke det, lekte litt med programmet på en hjemmepc for mange år siden. Det kom aldri på båt PC`n. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår Mulig jeg misforsto deg, men jeg forsto ditt innlegg nr. 25 sitat,"Dersom man ikke har så mye bruk for detaljerte kart over havner.....så var jeg veldig godt fornøyd med TikiNavigator og rasterkart" sitat slutt. Det Kommer vel ann på kartene og ikke kartprogrammet om det er detalje kart. Tiki er et billig og bra kartprogram. http://www.nv-verlag.de/nv_ sine kart over vestkysten har ca. 120 havne og detaljkart I De norske kartene er det vel bare kart over Drammen, Tønaberg, Arendal og Mandal som en kan kalle havnekart. Synd at norge er så langt etter svenskene i å lage rasterkart. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tjaldur Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Enig, det var ufullstendig formulert fra min side. Jeg gikk ut fra at det var kjent at TikiNavigator kun leser rasterkart. Jeg er godt klar over at det finnes detaljerte rasterkart, men jeg synes at den oppløsningen jeg får med vektorkart er bedre, men det kan selvsagt være en smaksak. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Roger jo Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 men jeg synes at den oppløsningen jeg får med vektorkart er bedre, men det kan selvsagt være en smaksak. Kart for Norskekysten så er jeg enig med deg vektor Svenskekysten rasterkart, kan det bli stort bedre Sannäs. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Efter 1. mai 2000 blev alt så meget bedre..... .....for de med billigmottagere uten DGPS. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 .....for de med billigmottagere uten DGPS. ...for da ble støyen på GPS slått av og DPGS ble oveflødig. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Feil. Jeg har godt utbytte av å få sendt over residuals fra Færder og Skagen referansestasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Feil.Jeg har godt utbytte av å få sendt over residuals fra Færder og Skagen referansestasjoner. Utbytte godt nok til ikke å ville ha en "billig"-GPS med flere kanaler, bedre følsomhet og EGNOS/WAAS? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 EGNOS/WAAS? EGNOS er DGPS. Det er bare gjort på en annen måte. DGPS sender korreksjonene på langbølge direkte fra referansestasjonene. EGNOS interpolerer avvik i propagasjonen mellom sine egne referansestasjoner og sender over satelitt. Så kan man spørre seg hvor god denne algoritmen de bruker for interpolasjon er. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.