Jump to content

Hvor mye strøm for å få dynamo til å tenne?


Ingar

Recommended Posts

Noen som vet typiske verdier for å få en dynamo til å fyre opp?

Mange har vel erfart at dette kan by på problemer ved montasje av ekstern Ladac regulator.

Målte med en 1204 nå, og ved 5V på D+ går det 80ma igjennom feltet. Bør dette være nok til å gi positiv feedback?

(Dette var med en 85A Bosch dynamo som har 4ohm feltmotstand)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har ikke sjekkt særlig, men jeg har en gamlere Bosch 55A på benken.

3,3 Ohm på felt; tenner med 1,7V og 40mA

 

Det er vel noe mellom 1,5 og 3 Volt oppover som er gjennomsnittlig.

Også større Hitachi trenger ikke mer spenning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

DAR virker t.o.m. 70 - 80A, PDAR også for alt som ligger over det.

I grunnen virker den fint også som enestående regulator.

 

Det er forholdsvis skjelden at den blir brukt alene, men det går helt fint.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Gjør ikke noe å fjerne magnetiseringen, det er å fjerne belastningen som kan føre til skader.

Det er bare i starten at strømmen gjennom lampa utgjør magnetiseringen, så fort ladingen har kommet igang lager dynamoen sin egen magnetiseringsstrøm, denne er bestemt av effektuttaket og kan gå opp i flere ampere.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de fleste dynamoene ”fyrer opp” hvis feltet blir magnetisert med ca 0,5 Watt og at dette har noe med turtall i kombinasjon med klaringen mellom stator og rotor å gjøre.

 

Min erfaring er at en høyeffekt dynamo med fine mekaniske toleranser har lavere cut in speed enn en lavkost østeuropeer. Men så har dette kanskje mindre betydning i denne sammenhengen fordi den moderne regulatoren allikevel trenger en minimum systemspenning på 5 volt pluss for at prosessoren skal svive.

 

Det var vel forrige generasjon regulatorer som magnetiserer feltet gjennom ladelampen, for det er mange moderne regulatorer i dag hvor man ikke trenger å koble til ladelampen i det hele tatt.

 

Når det gjelder å skru av feltet så er dette som Ingar sier helt ufarlig. I anlegg hvor det skal være nødstopp og spenningsløst anlegg må man ofte skifte regulatoren i dynamoen eller bygge denne om nettopp for å kunne slå av feltet eller kortslutte feltet 0,5 sekunder før den automatiske hovedbryteren kobler fra anlegget.

Link to post
Share on other sites

Jeg regnet litt på tallene dine Ingar for å sjekke om jeg husket riktig når jeg skrev at man trenger ca 0,5 watt. Men så kom jeg på at før i tiden så kunne vi jo dytte bilene i gang selv om spenningen på batteriet var nedi ca 1 volt.

 

Dette betyr vel at man den gang fikk jumpet dynamoen i gang med en feltstrøm på langt mindre enn 0,25 ampere. (1volt / 4 ohm = 0,25 ampere, og da har man jo ikke trukket fra noe tap).

Dette betyr vel igjen at man fikk magnetisering hvis man tilførte feltet veldig lite effekt.

 

Her må vel motstanden spille en vesentlig rolle, og jeg tror denne motstanden må ligge i regulatoren som du antyder. Man burde vel kanskje målt spenningen på feltet direkte og sammenlignet med systemspenningen for å finne ut hvor stort spenningsfallet gjennom regulatorens kontrollkrets er.

 

Hvis jeg regner høyt så finner jeg ut at spenningen over børstene i ditt tilfelle er 0,32 volt, og dette baserer jeg på at U = 4 ohm x 0,08 ampere. (Så lenge du har målt strømmen så trenger vi ikke å regne med spenningsfallet over børstene på denne siden av regnestykket.

I ditt tilfelle så får du ikke magnetisering med 0,32 volt x 0,08 ampere =0,0256 Watt men du er neppe langt borte.

 

Hvis systemspenningen er 5 volt så må vel spenningsfallet gjennom regulator, kontrollkrets og børster til sammen bli 5 volt minus 0,32 volt = 4,68 volt.

 

Jeg må korrigere meg selv her, for det er nok regulatoren som må bruke 0,5 watt for at dynamoen skal magnetisere, og ikke feltet.

Link to post
Share on other sites

Dette betyr vel at man den gang fikk jumpet dynamoen i gang med en feltstrøm på langt mindre enn 0,25 ampere.

 

Hei Ole Petter! Har lest maaaange av dine innlegg. (Veldig fin info) Amp. metret mitt har paya ut :headbang: Vet du hvor man får kjøpt et brukanes enten tang, eller annet til en brukanes pris? (Helst tang)Trenger kun amp, alt det andre har jeg på fluken min (fluke 12)

Spilli

Link to post
Share on other sites

Hei Spilli

Når det gjelder kjøp av måleutstyr så må man spesifisere hvilke måleområder man ønsker og hvor nøyaktige instrumentene skal være. Jeg antar at siden du spør så er du heller ingen avansert bruker, og da er det kanskje spesielt viktig å sette seg inn i de praktiske anvendelsesområdene på de forskjellige tengene som finnes.

Kjeften på tengene er også litt avgjørende synes jeg, for en stor klumpete tang kan være vanskelig å komme til med.

 

For husbruk i båt er vel en tang med måleområde 0 til 600 ampere passe. I den senere tid har det dukket opp mye kjekt utstyr som man kan logge med, og dette er jo greit å ha hvis man skal jobbe alene i en båt.

 

Jeg kjøper alt jeg trenger hos http://www.ikm.no/?iDepartmentId=122 for der har de det meste inklusiv kurser og kalibreringstjeneste. Jeg tror de har noe i alle prisklasser så du kan jo surfe litt på siden og se om du finner noe som passer.

Link to post
Share on other sites

Men så kom jeg på at før i tiden så kunne vi jo dytte bilene i gang selv om spenningen på batteriet var nedi ca 1 volt.

Noja. Før i tida, før det fanst noko som helst elektronisk i bilane, og dei hadde likestrømsdynamo, kunne ein bil dyttast i gang heilt uten batteri, Dette krov dog ein laaaang unnabakke.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Målt karakteristikkene på regulatorer fra Bosch, Biltema og Ladac. Som man ser er Bosch og Biltema svært like, mens Ladac har en helt annen karakteristikk.

Kurven viser hvilken feltstrøm man oppnår ut fra spenningen på D+. (Jo kraftigere ladelampe, jo høyere blir spenningen på D+)

Det er ikke uten videre lett å si hvilken av regulatorene som er best til å tenne dynamoen. Krever den 80mA for å tenne vil Ladac kreve betydelig kraftigere pære i ladelampa enn de andre. Hvis den tenner allerede ved 20mA blir forskjellene ubetydelige.

 

Ut fra praktiske målinger jeg har gjort tidligere med Ladac 1204 og 70A Valeo dynamo kom ladingen igang med 5V på D+, hvilket tilsier at 80mA er nødvendig for denne dynamoen.

 

laderegulator_egenskaper.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...