Jump to content

Finner ikke byggtegninger i full størrelse ca 45-49fot, stål


Kaptein blopp

Recommended Posts

Hei er på leiting etter båttegninger i fullstørrelse men det er ikke lett, alle sidene er det kun kitt og cd som skall leveres til kuttere noe som fordyrer det hele. Tenker på stål ca 45-49 fot. Er det helt ut å bygge med flattgjern, trenger fullskala på spantene er ikke intresert i dyre kutte kosnader fra levrandør. Har dere noen tips.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke slik at du nødvendigvis trenger fullskala på spantene i den forstand. Det holder jo med alle vesentlige mål, for så å streke opp spantene sjøl. De CD´ene som det er meningen å levere til firma som kutter inneholder jo tegningene, bare at de ligger på ett eller annet format som gjør at du må kjøre CD´en i PC´en og ta ut målene sjøl. Det finnes gratis program som du kan benytte for å lese Autocad filer ihvertfall, men du kan ikke modifisere tegningene med dette programmet.

Dataene er tegnet inn i full størrelse i programmet, og senere nedskalert for å passe på et papir i hendigere size.

En kuttemaskin gjør jo akkurat det samme som du vil gjøre manuelt. Leser tegningen og kutter etter gitte mål som finnes i datamengden på CD´en.

Link to post
Share on other sites

Det blir en del jobb, jepp, men det er nok slik at det alltid har vært en del jobb å bygge båt fra grunnen av. Måle opp og streke ut spantene kommer du nok ikke unna er jeg redd, for det hører nok til de absolutte sjeldenheter at du får ferdige 1:1 tegninger til et prosjekt. Sikkert ikke noe i veien for at du kan få et tegnekontor til å printe ut f.eks spantene for deg, men nytteverdien av dette målt opp mot kostnadene stiller jeg meg litt skeptisk til, selv om jeg også må legge til at jeg ikke aner noe om hva noe slikt evt. vil beløpe seg til.

Jeg husker at jeg har vært borti å få noen av tegningene til en 27 foter printet ut ved en anledning (for en hel del år siden), men at dette nesten ble vanskeligere enn å måle ut og risse på vanlig måte. Dette pga. at det var utrolig vanskelig å få papiret til å ligge stødig nok til å unngå mindre vridninger o.l

 

Uansett: Veldig spennende å bygge båt hvis man har tid til det!! Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Og dersom du får tegninger plottet i fullskala, på papir, så er det en annen luftfuktighet i rommet det du måler opp skottene, dermed så blir papiret f.eks større enn under plottingen, plotting på folie er jo en mulighet...? Skriv ut og mål opp selv, en gyllen anledning til å kjøpe litt måleutstyr og lasere.... og arbeidet med lofting er vel normalt skrogplatene, ikke på skottene. Dersom det er skrogplatene du tenker på, så blir det jo litt arbeid å legge ut og håndtere ca 15 meter lange plott....

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...