Jump to content

flyteevne på alubåt.

alufan

Recommended Posts

Kan ikke tenke meg at båten skulle synke pga motoren, hva får deg til å tro det? Du har vel sett den ligge på vannet med motor?

Forsvant fra fortøyning? Hvis båten ikke er der du la den fra deg så er det vel ganske enkelt stjålet...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Men er vekt i vann dette da, og alu i vann veier vel ca 20-30% mindre enn på land, og det gjelder vel både motor og båt.

Klarer ikke å dy meg:

Oppdriften i vann er den samme som vekten av vannet som fortrenges. 1 liter aluminium "veier" ca. 2.7 kg og gir 1 kg. oppdrift, altså "veier" 1 liter aluminium 1,7 kg i vann eller ca. 37% mindre, men det er egentlig uvesentlig i denne sammenengen. *

Litt forenklet kan man si at hvis en åpen båt skal holde seg flytende hvis den fylles med vann må det totale volumet av flytelementer, luft i dobbeltskrog og aluminiumskroget selv være så stort at oppdriften blir større en vekten. Dvs. at du må ha flere liter volum enn kg. vekt. Veier båten f.eks. 300 kg må den ha mer enn 300 liter volum for å holde seg flytende.

*Mer presist:

Masse (målt i kg) er det samme uansett om man er på land, i vann eller på månen for den saks skyld.

Tetthet er masse pr volumenhet og aluminium ligger f.eks på ca 2,7 g/cm3 eller 2700 kg/m3, tetthet på stål er ca 7,8 g/cm3.

Vekt er en nedadrettet kraft p.g.a gravitasjon, 1 kg aluminium veier 9.8 N.

Oppdrift er en oppadrettet kraft lik vekten på volumet av vann som fortrenges (arkimedes lov)dvs. 1 legeme på 1 dm3 fullt nedsenket i vann vil ha en oppdrift på ca. 9,8 N. Skal et objekt (legeme) ha positiv oppdrift i vann må den totale tetthet være lavere enn tetthet på vann.

Mulig jeg ordla meg litt uklart. Poenget er at båten forsvant etter en kuling med masse regn. Båten er ikke selvlensende. Finner litt om den på google, men ingenting om hva den tåler av last hvis den regner full. Forhandler finner jeg ikke. Området den forsvant i er ganske avgrenset, og den burde finnes hvis den flyter. Får håpe at noen ærlige folk melder seg etterhvert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...