Jump to content

Båtløs....

Sebaldus

Recommended Posts

Nå forsvant akkurat faderens Viknes rundt øya på veg mot ny eier i Ryfylket.

Columbien gikk for to uker siden.

Selv om Vernøy 430 er en utmerket båt regner jeg meg nå som båtløs og det midt på sommeren. Hvordan klarte jeg egentlig dette...  :lol:

Håper jo å finne ny båt innen ikke altfor lang tid. Som nevnt i en annen tråd er drømmen en solid turseiler men jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg vil ha solid langkjøler eller en mer moderne konstruksjon. Båten denne gangen skal være en jeg kan ha noen år, vokse inn i og ikke ut av samt av god kvalitet og ikke et uferdig halvfabrikatprosjekt!

Noen gode råd for å døyve den vanskelige tiden jeg nå går inn i? Dette blir tøffe tak....

:wink:

Si fra hvis jeg skal fiske etter den HR båten. Han har ikke solgt den.

Kutteren?

Hadde vært interressant å vite mer!

I så fall blir det litt i overkant prismessig men det er mye mulig jeg kan få med den eldre garde på et partsrederi på en slik. Er dog litt i tvil om det er det jeg vil ha, men det er absolutt av interresse å vite mer om denne....

Ligger en flott en i Oslo som er påkostet 450 000 siste årene, men den koster også.

Har det slik selv .. Føler med deg Baat-Guru..  Raser igjennom alle annonser og leser gamle båtblader omigjen i tilfelle jeg finner noe jeg liker.  Fant en litt morsom sak som jeg kikket på utenfor Oslo på veg til hytta,.  En Levi Corsair.   Spennende skrog .. men ..  vet liksom ikke. litt for lite plass.. skal sette inn lenken hvis jeg finner den igjen.

Uansett..  Lykke til med søken,.....

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

......  Fant en litt morsom sak som jeg kikket på utenfor Oslo på veg til hytta,.  En Levi Corsair.   Spennende skrog .. men ..  vet liksom ikke. .....

Mvh

Pjolter

Jeg har også kikket på denne båten, da det er akkurat noe slik jeg er ute etter.

Synes dog at selgeren går noe skarpt ut når han beskriver båten som meget pen utvendig, og at det bare er noe småplukk med motorene. Spesiellt når en tar i betraktning at begge propellene er bøyd og må byttes, babord propellaksel er kraftig bøyd og må byttes, babord a-brakett har løsnet og det er tegn på lekkasje fra skroget rundt denne, begge ror akslingene er bøyd (båten har med andre ord tatt nedpå), det som er av trelister rundt båten er såpass slitne at de bør byttes, Skrogskader er lappet med noe som ser ut som vanlig plastsparkel, slangene til trimplanene må byttes, skroggjennomføringer må byttes osv, osv, osv.

Jeg satte meg ned med Sleipner sin katalog og prisliste og gjorde ett raskt overslag på hva det ville koste i deler å sette båten i skikkelig stand.

La fra meg alle tanker om båten når bunnlinjen på nødvendige deler passerte 100 000,- før jeg hadde satt av en krone til motor overhaling/kontroll og arbeid..

Men for all del, jeg har ikke vært i kontakt med selgeren, så det kan godt være at mange av disse delene følger med båten for alt det jeg vet.

Båten er uansett er nydelig klassiker med enormt potensiale, så dersom lotto kupongen går inn denne gangen..  :confused:  

mvh Selina jr

...ikke akkurat båtløs men....

Sitter her og synes utrolig synd på meg selv jeg også....

Har en båt hvor motorhavariet ble konstatert nesten umiddelbart etter sjøsetting. I tillegg har båten til svigers koblet ut. Her er det også et teknisk motorproblem. Hva gjør man da når sjøen ligger og frister 100 meter nedenfor???

Har tenkt på å ta frem den gamle kanoen eller grave frem en gammel robåt bare for å komme meg ut på sjøen igjen.

Uansett - å være båtløs eller ha båt hvor ting ikke virker er overhodet ikke noe koselig når solen skinner og temperaturen stiger ute.

Til dere som ikke har båt - lykke til i letingen etter den ultimate båten. Vurderer selv og begynne den jakten....må bare ha full klaff i Lotto`en :flag:

• 2 uker senere...

Nå er ny båt anskaffet. Som vanlig ble det noe helt annet enn det jeg på forhånd hadde sett meg ut. Pleier jo gjerne å gå sånn ;-)

Det ble en motorseiler, Brenning 880 MS bedre kjent som Sandvik 880 MS. Sitter på bærbar med mobil så bilde får komme senere.

Ferskvannskjølt 27 hk Yanmar og båten ser ellers bra ut.

Så får jeg søke dekning fra seilfundamentalistenes kommentarer. Men jeg tror dette var båten for meg. Seilbar, men med et herlig styrehus når regnet eller sjøspruten blir for kald.

Mer kommentarer kommer når jeg har fått prøvd båten utenfor båsen den ligger i!

Gratulerer med ny båt. Blir hygelig å se båt på bryggeplassen din igjen. Ser litt tomt ut der nå...

Håper du blir fornøyd og denne får mer vind i seliene enn den forrige fikk :eek:

:flag:

Takker for alle gratulasjoner!

ja...den forrige ble ikke ordenlig varm i trøyen før den gikk.

Blir nok tomt en stund til da både jeg og båten er på sørlandet. Satser på noen fine dager i månedsskiftet så jeg får gått oppover kysten. Alltid litt skummelt med slike lange turer med ny og ukjent båt!

Nå er ny båt anskaffet. Som vanlig ble det noe helt annet enn det jeg på forhånd hadde sett meg ut. Pleier jo gjerne å gå sånn ;-)

Det ble en motorseiler, Brenning 880 MS bedre kjent som Sandvik 880 MS. Sitter på bærbar med mobil så bilde får komme senere.

Ferskvannskjølt 27 hk Yanmar og båten ser ellers bra ut.

Så får jeg søke dekning fra seilfundamentalistenes kommentarer. Men jeg tror dette var båten for meg. Seilbar, men med et herlig styrehus når regnet eller sjøspruten blir for kald.

Se det ja! Flott! Sandvik 880 MS, den hadde jeg glemt!

Gratulerer! Meget fornuftig valg! Nå ble jeg glad på dine vegne! Du kommer til å få mye glede av den båten! Det er jo turbruk du skal ha den til!

Færderseilasen hadde engang på siste halvdel av 80-tallet en klasse for motorseilere. Den ble vunnet av en Sandvik 880 MS. Det skulle tyde på at du har valgt en relativt godt seilbar motorseiler! Dette må jo være en krembåt for all-slags-vær, fra det vestlandske røffe til det varme sommerværet som vi får om en ukes tid! :eek:

Og en motor på 27hk - det er hva en turseiler på rundt 30 fot skal ha.

Har du planer om langtur østover?

......

Gratulerer! Meget fornuftig valg! Nå ble jeg glad på dine vegne! Du kommer til å få mye glede av den båten! Det er jo turbruk du skal ha den til!

...........

Har du planer om langtur østover?

Takk for det!

Tviler på det blir langtur helt til Østlandet med båt i år. Kanskje bortover mot Blindleia en tur? Ellers blir det vel helst å bli kjent med båten, prøve seilene, mekke litt og vente på fint vært for turen til Bergen.

Er selv veldig spennt på hvordan båten blir i virkelig bruk. Så langt synes jeg det ser bra ut, men så har jeg enda ikke forlatt havna med den på egenhånd hehe.

Noen som tørr tippe på hva en slik motor (Yanmar 27 hk tresylindret) brenner i timen på 2500 rpm? Båten har nemlig ikke tankmåler (enda...)

Noen som tørr tippe på hva en slik motor (Yanmar 27 hk tresylindret) brenner i timen på 2500 rpm? Båten har nemlig ikke tankmåler (enda...)

Jeg har en Volvo 2003 28hk. Med turtall 2350 rpm oppnår jeg skrogfarten på 6,2 knop som jeg bruker som marsjfart. 1 liter diesel rekker da til 2,5 nautiske mil. :cool:

... og jeg har som regel en 10 liters kanne diesel i bakhånd. :lol:

Fin! Hvor dypt stikker den?

Står 1,4-1,5 meter i det jeg har av dokumentasjon. Om noen vet mastehøyden er jeg veldig takknemlig for å vite den!!!

Som en seilbåt under vann. Finnekjøl og delt lateralplan samt seildrev.

Ai, ai, ai!  :cool: Gratulere, Baat-Guru! Artig sak, dette her. Det var jo fine linjer på den damen der. Passe blanding av tradisjonell fasong og "moderne" løsning på detaljene. Gleder meg til bilder av cockpitten og innredning!

Tenkte på deg, her om dagen, da en Fjord MS33 seilte forbi sundet her! Men det er klart at med delt lateralplan har du større fordeler, både seilingsmessig og manøvrering for motor. Rullegenoa har deg også. Kjenner denne båten kun fra utseende, som Sandvik 880 - hvor kommer navnet Brenning 880 MS fra?

Når det gjelder å seile under bruer uten å vite hvor høyt mastetoppen stikkere kan være en påkjenning! Til nød kan du jo heise et langt måleband opp i storseilfallet og legge til den ene (halv-)meteren til toppen av vindex'en. Ikke glem å legge til avstanden fra overkant dekket og ned til vannlinjen!  :lol:

Lykke til med skibet, Baat-Guru!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Grattis med ny & flott båt!

Et lite "Grønningspørsmål"

Hvordan er det å styre fall og skøter i en slik båt, den styres vel "innendørsfra"? Egner den seg til soloseilas? Spør kun av nysgjerrighet. Den fikk god omtale i Seilmagasinets katalog, og seiler sikkert bra, i og med at den er forholdsvis slank og smekker. Og så er den pen!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...