Jump to content

Slik ser en 22 år gammel Yanmar 30GM30F ut


arkmarin

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg tok ut dynamoen og monterte PDAR (ekstern regulator levert av Jörg Becker), knipset jeg et par bilder av motoren. Til å være en 22 år gammel motor syns jeg den ser overraskende fint ut, men det er vel ikke overraskende når det er snakk om Yanmar. Jeg har ikke pusset eller gjort noe annet med den før bildet er tatt.

 

img_3233.jpg

 

img_3232.jpg

Link to post
Share on other sites

Til å være en 22 år gammel motor syns jeg den ser overraskende fint ut, men det er vel ikke overraskende når det er snakk om Yanmar.

Det er ikke overraskende i det hele tatt når det gjelder Yanmar. Her min 23 år gamle Yanmar 4JHE motor: :smiley:

 

4jhe.jpg

 

Ser ellers av bildet ditt at det ikke bare jeg som har mekket litt ekstra for å få plass til varmtvannstank!

 

vvtank.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det må være noe spesielt med den grå lakken på Yanmar-motorene. For det første sitter den så godt at det ikke begynner å ruste, og for det andre er det som skitt ikke vil sette seg på lakken. Jeg har faktisk aldri vasket motoren. Til nød har jeg tørket over toppen av ventildekslet og varmeveksleren med en klut dersom jeg har sølt olje eller vann.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I denne "tranedansen" blir nok jeg bare en "ungspurv" med min 9 år gamle 4JH3-DTE. Jeg har heller ikke hatt behov for å ta noen motorvask på den, kun tørket over når det har blitt søl i fm. oljeskift, eller for å fjerne støv fra dynamoreima. Etter drøyt 1100 driftstimer er motoren fremdeles tett og fin og enkel å holde ren.

 

inntaksmanifold_hside.jpg

Link to post
Share on other sites

Har en 16 år gammel 3GM30F som også ser bra meget bra ut i lakken- null oljelekkasje noe sted- har gått 7700 timer uten noen form for overhaling -har ikk en gang justert ventilene sidenden var relativt ny. Starter lett, ryker ingenting- i alt en meget bra motor (men dette var jeg også bevisst på da jeg kjøpte båten).

Snakket med Yanmar verksted om den kanskje snart var moden for overhaling, men de sa at de hadde sjekket motorer som hadde gått rundt 7000 timer og fant minimal -eller ingen slitasje noe sted.

 

Selv har jeg skiftet en lekk armert diesel slange fra diesel hånd pumpa til diesel filteret og også en litt sprukken gummi slange fra sjøvannspumpe til varmeveksler - sprekk ved slangeklemmen (denne slangen er "formstøpt" og da jeg prøvde å bytte den med en vanlig slange , men den tok borti remskiven. Måtte da bestille slangen opp fra nederland. Det er vel eneste ulempen med Yanmar. De har ikke mye deler på lager- men de vet vel av erfaring at dette er bortkastet valuta som gir dårlig avkastning :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dere som har 3GM30F, har den en klapre lyd når den starter. Eg har en slik på 17 hk på generatoren min, og i det den starter har den en klapre lyd som går over etter en liten stund. Lyden er der til den kommer opp i turtall.

Jeg har ikke noen spesiell lyd i det motoren startes, så jeg tror ikke det er en normal lyd for 3GM30F.

Link to post
Share on other sites

åååå jeg savner YANMAR.. :cryin: alltid reint og fint og en kan gå i sokker nede og inspisere.. Har volvo nå.. grønne moringer som ruster bare de ser vann.. 4 år og de ser ikke ut.. 20 år og motorommet er sleipt av olje damp og reimstøv.. æsj.. :puke: VP må ut hvert 5 år skal de holde koken tror jeg.. Kikka på et par D6 fra 2006 og 350 timer.. oljedamp og søl og rust så klart.. YANMAR lille sølvklumper :cryin:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

åååå jeg savner YANMAR.. :cryin: alltid reint og fint og en kan gå i sokker nede og inspisere..

 

GunR: "...Gjelder dette Yanmar i alle størrelser, eller har dere bare snakket om små motorer nå?...."

 

Yanmar 6LP:

Dette er fra babord side i avdelingen for fremdrift, og som Thorlyn nevner er det antrekksbestemmelser for å entre inn.

Jeg har allerede ekskludert en mekaniker som prøvde å få adgang i møkkete kjeledress og tresko :eek:

Hvite gulv burde med all respekt være standard i enhver båt med Yanmarinstallasjon :cool:

 

p4180029.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

min Yanmar 4J HTE fra 93 har nå gått over 11000 timer og fungerer fortsatt helt utmerket. Den er dessverre ikke like pen lengre da noen har sprayet blokka med tynn tecktyl-liknende masse. Sikkert godt ment, men ikke så vakkert. skal skifte simring rundt reimhjulet nå da den har begynt å svette en smule der, men ellers fungerer motoren perfekt enda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...