Spinnaker Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 denne fulgte med båten når jeg kjøpte den, men vet ikke hva det er, det står navigator på den så er tydelig at det har noe med navigasjon å gjøre. er dette noe som fortsatt er i bruk? Gammel 4 kanals GPS. Vil trolig fungere den dag i dag, men har dårligere nøyaktighet siden den kun tar inn 4 satelitter samtidig. Ikke noe å satse på. Dette er vel den siste modellen fra Phillips AP-navigator, og den er noe mindre enn modellene før som jeg har hatt tidligere, og som det også står Phillips AP-navigator på. Disse må ikke forveksles med DECCA og Loran-C, som er et helt annet system, og som også har en annen antenne (sort pisk som ser ut som en bilradioantenne med en ekstra boks i bunnen). Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Spinnaker Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Som man kan se har denne de samme knappene, men er en større og eldre model. Dette er også en 4 kanals GPS, og den kan meg bekjent ikke ta inn DECCA eller annet system. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Mulligan Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Denne navigatoren var etter min mening begynnelsen til slutten på den tid hvor lystbåtnavigatører vedlikeholdt sine en gang hardt erhvervede navigasjonskunnskaper.......... Uenig. Operasjon av 1.6 MHz systemer krevde mye oppmerksomhet og kunnskap ovenfor landstrekk, regn osv. Man skal ikke være kategorisk. Dette kan være en Decca mottager. Men det kan også være en GPS. Man brukte gjerne samme boksen til mye. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Navigatoren som trådstarter la inn har ingen tilknytning med GPS signaler å gjøre. Her ligger forøvrig manualen til Mark 10 (Gps) hvis noen trenger http://www.pronav.no/norske-manualer/mk10-norsk.pdf Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Spinnaker Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Man skal ikke være kategorisk. Dette kan være en Decca mottager. Men det kan også være en GPS.Man brukte gjerne samme boksen til mye. Her tror jeg du har et viktig poeng! Ofte ble samme design og boks brukt til flere typer. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
ÅtteGlass Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Som man kan se har denne de samme knappene, men er en større og eldre model. Dette er også en 4 kanals GPS, og den kan meg bekjent ikke ta inn DECCA eller annet system. eivindch sitt apparat er en GPS, det er det ingen som diskuterer. Det står tilogmed på apparatet: MK 8 GPS. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
BMP Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 AP leverte både Decca og GPS som så ut som den avbildede. Har hat Decca utgaven og det var i sin tid en meget bra navigator som kunne vise posisjon i grader og minutter samt gi kurs til veipungt. Andre Decca navigatorer ga kun dekkatall noe som krevde spesielle kart for og kunne benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Det må vel være et modellnummer på baksiden av aparatet? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
ÅtteGlass Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 De gamle apparatene som ble leid fra Decca (altså før "svart-boks-revolusjonen") så gjerne slik ut, med klokker, decometre, for hver slave: rød, grønn og fiolett. Det var til disse du trengte de spesielle kartene med påtrykte soner. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
jernia Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 "Denne navigatoren var etter min mening begynnelsen til slutten på den tid hvor lystbåtnavigatører vedlikeholdt sine en gang hardt erhvervede navigasjonskunnskaper.........." Uenig.Operasjon av 1.6 MHz systemer krevde mye oppmerksomhet og kunnskap ovenfor landstrekk, regn osv. Man skal ikke være kategorisk. Dette kan være en Decca mottager. Men det kan også være en GPS. Man brukte gjerne samme boksen til mye. Jeg står nå allikevel ved det jeg skrev. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) Bilde av navigatoren i trådstarter sitt innlegg meinar eg har betegnelsen MK 7, og var blandt dei første GPS navigatorer som Philips laget. Har sjølv ein MK 6 frå midten av 90 tallet den er lik den Dekkamotakere i innlegg 22. Den bruker eg forsatt, og den er like nøyaktig som dagens mottakere, sjølv om den berre har 6 parallle kanaler. Lagt til kl: 2230 Det var og ein MK 8 og MK 10. Den siste hadde og innebygt differensial mottaker. Redigert 4.September.2009 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Jeg mener å minnes at alle som hadde Decca navigator, uansett merke sa de hadde ap-navigator. Slik det har lett for å bli når ett merke dominerer markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Burde nesten hatt en poll på dette, fasiten kommer vel etterhvert. Jeg er 100% sikker på at Hilmar har rett. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Burde nesten hatt en poll på dette, fasiten kommer vel etterhvert. Jeg er 100% sikker på at Hilmar har rett. Selvfølgelig har Hilmar rett, dermed har også jeg rett. Som jeg sa, dette er ikke gjenstand for diskusjon, langt mindre en poll. Til Mulligan: Denne kapslingen ble aldri brukt til noe annet enn denne modellen Decca navigator. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Strengt tatt er jeg vel egentlig ikke gammal nok til å vite dette 17år Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
BMP Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Synes og huske at mann en periode faktisk kunne få disse bygd omm fra decca til GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Burde nesten hatt en poll på dette, fasiten kommer vel etterhvert. Jeg er 100% sikker på at Hilmar har rett. Skrev litt feil i første innlegget. Mk6 var vel den første GPS navigatoren frå Philips. Av utsende er den lik Dekkanavigatoren i innlegg 22 Så ble det laget ein "svart box" MK7 den var beregnet å bruke dislayen på dekkanavigatoren Så kom MK8 og MK9 og tilslutt MK10 som også ble solgt som Leica MK10 Nå var det ProNav som var importør. Fåreslår att Ingar tar kontakt med importør og får historikken på Philips sine GPS navigatorer Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Denne kapslingen ble aldri brukt til noe annet enn denne modellen Decca navigator. Og dette kan du selvfølgelig dokumentere? Ingen her har rett før vi har mer kjøtt på beinet, altså dokumentasjon. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
jernia Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Og dette kan du selvfølgelig dokumentere? Ingen her har rett før vi har mer kjøtt på beinet, altså dokumentasjon. Hvis dokumentasjonen du etterspør hadde vært (lett) tilgjengelig, hadde neppe denne tråden blitt så lang. Jeg kan ikke dokumentere noen ting, så ansvaret for dette faller da naturlig på deg. Jeg godtar selvfølgelig at mine udokumenterte påstander blir imøtegått, men da krever jeg dokumentasjon........ Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Jeg godtar selvfølgelig at mine udokumenterte påstander blir imøtegått, men da krever jeg dokumentasjon........ Derfor har vi kun en kurv haner som alle sier de har rett, og vi kan dermed ikke si noe om hvem som har rett før vi får tak i noe dokumentasjon. Trådstarter har kanskje noe mer info om utstyret? Modelnummer og annen info??? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
jernia Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 En eller annen (kjendis?) sa en gang: Jeg gir meg aldri når jeg vet at jeg har rett. Bra sagt. Nei dette var et innlegg bare for å passere 100 (tror jeg). Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Muligens litt OT: All den tid det råder så mye tvil rundt den saken som trådstarter la ut bilde av, lurer jeg litt på hva snittalderen på de aktive brukerne av BP er. Kan dette være gjenstand for en poll, mon tro? Jeg aner ikke hvordan man gjør det. Kanskje det har vært en slik poll før. Det har jeg ikke giddet å sjekke. Jeg er ikke gammel (i mine øyne), men gammel nok til å huske at vi måtte møte opp på Sjømannskolen kl. 0230 for å oppleve et "fix" på GPS'en. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Det var vel den gamle ordføreren i Oslo som sa det, tror jeg, når hans konto i Sveits ble oppdaget. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
jernia Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Det var vel den gamle ordføreren i Oslo som sa det, tror jeg, når hans konto i Sveits ble oppdaget. Det kan jo tyde på at ikke alle røster er like høye..... mediaene har enorm makt.... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Sant nok. Røkke sa vel også det samme når Brustad sa: je er forbanna. Men nok om det, nå har vi sporet av nok Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.