Jump to content

philips navigator av eldre årgang.hva er dette?


Sisjord

Recommended Posts

denne fulgte med båten når jeg kjøpte den, men vet ikke hva det er, det står navigator på den så er tydelig at det har noe med navigasjon å gjøre. er dette noe som fortsatt er i bruk?

Gammel 4 kanals GPS. Vil trolig fungere den dag i dag, men har dårligere nøyaktighet siden den kun tar inn 4 satelitter samtidig. Ikke noe å satse på.

Dette er vel den siste modellen fra Phillips AP-navigator, og den er noe mindre enn modellene før som jeg har hatt tidligere, og som det også står Phillips AP-navigator på. Disse må ikke forveksles med DECCA og Loran-C, som er et helt annet system, og som også har en annen antenne (sort pisk som ser ut som en bilradioantenne med en ekstra boks i bunnen).

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Denne navigatoren var etter min mening begynnelsen til slutten på den tid hvor lystbåtnavigatører vedlikeholdt sine en gang hardt erhvervede navigasjonskunnskaper..........

 

Uenig.

Operasjon av 1.6 MHz systemer krevde mye oppmerksomhet og kunnskap ovenfor landstrekk, regn osv.

 

Man skal ikke være kategorisk. Dette kan være en Decca mottager. Men det kan også være en GPS.

Man brukte gjerne samme boksen til mye.

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke være kategorisk. Dette kan være en Decca mottager. Men det kan også være en GPS.

Man brukte gjerne samme boksen til mye.

Her tror jeg du har et viktig poeng! Ofte ble samme design og boks brukt til flere typer.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

"Denne navigatoren var etter min mening begynnelsen til slutten på den tid hvor lystbåtnavigatører vedlikeholdt sine en gang hardt erhvervede navigasjonskunnskaper.........."

 

Uenig.

Operasjon av 1.6 MHz systemer krevde mye oppmerksomhet og kunnskap ovenfor landstrekk, regn osv.

 

Man skal ikke være kategorisk. Dette kan være en Decca mottager. Men det kan også være en GPS.

Man brukte gjerne samme boksen til mye.

Jeg står nå allikevel ved det jeg skrev.

Link to post
Share on other sites

Bilde av navigatoren i trådstarter sitt innlegg meinar eg har betegnelsen MK 7, og var blandt dei første GPS navigatorer som Philips laget.

 

Har sjølv ein MK 6 frå midten av 90 tallet den er lik den Dekkamotakere i innlegg 22.

Den bruker eg forsatt, og den er like nøyaktig som dagens mottakere, sjølv om den berre har 6 parallle kanaler.

 

Lagt til kl: 2230 Det var og ein MK 8 og MK 10. Den siste hadde og innebygt differensial mottaker.

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Burde nesten hatt en poll på dette, fasiten kommer vel etterhvert. Jeg er 100% sikker på at Hilmar har rett.

Selvfølgelig har Hilmar rett, dermed har også jeg rett. Som jeg sa, dette er ikke gjenstand for diskusjon, langt mindre en poll.

 

Til Mulligan: Denne kapslingen ble aldri brukt til noe annet enn denne modellen Decca navigator.

Link to post
Share on other sites

Burde nesten hatt en poll på dette, fasiten kommer vel etterhvert. Jeg er 100% sikker på at Hilmar har rett.

 

 

Skrev litt feil i første innlegget.

Mk6 var vel den første GPS navigatoren frå Philips. Av utsende er den lik Dekkanavigatoren i innlegg 22

Så ble det laget ein "svart box" MK7 den var beregnet å bruke dislayen på dekkanavigatoren

 

Så kom MK8 og MK9 og tilslutt MK10 som også ble solgt som Leica MK10

 

Nå var det ProNav som var importør. Fåreslår att Ingar tar kontakt med importør og får historikken på Philips sine GPS navigatorer

Link to post
Share on other sites

Denne kapslingen ble aldri brukt til noe annet enn denne modellen Decca navigator.

Og dette kan du selvfølgelig dokumentere?

 

Ingen her har rett før vi har mer kjøtt på beinet, altså dokumentasjon. :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Og dette kan du selvfølgelig dokumentere?

 

Ingen her har rett før vi har mer kjøtt på beinet, altså dokumentasjon. :smash:

Hvis dokumentasjonen du etterspør hadde vært (lett) tilgjengelig, hadde neppe denne tråden blitt så lang. Jeg kan ikke dokumentere noen ting, så ansvaret for dette faller da naturlig på deg.

 

Jeg godtar selvfølgelig at mine udokumenterte påstander blir imøtegått, men da krever jeg dokumentasjon........

Link to post
Share on other sites

Jeg godtar selvfølgelig at mine udokumenterte påstander blir imøtegått, men da krever jeg dokumentasjon........

Derfor har vi kun en kurv haner som alle sier de har rett, og vi kan dermed ikke si noe om hvem som har rett før vi får tak i noe dokumentasjon.

Trådstarter har kanskje noe mer info om utstyret? Modelnummer og annen info???

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Muligens litt OT:

 

All den tid det råder så mye tvil rundt den saken som trådstarter la ut bilde av, lurer jeg litt på hva snittalderen på de aktive brukerne av BP er.

 

Kan dette være gjenstand for en poll, mon tro? Jeg aner ikke hvordan man gjør det. Kanskje det har vært en slik poll før. Det har jeg ikke giddet å sjekke.

 

Jeg er ikke gammel (i mine øyne), men gammel nok til å huske at vi måtte møte opp på Sjømannskolen kl. 0230 for å oppleve et "fix" på GPS'en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...