Jump to content

philips navigator av eldre årgang.hva er dette?


Sisjord

Recommended Posts

Sant nok. Røkke sa vel også det samme når Brustad sa: je er forbanna. Men nok om det, nå har vi sporet av nok :wflag:

Nå har jeg sagt det også, men kjendis blir jeg neppe....

 

Poenget mitt er at Decca var FANTASTISK når det kom.

 

Vår egen båt plassert på riktig plass i kartet tar vi nærmest som en selvfølge i dag.......

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke gammel (i mine øyne), men gammel nok til å huske at vi måtte møte opp på Sjømannskolen kl. 0230 for å oppleve et "fix" på GPS'en.

 

Tror kanskje du forvekser GPS med det gamle sattelitt systemet Transit. Der fikk man fix fra en og en satelitt, og det kunne gå en del tid mellom hver "brukbare satelitt.

 

Det er likevel mulig at det var GPS dere ventet på for oppskytingen av satelittene ble utsatt etter Challenger ulykken. Da var det bare noen få satelitter i bane og GPS krever minst 3 for å få en 2D posisjon. Flere produsenter laget Hybrid mottagere i den perioden. Trimbel laget en Loran C / GPS og Shipmate en Decca/GPS.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke overbevist.

 

-------------------------

 

Archives Se full versjon: Philips apn4 Dantronik

piep pip

13.12.2005, 21:15 13.12.2005, 21:15

suche handbuch oda sowas für apn4 Seeking manual for Oda sowas apn4

sail1411 sail1411

17.12.2005, 16:08 17.12.2005, 16:08

Hallo piep, wenn dir keiner hilft, kann ich es versuchen. Hei pipetone hvis ingen hjelper deg, kan jeg prøve. Wir reden über ein altes GPS Gerät von Phillips bzw. Leica? Vi snakker om en gammel GPS-enheten fra Phillips og Leica? 3 LED`s links neben dem display (grün, gelb, rot)? 3 `s venstre på LED-skjerm (grønn, gul, rød)? Bedienung über 4 Tasten (links/rechts/oben/unten) wie bei den Garmins? Drift via 4 taster (venstre / høyre / opp / ned) som Garmin?

Ich hab so eins auf`m Schiff mit der originalen Bedienungsanleitung (DIN A5 mit Spiralbindung). I `m så en på skip med den originale manualen (A5) med spiral.

Komm allerdings sobald nicht aufs Schiff. Kom igjen, men da ikke på skipet.

Klären wir erst mal, ob mein Gerät das ist was du suchst und überlegen uns dann einen Weg, wie ich dir helfen kann! Vi vil avklare første gang, hvis min enhet er hva du leter etter og vi vil vurdere en måte jeg kan hjelpe deg!

piep pip

18.12.2005, 11:44 18.12.2005, 11:44

hallo sail 1411, hello seil 1411,

so isses: 3 led`s, allerdings rechts vom display, je 1 taste hoch-runter-links-rechts und 1 x E (wohl für eingabe?) så isses: 3 LED `s, men til høyre i displayet, hver 1 nøkkel opp-ned-venstre-høyre og 1 x E (sannsynligvis for inngang?)

wär nett von dir, wennsde irgendwann mal dran denken tätest, zeit spielt keine so große rolle... ville hyggelig av deg å tenke på det ville gjøre wennsde et tidspunkt tiden spiller ingen stor rolle ...

muchas gracias muchas gracias

Michael26 Michael26

19.12.2005, 10:04 19.12.2005, 10:04

Hallo Piep, Velkommen Beep,

 

habe gerade das APN4-Handbuch gescannt und nun als PDF auf meiner Platte liegen. Jeg skannet APN4 bruksanvisningen i PDF-format og er nå lå på tallerkenen min. Wenn Du mir eine 'Private Nachricht' mit Deiner E-Mail-Adresse schickst, kann ich Dir das Handbuch 'rübermailen'. Hvis du gir meg en 'Privat melding' til å sende e-post adresse, kan jeg rübermailen du den manuelle.

 

Gruß Michael. Gruß Michael.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Av alle forsøk på oversettelse jeg har sett, må dette være den absolutt minst lettleste jeg har sett... :drink:

Det kan jeg være enig i.

 

------

 

sail1411

17.12.2005, 16:08 17.12.2005, 16:08

Hei pipetone hvis ingen hjelper deg, kan jeg prøve. Vi snakker om en gammel GPS-enheten fra Phillips og Leica? venstre på LED-skjerm (grønn, gul, rød)? Drift via 4 taster (venstre / høyre / opp / ned) som Garmin?

I `m så en på skip med den originale manualen (A5) med spiral.

Kom igjen, men da ikke på skipet.

Vi vil avklare første gang, hvis min enhet er hva du leter etter og vi vil vurdere en måte jeg kan hjelpe deg!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

AP Navigatoren som trådstarter har lagt ut bilde av ER en ren Decca mottaker. Jeg har selv hatt en. Punktum finale!!! :smiley:

 

Jeg har framdeles tvillingen til Ap navigatoren som er vist i innlegg #22 installert i båten min. Dette er en kombinert mottaker for Decca, Loran C og GPS, og hvor det var mulig å skifte mellom de forskjellige systemene avhengig av hvilket system som var best der hvor du befant deg.

 

Dette var vel den mest avanserte kombinerte mottakeren beregnet på lystbåtbruk i begynnelsen av 90-årene og kostet nok en formue. Skal jeg teste ut Decca- delen må jeg sannsynligvis til Bangla Desh hvor ryktene sier at det framdeles er en lokal Decca kjede i drift. Loran C var et system som var i drift og dekket nord-Europa og nordområdene fram til 2004-5?. Systemet er nå erstattet av et sovende system som heter Loran E som skal fungere som back-up til satellittnavigasjonssystemene i tilfelle disse stenges ned av forskjellige årsaker.

 

GPS-delen av navigatoren har jeg aldri fått til å fungere til tross for at alt tilsynelatende er i orden, men jeg antarat det har noe med frekvensen å gjøre. :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...