John_Kr Startet 3.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2004 Endelig fikk jeg min nye propell fra Yamaha, Yamaha PRO stålpropell. Dette er en 14 1/2 x 21, trur denne dimmensjonen kan kanskje bli litt stor til min båt/motor. Vi får prøve - kommer med sittrapp senere når jeg får sjøsatt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 4.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2004 Ja da har jeg fått prøvd den nye propellen (Yamaha PRO serien 14 1/2x21). Det jeg kommer med er i forhold til Winrace sin Turbo 1, dimensjon 14 1/4x19. Positiv: -- Raskere opp i plan -- Vesentlig stillere gange -- Bedre grep i sjøen Negativ: -- Mistet 200 omdr på maks turtall -- Mistet 1 knop på maks turtall Konklusjon: -- Jeg er glad for at jeg byttet propell (karakter 6). Så var det korrosjon da, det var jo dette som var årsaken til at jeg byttet propell. Omfattende korrosjonsmerker/skader oppdaget på propellen kun etter 10 driftstimer. Det gjennstår å se hva som skjer med Yamaha propellen når det gjelder korrosjon. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
LEJ Svart 4.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2004 Har du noe data på hvordan båten går med orginalpropell da? Var det verdt å bytte propell i det hele tatt? (bortsett fra at stålpropell ser "kulere" ut) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2004 Hei Årsaken til at jeg byttet propell var at den jeg fikk levert med båte (en Turbo1 stålpropell) rustet. Dette aksepterte jeg ikke. Etter 10 driftstimer så kunne jeg opservere korrosjonsskader, dette holder ikke mål i dag. Derfor ble det til slutt en orginal Yamaha propell. De nye båtene/motorene leveres ikke med noe orginal propell, de må beregne diameter ig stigning ut i fra båt og motor med innlagt data om hva du skal bruke båten til. Jeg byttet ikke for at det skulle se "fancy" ut. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
yama Svart 4.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2004 Bra du ble fornøyd med den nye propellen. Vet du prisen på den Pro propellen du fikk nå, eller fikk du den med i pakken du opprinnelig kjøpte, som erstatning for Winrace propellen. Har hørt at Yamaha Pro serien er forholsdvis dyr i forhold til andre. Sitér dette innlegget Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150 Link to post
John_Kr Svart 4.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2004 Prisen på Yamaha PRO serien er jeg ikke helt sikker på, men jeg trur den koster ca 7.625,- med 21" stigning. Dersom du går opp til 23" stigning så må du ut med ca 15.211,-. Disse prisene jeg kommer med er tatt fra Yamaha Geniune Parts & Accessories 2004. Med i pakkeprisen var en sortlakkert rustfri stålpropell, men i kontrakten stod det blank stålpropell. Leverandøren anbefalt Winrace på det varmeste og vi gikk med på å prøve. Winrace propellen var grei nok den, men en blank stålpropell som ruster........... Den sorte Yamaha stålpropellen koster ca 5.205,-, dvs at vi må sikkert betale differansen mellom de to propellene. Jeg bruker vi form og skriver "oss", jeg glemte å si at vi er to kamarater som kjøpte 2 like båter. Dette innlegget er revidert Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Andy Svart 5.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2004 Gratulerer så mye med din nye propell!!! Jeg har selv Winrace 14x20 (tror det er Turbo-1) fra 2002, og er veldig godt fornøyd med den. Det er ikke rust på den. Yamaha Pro er noe av det beste man kan få tak på (det aller beste?) , men koster jo over det dobbelte enn rimeligere alternativer som Winrace o.l. Fint du ble fornøyd. Etter min mening burde flere legge litt innsats i å få den rette propellen til aktuell kombinasjon av båt, motor og bruksområde. De lappene man legger i dette, får man igjen for hele tiden man er på sjøen, kanskje mer enn allverdens mikk folk putter i båtene sine. Lykke til med PRO'en :confused: Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2004 Winrace propellen var bra den, men det jeg mistenkte var elektrisk spenningsforskjell mellom propell og motor. Dette medførte korrosjonsskade på propell og sterkt angrepet anode. Dette bare etter 10 timer i sjøen. Dette er det verste som kan skje at du får elektrisk korrosjon, den tar alt. Denne propelleren kan passe fint på en annen motorfabrikant. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.