Jump to content

Båtliv i Trøndelag

Brigg

Recommended Posts

Etter masse om og men byttet jeg endelig båt…. 

Havnet på Viknes 880. 2006-modell med 222 hk Yanmar. Kjøpt i Bergen. Selgeren ville kjøpe 1030 (Viknes, selvsagt. SA han) pga at ungene var blitt større og trengte litt mere plass..

Turen nordover gikk greit. Trygghetsfølelsen var der, selv i 5-7m tung sjø over Stadt. Flere båter lå på vent i Måløy pga dårlig værmelding, men vi bestemte oss for å prøve.

De eneste båtene VI møtte på motgående kurs var 5 stk Viknes 880 og en 1030… (Mannskapet foreslo å kalle strekningen "Viknes-leia" :-) Hustadvika var som silke, mens første stekket fra Kr.sund og nordover, var såpass krapp at vi gikk på østsiden.

Eneste JEG har å sette fingeren på er Raymarin-plotteren C120, (og at det vil ta LITT tid til jeg lærer meg å håndtere akslin/ror etter 50 år med påhengere / aggregat :-(

På flatt vann fikk vi over 24 knop (gps-målt) på 3400 rpm og merket ikke noe til ustabiliteter. Vi marsjer på 16 - 18 knop i det meste av vær, men over Stadt senket vi til 14,5 av bekvemmelighetshensyn.

Plotteren er tung å lære / få til å fungere. Stadig nye menyer når du prøver å innstille lodd og kart. Å legge ruter, ser jeg som tungvindt, samt at radaren er vanskelig å få startet. Det som berget oss var faktisk iPad med iSailor...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

bilde

bilde

Det går ann å praktisere båtliv under slike forhold. Ikke hver helg man kan gå Trondheimsleia sittende på fly kun iført shorts, t-skjorte og solbriller.

Ligger i Børøysund sammen med 7-8 andre båter. Og det er alltid hyggelig å motta en hjelpende hånd når man skal legge til.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ligger fremdeles i Børøysund. Har hatt en skikkelig sommerdag, selv om det har kommet inn et tynt skylag nå på ettermiddagen. Men fremdeles god temperatur.

bilde

Tror sldri jeg har sett så mye båtliv her tidligere. Her har vært et jevnt sig av båter til og fra hele dagen. De fleste dagsturbåter som er innom for å besøke restauranten før de drar igjen. Det kan virke som om alle denne helga skal ta igjen det tapte etter en dårlig sommer. Og jeg tror det har ligget minst to båter i kø utenfor drivstoffkaia hele dagen.

Mange båter passerer også gjennom sundet uten å stoppe her. Desverre er det enkelte som ikke forstår dette med å holde en fart som ikke skaper bølger. Har nesten følt meg sjøsyk til tider når jeg sitter i båten som vogger hele tiden.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Samme her rundt Namsos med mye båttrafikk. Mye mer enn i fellesferien synes jeg.

Hadde en tur fra hytta på Grautvikodden til Barøya, videre til Flottra og tilbake. Hadde ikke kartplotter idag men trolig mellom 40 og 50 Nm og det er nok i åpen 14 foter... Flott vær og nesten ikke sjø. Så masse spekkhoggere ved Flottra.

Løvøyfjorden med Otterøya til venstre og Jøa til høyre.

bilde

Barøya

bilde

Flottra

bilde

Er den stranda på en øy utenfor kvenvær? Skudd i blinde;) noen år siden jeg har vært der..

Aldri Sett så mye båt rundt munkholmen som i dag! Kom nesten ikke inn til stranda! Deilig dag! Fikk årets bad i fjorden også:) 18 grader i sjøen!:)

bilde

bilde

bilde

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Er den stranda på en øy utenfor kvenvær? Skudd i blinde;) noen år siden jeg har vært der..

Ikke så langt fra Kvenær, men vårt "utgangspunkt" var Melandsjøen/Hopsjøen.

Lyngværet heter øya. Skjellsand der. Torsøya, som ligger enda nærmere Kvenvær, finner man "Danmark"-sandstrand.

De to siste ukene har vært helt fantastiske i Trøndelag, spesielt for de med nærhet til sjøen eller som eier båt  :thumbsup:

• 1 måned senere...

Roligere på kysten i dag. Gikk til Knarren i nærmest vindstille i ettermiddag. Bare spredt regn tidligere, men nå øker det på med både regn og vind.

Båtlivet har nok avtatt betydelig siden i sommer. Det er første helga i høstferien, og vi er eneste båt her.

• 3 uker senere...

Etter en mørkeseilas har vi nå lagt til i Børøysund. Rolig sjø og forholdsvis mildt for årstiden.

Andre båter vi observerte på turen var utelukkende nyttetrafikk. Langt mellom fritidsbåtene nå så langt ut i sesongen. God plass i havna her.

bilde

Slettes ikke verst forhold i dag. Bildet er tatt ved Hestvika på Hitra i ettermiddag. Ligger nå på Kongensvold, og termometeret viser 12,2 grader ute. Inne er det t-skjortetemperatur. Bortsett fra solhøyden og dagslengden er forholdene for båtliv minst like bra som det vi opplevde i juni i år.

Og jeg noter at all reklamen om 4G-dekning som vi hører hele tiden faktisk har et snev av sannhet. Bra surfehastighet mange steder nå. Her på Kongensvoll er det 4G med full signalstyrke (Netcom). Jeg må innrømme at dette har gått fortere enn jeg ventet. Veldig bra!

• 3 uker senere...

Da ble det båttur denne helgen også. Ligger på Kongensvoll, selvfølgelig som eneste gjestebåt. Ligger et par andre båter på gjestekaia her, men disse ser ut til å ligge i vinteropplag. Opplagsplassen på land er fylt opp av båter.

Dette blir årets siste tur. I morgen blir det topping av dieseltank og retur til hjemmehavna med innlagt skylling/tømming av septikktank på turen. Så blir båten klargjort for vinteren.

Dette betyr en tidligere sesongavslutning enn det som har vært vanlig for oss. Erfaringen fra de siste årene er at det er mye vind utover senhøsten, noe som gjør at båten ikke blir brukt uansett.

Så blir det bare å glede seg til påsken og start på en ny sesong.

Deltaen ligger ute i vinter, og går fortsatt 50-100 nm i uka. Nå har snøen kommet, gikk tur retur Trondheim i går ettermiddag og kveld (24 nm hver vei), der var det nesten snøfritt. Mulig det er mer nå, for det var tett snødrev på deler av hjemturen i går kveld. Null sikt, kun radaren som så noe, men den forstyrres heldigvis ikke av tørr snø så det var egentlig ikke noe problem. Men hakket mindre slitsomt når man i det minste ser fyrene utover.

Bra vind ytterst i fjorden i dag!

bilde

Ingarjg, synes du er veldig sparsom med bilder...  :clap:

Det har du rett i, her er et par jeg knipset av båten i ettermiddag. Med så godt skjermet plass som jeg har nå, er det ikke noe problem å ha båten ute i høststormene.

bilde

bilde

Ny "drittværsplass" for passasjer, med ryggen rett vei. Sydama (mor) mangler kun puta i hjørnet.

bilde

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Det der ser ut til å være en båt som godt kan brukes også på litt ruskete dager.

Hvilke fasiliteter har du i forhold til turbruk/overnatting?

Det der ser ut til å være en båt som godt kan brukes også på litt ruskete dager.

Hvilke fasiliteter har du i forhold til turbruk/overnatting?

Bruker båten mest til transport, den er ikke kjøpt mtp å ha en flytende campingvogn. Da finnes det veldig mye som er bedre enn denne. Har likevel noen overnattingsdøgn i den, også på kalde dager. "Fasiliteter" er vel å ta i, men den har vannbåren varme med Eber vannvarmer, landstrømanlegg, seng for to i forpiggen, porta potti og et gassbluss som jeg ikke har giddet å koble opp etter at det ble satt inn i vår en gang. Båten er i utgangspunktet kjørebåt, det er det jeg har den til.

Skjønner, og designet bærer jo også preg av at dette er en båt som er ment for noe annet enn hvitvin på akterdekket en varm sommerkveld. Samtidig er det jo så pass godt utstyrt at man godt kan ta noen overnattinger ombord.

Det fleste har gått i vinterdvale nå, så det er fint om du fortsetter å oppdatere oss om ståa ute på fjorden fremover mot våren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...