Volum
God aften, båtfolk i Trøndelag (og dere andre).
Jeg har med stor interesse fulgt denne tråden en god stund, da jeg er fersk båteier (men godt voksen mtp alder) og har tilhold i Skaun (mellom Trondheim og Orkanger). Spesielt interessant er det å se at det finnes folk som ferdes på sjøen også vinterstid... Jeg er ingen fisker (den eneste fisken som kommer ombord i skuta mi er Makrell i tomat på boks ), men lurer litt på om dere som ferdes i området vinterstid gjør det for å fiske, eller om dere bare er ute og nyter sjølivet?
Nysgjerrig på hvordan dere løser det med nedsnødde kryssholt og frossent tauverk er jeg selvsagt også, da mitt båtkjøp fant sted nå i Desember, og snøen har allerede kommet. Har ikke tatt jomfruturen med skuta enda...
Mitt båtliv startet med en Nidelv 28 HT senhøsten 2000, men den ble jeg lokket til å selge igjen etter kun et par måneder... Jakten på "ny" båt ble lang pga. covid, noen ikke særlig seriøse selgere (kunne skrevet bok) og tullete bruktpriser. Men nå har har jeg handlet en gammel motorbåt, og lysten på sjøliv er kraftig tilstede etter to somre uten båt.
Så hvis noen har tips til hvilke havner i nærheten det går an å besøke i vinterhalvåret, hvordan dere gjør det med fortøyning i gjestehavn (ser for meg at bøyler osv. på gjestebrygger er nedsnødd) og lignende, tar jeg gjerne i mot.
Så håper jeg vi treffes på sjøen.
PS: Første "store" mål for ny-skuta er å komme meg utenfor Agdenes fyr, da jeg aldri kom lenger enn Hasselvika med Nidelven. Agdenes fyr blir dermed mitt "Ekvator". Håper jeg slipper kjølhaling .