Jump to content

Båtliv i Trøndelag

Brigg

Recommended Posts

Vi kom oss av gårde. Snakket med en i hasselvika og den lettet omtrent der.. Vi la oss bak en større båt med radar først, men han skulle så klart sørover i Trondheimsleia.. Vi kjørte da tilbake til børøysund og spiste en pizza..

Etterpå var det nesten borte og vi kjørte kjapt hjem..

Mens vi kjørte ut fra pizzaen i 5-6 knop fikk jeg temperatur-alarm og motoren begynte og vibrere voldsomt. Stoppet opp og fant en stor blank plastpose rundt hele undervannshuset.. Fjernet den og tok noen minutter med testing, og alt virket greit.. Det holdt hele veien:)

Topp helg med mange opplevelser!

bilde

Hentet kompis på hytta før vi dro hjem. Var litt småtrangt der..

bilde

Straumen ut fra hytta var ekstremt trang og strøm på 5-6 knop(kvalifisert gjetting) la oss bak en lokalkjent båt og hadde grei styrefart..:)

bilde

Var en del sjø før agdenes, men roet seg en del innover fjorden..

bilde

bilde

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Liten Rapport fra helga!

bra med småsei og makrellen har kommet  22 sei og 4 makrell på kort tid mellom Taftøya og Røstøya

bilde

hadde en fin tur til Rottem på besøk hos bekjendte der i Hemnefjorden.  litt krapp NØ i Hemnefjorden. Gikk ellers innaskjærs fra Hellandsjøen etter vi tanka der. Gussøya Magerøya og Stamnesøya. Flott trøndervær. Hemnefjorden gikk kvit da vi dro tilbake, men rolig innaskjærs på tur til Taftøysundet

bilde

Costa Pasifica (114000t) passerte Hytta på Taftøysundet. Vi ser nesten hele Hitra og følger med all båttrafikk i Trondheimsleia!  :smiley:

bilde

Beklager dårlige bilder, ble bare mobilbilder..   Ellers var det ganske bra liv og røre på Hellandsjødagen og en god del folk på Magerøya.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nettopp ferdig med årets vårpuss. Etter tre dager på land på Kongensvoll kjennes det godt i en stakkars kontoristkropp. Gutta på kongensvoll utførte motorservice samt at de byttet simmeringer på pakkboksen på propellakslingen. Jeg har også fylt opp dieseltankene og flidd båten innvendig. Dermed er alt klart til feriestart til helga.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Da er årets båtferie i gang. Fire hele uker ligger ubrukt foran oss. Turen går også i år til Helgelandskysten. Startet i formiddag, og passerte lett kjennelige Kjeungskjæret fyr.

bilde

Turen fortsatte til Kuringvågen på rolig sjø. Spiste lunsj der da vi fikk beskjed om bekjente som også var på nordtur, men som hadde tenkt å ta en lengere transportetappe i dag. Vi kastet loss og slo følge. Turen gikk forbi Buholmsråsa.

bilde

Og deretter over Folla og under Nærøysundbrua

bilde

før vi endte opp i Rørvik. Her er det bra med båt, men en blid havnevert hjelper til med å lose nyankomne inn i ledige båser i båtforeningens bryggeanlegg.

bilde

I morgen fortsetter ferden oppover Hrlgelandskysten, men med et roligere tempo enn i dag. Man har jo tross alt ferie.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Nordavinden skulle friskne på utover gårdagen så vi satset på tidlig avgang fra Rørvik. Måtte bare innom stedets båtutstyrsbutikker først. Det ble ikke uvventet noe slamring over Lekafjorden, men det gikk greit med litt redusert fart. Kom frem til Brønnøysund akkurat før vinden ble for heftig. En nydelig dag med mye sol, men det gjelder å finne seg livd for vinden skal man unngå frostskader.

bilde

Her er vi godt posisjonert for videre opplevelser på Helgelandkysten. Vi starter i retning Vega, så får vi ta det som det kommer derfra.

Er det ikke mulighet for båtutsett i Nidelva der hvor Titek tidligere lå? Den var der i fjor høst i alle fall. Hva med Skansen, er den fritt tilgjengelig?

Båtutsett både ved titek(tror jeg) og den på skansen. Brukte den på skansen senest på fredag.. Mindre strøm på skansen..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 2 uker senere...

Tenkte å prøve oss på en tur mot Åsenfjorden i dag men det viste seg å være for store bølger for rotta vår. Da var det bare å snu og ta litt kanalkjøring/Nidelva isteden. Kjørte så til kaia rett nedenfor Gamle Bybro og la til der for kaffebesøk på Bakklandet. Her foregikk det tydeligvis filminnspilling… Hørte det var amerikanere og de filmet et par som gikk frem og tilbake på brygga gang etter gang. Litt snedig og komme midt oppi dette og bli stående å vente for å komme ned i båten som plutselig er midt i ”scenen”. Jaja, morsomt var det.

Møtte også denne trebåten på vei ned Nidelva.

bilde

Var det du -Morten- som kom opp Nidelva ved Royal Garden? Jeg stod like nedenfor da du passerte.  :smiley:

Pinhead1974  Det var ikke meg. Jeg har båten i Hemne, men i helga var jeg på spillejobb på Finnanger brygge. Selv om jeg ikke var der med båt fortjener det et bilde på tråden her! Fantastisk flott plass og hyggelig vertskap!

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Pinhead1974  Det var ikke meg. Jeg har båten i Hemne, men i helga var jeg på spillejobb på Finnanger brygge. Selv om jeg ikke var der med båt fortjener det et bilde på tråden her! Fantastisk flott plass og hyggelig vertskap!

Da var du i hjemlige trakter for meg. Namsenfjorden er fin den!

Her et bilde jeg har tatt ved en tidligere tur like i nærheten, nærmere bestemt på Barøya. 

bilde

• 2 uker senere...

Etter fire uker på helgelandskysten med en svipptur opp til Bodø er vi tilbake i Trøndelag igjjen. Kaldt, grått og vått er oppsummeringen av ferien så langt.

Ligger nå i Kuringvågen og opplever den første ordentlige sommerdagen denne ferien. 25 grader i luften og 14 i sjøen er slettes ikke å forakte. Men det blåser friskt fra sørøst.

bilde

I morgen avsluttes årets ferie med en rolig tur tilbake til hjemmehavnen.

Ferieavslutningen ble ikke så rolig som håpet. Sørøsten ville det anneledes, og det ble en forholdsvis frisk tur fra Stoksund og til vi passerte Garten. Overraskende hvor mye sjø det ble selv med fralandsvind.

Startet optimistig på flybridgen fra Kuringvågen, men vi måtte raskt rømme inn for å unngå sjøsprøyten over båten.

Sitter nå og gleder meg til neste sommerferie.

Dette har sikkert forbindelse med oppdrettsmessa. Om det er en helt ny båt er det kanskje dåp på gang.

Ser av og til søsterbåter av denne i tilknytning til oppdrettsanleggene langs kysten. Det har sannelig skjedd en standardheving på utstyret de har å hjelpe seg med sammenlignet med hva som var vanlig for noen år tilbake.

forrige helg var en av de fineste på hytta i år! 25-30 grader er ikke hverdagskost på Trøndelagskysten, vi nyta den stort sett på sjøen og i land på flotte steder, Magerøya Hellandsjøen og Børøysundet.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Ligger mange fine båter rundt solsiden til utstilling også i forbindelse med messa..:)

Spiste på aiSuma i kveld og det var fult av fiskefolk!

Tar lunch i båten hver dag denne uka med en liten båttur etterpå! Herlig vær!!

Vil bare legge ut denne også...

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...