Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Etter en mager ettersommer når det gjelder båtliv ble det tur denne helga.

 

Uten noen spesielle planer for helga ble turen lagt til Kongensvoll. Været har vært ganske variert med skikkelig sommervarme lørdag formiddag, men litt i meste laget med vind gjorde det vanskelig å nyte finværet. I natt og i formiddag har det regnet i bøtter og spann, men det holder på å lette nå. Ikke mye båttrafikk å se, det var en båt innom gjestehavna i går som gikk videre etter en stund. Og så ligger det en annen båt på gjestekaia som det ikke er folk om bord i.

 

Jeg har i sommer hørt rykter om at driften på Kongensvoll skal legges om. I en samtale med driveren i går fikk jeg dette bekreftet. Verksteddriften er avviklet, og aktiviteten fremover blir utelukkende å dreie seg om vinteropplag av båter. Den store krana (trawel-liften) skal selges, slik at det fremover bare vil være den stasjonære krana som vil være tilgjengelig. Dette vil begrense hvor store båter som vil være mulig å ta i opplag i fremtiden. Personlig synes jeg at dette er synd fordi Kongensvoll har vært et veldig greit sted å benytte både som serviceverksted for motoren og som sted å sette opp båten for bunnsmurning etc. Jeg tror mange andre tilsvarende steder rundt om i landet kan ha mye å lære av Kongensvoll når det gjelder kvalitet og servicenivå.

 

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

... og fylte diesel før jeg forlot Kongensvoll. Literpris 8,49 for avgiftsfri diesel. Oppslag på pumpa som bekrefter at de selger anleggsdiesel EN590 levert av Circle K.

 

Det er også mulighet for å fylle bensin fra flytekai.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Høstferie og en fantastisk værmelding! Mang en høstferie har båtturene blitt avlyst eller sterkt redusert pga dårlig vær. Men i år ser det ut som om vi får det været vi egentlig fortjener. Meldingene sier nå klarvær og sol hele uka, øst til sørøstlig vind, kaldt om natta men ok temperatur på dagtid til å være ut i oktober.

 

Vi tok løst på lørdag med kurs for Nordmøre. Første stopp ble på Hellandsjøen. Så fortsatte vi i går til Aure hvor vi ligger nå, og planene videre er å gå fjordene herfra mot Kristiansund. Men vi har god tid, så det behøver ikke å bli veldig lange dagsetapper.

 

Foruten en del mindre båter som er ute for å fiske har vi så langt truffet en turbåt. Og dette var en svensk seilbåt på tur nordover. Båtsesongen er vel over for de fleste, og mange av serveringsstedene som retter seg mot båtfolket har stengt for sesongen.

 

Noen bilder fra Hellandsjøen tatt i forgårs og i går:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå har vi jo kommet utenfot Trøndelag, men jeg lar det stå til og bruker denne tråden læll.

 

Etter en natt i Aure har vi forflyttet oss til Valsøyfjorden. Ligger ved den nye flytekaia til Valsøytunet. Har vært oppe og spist på restauranten. De har oppe til og med kommende helg før de stenger for sesongen. Været er dønn stabilt, og å kunne sitte ute på kaia og nyte en kald en når vi nærmer oss midten av oktober må kunne sies å være innafor.

 

Ikke mye båt og se, men denne skuta kom inn til Aure tidligere i dag. Flott å se at slike båter blir holdt vedlike, og at de blir brukt. Denne båten traff vi flere ganger på Helgelandskysten i sommer. Bl.a. var vi samtidig på Myken.

 

bilde

Og noen stemningsbilder fra Valsøyfjorden.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for gode ord, navid.

 

Her er et bilde spesielt for deg. Dette er vel "baksiden" av Tustnastabben, et fjellparti du kjenner godt.

 

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nok en utrolig dag!

 

Vi har beveget oss til Kristiansund, det meste av turen på speilblankt hav. Kaldt om natten med temp ned mot 2 plussgrader på det laveste. Men ok dagtemperaturer, sola får virkelig slippe til når vinden er så rolig som den er nå.

 

Vi blir liggende her to netter. Shopping og badeland står på programmet.

 

Noen stemningsbilder fra dagen i dag:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skonnerten "Ideal" er under bygging i Kristiansund. Dette er litt av et prosjekt, rett og slett imponerende!

 

http://www.skonnert.no

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I dag gikk vi fra Kr.sund og oppover Trondheimsleia forbi Smøla, deretter dreide vi norover og oppover vest av Hitra. Ligger nå på Kvenvær, og er dermed kommet oss inn i trøndelag igjen.

 

Været er fremdeles fortreffelig selv om vi så noen skyer på himmelen i dag, de første vi har sett denne uken. Og i kveld er nordlyset ekstra kraftig.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mens vi lå på Kvenvær tok vi gummibåten og kjørte ut til leirkolen på Skårøya. Største lettmatros som har hatt et leirskoleopphold der viste vei. Minste lettmatros skal dit om et par år, og var veldig spent på hvordan det så ut.

 

bilde

I ettermiddag har vi forflyttet oss til Hopsjø gamle handelssted. God plass i havnen også her. Og været er fremdeles fortreffelig, selv om det har vært en anelse østavind i ettermiddag.

 

bilde

bilde

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder fra et område vi ennå ikke har besøkt med Amica II. Når ferien starter er det så enkelt å svinge nord, men en gang skal vi prøve å tvinge roret mot babord og få med oss disse flotte områdene av Trøndelagskysten. Fortsatt god ferie og hils matrosene.

 

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Da nærmer høstferien vår seg slutten. Siste natten tar vi i Børøysundet. Nok en perfekt værdag med blå himmel. Litt mer vind på de mest utsatte plassene i dag, men ingenting som er til sjenanse.

 

Det gikk greit å få plass ved brygga også i Børøysund.

 

bilde

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Her er mange flotte steder også på denne enden av Trøndelagskysten, Ella. Og nedover Nordmøre også for den del. Men om det helt kan måle seg med Namdals- og Helgelandskysten er jeg ikke helt sikker på.

 

Når det er sagt har jeg tilsvarende dårlig samvittighet for Namdalskysten. Her raser vi bare forbi til og fra Helgelandskysten hver sommer, uten å ta oss tid til å utforske dette området skikkelig. Og dette til tross for den inspirasjonen du gir oss gjennom blogginnleggene dine.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/2016/10/14/Her-blir-skjæret-ved-Tautra-merket-13631122.ece

 

Noen som kjenner til skjæret N for Bjørnøya. Har ikke vurdert å legge kusjen derover. Når jeg går til Knarlagssund og kommer sørfra går jeg gjennom Børøysundet og så gjennom ved Purkholmen og W for Langskjæra og Lyngøya. Om man ikke kan eller vil gå igjennom ved Purkholmen, er det vel naturlig å gå utenfor Bjørnøya og Skjeggen, eller midt i mellom dem om man vil kortte ned ruta!  Kjenner til en god del andre farlige skjær i området som også burde merkes!! føres det noen form for statestikk?? eller går det på folkemunne/rykter?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vi tok en turen forbi Bjørnøya på tur inn til Børøysund tidligere i dag, mest for nyskjerrighets skyld. Jeg kan bekrefte at staken har kommet på plass.

 

Det er sjelden vi går akkurat forbi der, men det er mulig å unngå litt av været når det står på fra øst og mot nord. Det er da mulig å gå bak holmene helt ned til Børøysund. Men om jeg kommer ut Fillfjorden bøyer jeg heller av før oppdrettsanlegget og går mellom forflåten og land. Da går man enda mer skjermet nedover mot Børøysund.

 

At det er flere skjær som kan være farlige dersom man er uoppmerksom det er helt sikkert. Gode kart og evnen til å bruke dem er en nødvendighet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

2016 går mot slutten og det er tid for å oppsummere båtsesongen.

 

Vi startet opp i påsken som var tidlig i år. Dermed fikk vi hele 9 overnattinger ombord før 1. april! Utover våren og tidligsommeren ble det en del kortere turer i nærområdet. Kristihimmelfartshelga var vi imidlertid ute på Halten, et sted jeg ikke hadde vært før.

 

I sommerferien ble det fire uker ombord, det meste av tiden på Helgelandskysten. Fikk mulighet til å oppleve Træna og Myken, begge steder som var nye for oss.Dette er steder som bare må oppleves, og jeg anbefaler alle som har muligheten til å legge ferieturen innom her.

 

Ettersommeren ble veldig rolig når det gjelder båtliv. Men vi fikk hele høstferien ombord i et helt fantastisk høstvær. Blå himmel og rolig vind stort sett hele uka. Disse dagene benyttet vi til en tur nedover Nord-Møre til Kristiansund. Hjemturen gikk på yttersiden av Hitra.

 

Noen nøkkeltall for sesongen:

Antall overnattinger: 62 Dette er ny personlig regkord

Utseilt distanse: 1.057 nm

Fylt diesel: 3.080 liter

Snittpris diesel: 9,28 kr

 

På tampen av sesongen har giret trøblet litt, mer om dette i denne tråden. Jeg satser å få orden på dette i løpet av vinteren.

 

Etter en båtsesong så sitter jeg igjen med en rekke inntrykk og minner. Disse skal jeg nå leve på gjennom vinteren frem til det blir tid for å ta løs båten igjen til våren. Her er et blide som på mange måter oppsummerer disse minnene. Bildet er tatt rundt midnatt en kveld midt i juli ved Skålvær som ligger lengst sør i Alstahaug kommune på Helgelandskysten.

 

bilde

 

Da sier jeg over og ut for i år, og ønsker alle en god og fredfull jul og et riktig godt nytt båtår!

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ble mange fine turer med seilbåten "Gausdal" i år. For det meste i området Hitra, Frøya og Smøla. 30 dager på Helgelandskysten.

 

Totalt 148 døgn på tur med båten fordelt på 16 helgeturer og ferie.

Blitt mye bilkjøring, da jeg bor 6 timer fra båten. Totalt kjørt

11520 km, tilsvarer nesten lengden Lindesnes til Nordkapp 7 ganger målt i luftlinje. Tilbrakt godt over 192 timer i bil :)

Redigert av stikamp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Båtlivet i Trøndelag er vel kanskje ikke kommet helt ut av vinterdvalen enda.

 

Vi har båten liggende på sjøen ute i Agdenes hele året. Dette medfører behov for å se etter båten gjennom vinteren. Jeg har stor glede av disse turene ut til kysten selv om båten ikke blir løsnet fra fortøyningene. Var utover i går og ble møtt med et fantastiskt vårvær med 5 plussgrader, blå himel og rolig vind. Tjelden har kommet og er godt hørbar med sin karakteristiske sang. Måsen begynner også å bli våryr og lar også høre fra seg.

 

Jeg har ordnet det slik at jeg kan fjernstarte dieselvarmeren vha SMS-kommandoer, en slags ring båten varm løsning. Dette gjør at jeg kommer til en båt som ikke er iskald, noe som gjør det hele langt mer behagelig. I går var det ikke store ting som skulle gjøres slik at dagen gikk med til å pusle med noe småting som skulle ordnes, litt rydding, kaffedrikking og lesing av båtblader, alt dette mens laderen sto på og fikk toppet opp batteriene. Og så blir det tid til å la tankene løpe rund tildligere opplevelser med båten og planer for den kommende sesongen. For meg er dette en viktig del av båtlivet.

 

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Sesongstart!

 

Kjørte ut til båten i ettermiddag og har gått til Børøysundet. Rolig sjø, skyet og fem plussgrader. Her ligger fire båter noe som er bra til å være helt i starten på påsken. Sitter på Skuta og nyter en fish and chips med  en tilhørende kald en. 

IMG_1309.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...