Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Innevær. Stiv kuling og regn som tidvis er ganske så kraftig. Og det ser ut som om det samme været fortsetter de nærmeste dagene. 

 

Dagen går med til å ordne forskjellig om bord, lese båtblader og en god påskekrim. Helt greit. 

IMG_1310.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det ble fire hele dager i Børyøysundet. Mye dårlig vær, men det hadde nok vært mulig å gått videre innimellom når kulingen tok seg en pause. Jeg har imidlertid brukt tiden på diverse vedlikehold så det var ikke så viktig å flytte til et nytt sted. Natt til i dag var skikkelig ille med bølger inne i havna, jeg har aldri opplevd noe lignende i Børøysund. Jeg måtte ut flere ganger i løpet av natta for å justere og stramme opp førtøyningene, det var uansett ikke råd for å få sove før det roet seg noe etter kl 3 i natt. Dog, ingen skade på båt eller utstyr bortsett fra at det ble slitt hull på en fenderstrømpe. Her et blide fra Børøysund tatt på søndag mens været var ganske OK.

 

IMG_1312.JPG

 

Gikk i dag til Kongensvoll. Roligere vind i dag, men fredeles noe sjø etter kulingen som har vært. Bygevær med variasjon mellom haggel- og snøbyger.

 

IMG_1314.JPG

 

På turen passerte jeg Leksa som ligger nord i Trondheimsleia. Mange hytter på denne øya, og basert på vimpelene i flaggstengerne er mange i bruk i påsken.

 

IMG_1315.JPG

 

På denne kyststrekningen kommer man ikke langt uten å passere et lakseoppdrett. Her bilder fra det som ligger rett ved Kongensvoll. Det er store dimensjoner og tilhørende store verdier i disse anleggene.

 

IMG_1316.JPG

 

IMG_1319.JPG

 

På Konvgensvoll er det forholdvis rolig. Noen båter til og fra, mye hyttefolk som holder til i området rundt her. Det var fullt på gjestekaia innenfor moloen der jeg foretrekker å ligge. Denne kaia var opptatt av båter som er satt ut etter vinteropplag, de to største er Fairline Sqadroner på 65-70 føtter. Slike krever sin kaiplass. Jeg måtte derfor legge meg utenpå kaia på utsiden av moloen. Her kan det fort bli urolig, men med vindvarsler fra NV til E bør det ikke bli så ille. Båttrafikken merkes imidlertid godt. Ikke alle som klarer å lese skiltene med anmodning om å vise hensyn og redusere farten.

 

IMG_1320.JPG

 

IMG_1321.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I dag fikk vi oppleve den mye omtalte påskesola. Godt å få bekreftet at den faktisk finnes. Her er et bilde fra Kongensvoll i formiddag og et fra Trondheimsleia med Hitra i bakgrunnen. Ligger nå på Hellandsjøen i Hemne. Ligger to andre båter på gjestekaia her, hyggelig. 

 

 

IMG_1322.JPG

IMG_1323.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En nydelig dag på Hellandsjøen. Rene påskestemningen? Ikke t-skjorteføre, men med flisjakka på går det helt greit å sitte ute i sola. 

 

Ferskvann er en utfordring så tidlig på sesongen. Ingen av gjestehavnene vi har besøkt så langt i påsken har satt på vannet. Men strøm har vi fått tilgang til over alt. 

IMG_1324.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Og bak på dekket med åpen kalesje er t-skjorteføret helt greit. Herlig, dette har jeg lengtet etter hele vinteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vi har i dag beveget oss nedover nordmøre til Aure. Da er vi strengt tatt utenfor Trøndelag, men det ser vi litt stort på. 

 

Har plukket opp en båtvant venninne av største lettmatros og ligger nå i Mjosundet som eneste gjestebåt. Det er ikke lenger drift på restauranten noe som nok gjør at stedet har tapt noe av sin aktualitet. Men her er i alle fall både strøm og vann på brygga. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder fra kysten!   :-)

Vil tro det var urolig natt til tirsdag, det blåste vesentlig mer enn jeg hadde forventet her inni fjorden, og masse snø kom det også.
Det har heldigvis smelta bort igjen nå, håper det blir slutt på det der hvite tullet nå.

 

Har brukt dagen til å montere antenne for AIS og ellers litt småpusk, greit vær men en kald østavind som gnog nedi Hommelvika...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Vinden har det med å være kald på denne årstiden. Og så langt i påsken har det vært i i minste laget med sol til at det klarer å kompensere for den kalde vinden. Man må i tilfelle finne godt livd for vinden, da kan det være levelig. 

 

Til tross for noen haggel og snøbyger, senest her i Mjosundet i kveld, ligger det ikke snø ute på kysten. Dog er det nysnø på fjelltoppene rundt omkring. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tidvis sol og tidvis haggelbyger i Mjosundet i dag. Egentlig ganske surt og kaldt, men Eberen sørger for behagelig temperatur innendørs. 

IMG_1327.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Synd at de trivelige spisestedene for oss som ferdes sjøveien legges ned rundt om på Nordmøre. Alle de fine plassene som Ringholmen, Eidestranda og Mjosundet var plasser man stakk innom på en helgetur. Før i tiden kunne man svinge seg i dansen og få slukket både sult og tørste på disse trivelige plassene. Men den tid er forbi virker det som.

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har vi gått fjordene vestover og deretter nordover Soleimsundet før vi dreiet sørvestover ned Trondheimsleia ned til Ringholmen. Haggelbyger, surt og kaldt. Men lettere når vi kom ordentlig ut på kysten. 

 

 

IMG_1328.JPG

IMG_1329.JPG

IMG_1330.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

navid skrev 4 minutes ago:

Synd at de trivelige spisestedene for oss som ferdes sjøveien legges ned rundt om på Nordmøre. Alle de fine plassene som Ringholmen, Eidestranda og Mjosundet var plasser man stakk innom på en helgetur. Før i tiden kunne man svinge seg i dansen og få slukket både sult og tørste på disse trivelige plassene. Men den tid er forbi virker det som.

 

 

 

Det er drift på Ringholmen, de åpner for sesongen i morgen påskeaften. Jeg gleder meg til å prøve bacalaoen!

 

Men både for Eidestranda og Mjosundet er det for tiden ingen aktivitet etter det jeg kjenner til. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

1492166105231135300304.jpg

 

Låner et bilde av Ringholmen fra Heimsjyens hentetråd. Dette er et kjent syn for oss som frekventerer kystrekningen mellom Nordmøre og Trøndelag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det var hyggelig tilbakemelding Brigg, at Ringholmen har startet opp igjen. Er det Øyvind som har startet opp eller er det andre  aktører som har tatt over? Ja, der på den brygga har vi vært og spist bacalao flere ganger. Men det begynner å bli lenge siden. Så det skal bli trivelig å besøke Ringholmen igjen når vi atter en gang ferdes på de trakter.

 

Red; Oi...noe kjent med de fjellene der ja...

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så kjent her at jeg kjenner navnene på driverne. Men jeg skal spørre meg for. 

 

Fjellene ja, forsøkte å få tatt bilde av "rettsiden" av Tustnastabbene, men de ble litt borte i haggelbygene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I dag har det vært mye trafikk på Ringholmen med besøkende til restauranten. Nå i kveld er det mer eller mindre fullt på brygga her. 

 

Det har vært en solrik dag men med noe mer NE vind utover dagen. Vinden er isende kald, men finner man livd for vinden er det godt og varmt i sola. Måtte faktisk frem med solkremen i dag. 

 

Var oppe og spiste stedets bacalao. Stort trykk på restauranten med en jevn strøm av gjester som var ute etter mat og drikke. 

 

 

IMG_1338.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

navid skrev On 14.4.2017 at 17.52:

Er det Øyvind som har startet opp eller er det andre  aktører som har tatt over?

 

Etter det jeg forstår er det nye drivere i år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dagen startet med sol fra skyfri himmel på Ringholmen. Men kald vind fra NE gjorde det utrivelig om man ikke fant skikkelig livd. Vinden roet seg noe utover dagen slik at det etterhvert ble noe mer levelig.

 

Vi gikk i ettermidddag til Magerøya og planla å ligge over der. Men nordavinden sto på så pass hardt at vi fant det for ubehagelig å ligge der. Vi gikk derfor videre til Børøysund hvor forholdene er mye roligere. Det ligger en båt her i tillegg til oss. 

 

 

IMG_1339.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kveldsstemning i Børøysundet. Det har skyet til og tidvis henger det regnslør under skyene. 

 

 

IMG_1341.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

IMG_1376.JPG.0847fe0b1cb398958dcce8c4d1f171c5.JPG

 

Rundt 8 båter på Knarren nå i kveld. Har vært en solrik dag, men i meste laget med kald vind til at det er noe særlig å være ute. Men tidligere i ettermiddag fant jeg livd ved siden av båten slik at jeg fikk litt tid ute på kaia i "solveggen"

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...