Brigg Svart 7.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli Morgenstemning i Kuringen. Bra med båt, og særlig mange seilbåter. Dette er ofte første stopp i ferien for min del. Hvilket betyr at kursen nå er satt nordover mot Helgelandskysten enda en gang. Er spent på hvor kraftig nordavinden blir i dag, er ubehagelig med krappe nordavindsbårer midt i mot over lange strekk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 7.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli 60 nm videre nordover i dag og ligger i Abelvær. Nordavinden ble ikke så ille som fryktet. Var egentlig verst fra Stoksundet til Bessaker, deretter roet det seg noe. Valgte å gå Flatangerleia, men hadde nok gått fint over selve Folla også i dag. Med den iskalde nordavinden følger som regel sol og blå himmel. Har kledd av fly for første gang i år og fått vasket vekk sysalt og annet etter vinteren. Akkurat nå sitter jeg i skyggen, blir fort i meste laget med sol når man knapt har sett den tidligere dette året. Til tross for rikelig solkrem. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 7.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli Møtte forresten en del båter langs leia. Noen større enn andre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Volum Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Da har jeg hatt ferie i halvannen uke, og prøvd å komme meg på båttur siden tirsdag 15/7. Men da oppdaget jeg at kjøleskapet ikke virket, og etter et par dagers mekking, samt leting etter deler, ble kjøleboks (med kompressor) innkjøpt som midlertidig løsning. Den ble prøvekjørt og alt var vel. Dog var det litt sent å gå ut den dagen (torsdag). En halvtime senere sluttet selvfølgelig dassen å virke, så da var det bare å mekke dass... Etter et døgn med matolje og varmt vann i skåla, samt noe fikling med elektronikken fikk jeg sparka det i gang igjen. Midlertidig, skulle det vise seg... Fredag morgen dukket det opp et brukt kjøleskap til salgs, 45 mil unna, som ble behørig innkjøpt. Takket være en kompis som var i området ble dette levert Trøndelag allerede lørdag kveld. Målene stemte jo ikke, og byggvaregutta var visst ikke på jobb søndag, så da passet det jo bra å bruke 4 timer sammen med en ukjent kar på nabobygga, som ikke fikk start på sin Skruzuki påhengsmotor. Klokken 23 på kvelden gikk den som den skulle, og tanken hans var tømt for 53 liter vannholdig bensin og gørr, samt noe gelélignende greier. Topp stemning. Materialer til kjøleskapsmontering ble innkjøpt mandag ettermiddag. Etter god hjelp, noe saging og skruing står det nå på plassen sin, selv i storm. Sliten av alt, ble det tirsdag før dassen fikk gjennomgå, og til alt hell fikk jeg den i gang (igjen) sent på kveld. Da kom jeg på at de nye gardinene ble levert fra sydamen, sist fredag ikke hadde blitt hengt opp. Siden jeg var veldig ivrig på gardiner foran bakvegg (slikt hadde jeg ikke hatt før, og uten dør/lukking inn til forlugar blir man noe eksponert når man ligger langside i gjestehavn og sprader rundt i undrikken), gikk jeg på med friskt mot, bare for å finne ut at gardinene på bakveggen manglet ca 20 cm på bredden. Og når klips, rynkebånd osv. fra det gamle systemet ikke kunne brukes på de nye, tok det en mannlig sjel et par dager å finne riktig botique, få kjøpt inn remedier, samt å finne ut av hvordan menasjeriet skulle monteres... Torsdag dukket det opp plagsomt mye besøk i havna, så dagen gikk til sosialisering (mens jeg egentlig bare ville dra på tur). Det skulle vise seg vanskelig, da dassen plutselig tok natta igjen, så jeg hang opp et par gardiner i drittsinne. Fredag ble det en ringerunde til alle båtfirma i omegn, for å finne ut om noen hadde et elektrisk toalett med stor bolle til salgs, som kunne leveres i går! Dog uten hell. Men jeg fikk hengt opp et par gardiner til da... Lørdag kom, flere gardiner ble hengt opp. Dassen virket fortsatt ikke til tross for kopiøse mengder matolje og varmtvann, og sydenværet vi har hatt de to siste ukene var definitivt over. Ingen hadde toalett til salgs og på lager her oppe, og alle de fine kjedene som reklamerer med 12 butikker "over hele landet" (hvorav den nærmeste var 50 mil unna) hadde sommervikarer som ikke kunne svare på tekniske spørsmål på jobb. Men jeg fikk ryddet boden i havna, tømt skuta for gamle gardiner, samt slått av en prat med et par hyggelige båteiere. Nå ser jeg det står søndag 27/7 på iMac'en i det jeg skriver dette, og dassen virker fortsatt ikke. Så om du vet om noen som kan ha på lager rundt trøndelagskysten/trondheimsområdet, gi meg gjerne et hint. da kjører jeg skuta dit. I dag skal jeg henge opp de siste gardinene, rydde, vaske, bunkre noe mat og drikke, så tror jeg bare jeg drar på tur uansett i løpet av mandag. Vi får se hva annet som eventuelt skjer, før vi kommer så langt... Og for deg som har lest helt hit: ja, jeg vet at jeg har skildret en helt vanlig uke i en(hver?) båteiers liv, og at mange av dere der ute kjenner dere igjen. Det var forsøkt gjort med et snev av selvironi og humor. Tog du 'an? På mandag er det vel bare å ringe et par av butikkene som forhandler porselen til båt, og blø med flere båtpenger. Da får det komme med Posten når det kommer. Så får jeg se meg om etter noen som kan montere i mellomtiden. Fram til da er det vel bare å dra på tur, med kjøleskap som virker, ny kjøleboks, og defekt dass. Heldigvis har jeg med bøtter med hank... Varmtvannstanken virker, drivstofftankene er trekvart fulle, og pengene som skulle gå til diesel og havneleie på ferie er oppbrukt for lengst, på kjøledingser, treverk, gardinutstyr og ting som selges på Clas og Biltema, og man bare "må" ha til båten. Ha en fortsatt god sommer. Og hold dere trygge der ute. Kanskje vi sees? Ankerdram finnes ombord, så hvis du sier hei kan det hende jeg spanderer en skvett Løitens Sommerakevitt av den uåpnede flasken jeg kjøpte til min første båt, i 2020. Nå bør det nevnes at en båtkompis (som tilfeldigvis også er medlem i en akevittklubb) karakteriserte mitt fludium som "kun egnet til fotvask". Så ankerdrammen blir på eget ansvar, inntil økonomien bedrer seg såpass at jeg får råd til å handle fra polets øvre hyller. Nå skal jeg sove litt, før jeg manner meg opp til siste gardinetappe. Sitér dette innlegget Sammen er vi flere! Hvor skal vi møtes? 2020: Nidelv 28 HT. 2022 - : Viksund 925 Bravo Link to post
J-Å Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Volum skrev for 7 timer siden: Fredag ble det en ringerunde til alle båtfirma i omegn, for å finne ut om noen hadde et elektrisk toalett med stor bolle til salgs, som kunne leveres i går! Dog uten hell. https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/toaletter/marinetoaletter/toalett-med-elpumpe-2000036307 Hvis bollen er for liten, kan kanskje den gamle flyttes over. Båttoaletter er ganske standardiserte. Sitér dette innlegget Link to post
Volum Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Takk for tipset. Men nåværende toalett er av "kompakt"-typen, og de på Biltema er enda mindre (jeg har vært der med tommestokk og målt indre diameter på skål). Sitér dette innlegget Sammen er vi flere! Hvor skal vi møtes? 2020: Nidelv 28 HT. 2022 - : Viksund 925 Bravo Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Kjøp en Porta Potti og dra på ferie? Og så fikser du dassen ila høsten i ro og mak. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Brigg Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli Kveldsstemning på Lauvsnes i Flatanger Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
navid Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Ja, så forskjellig kan det være på Lauvsnes Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli @navid Det handler kanskje litt om å lese værmeldingen før man velger havn. I SV vind er Vik litt lenger sør herfra et bedre valg. For øvrig, ny kraftig betongflytebrygge her i år, den gamle havarerte i følge oppslag oppe på land. Strøm og vann enda ikke på plass. Så kanskje @navid har et poeng likevel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
navid Svart 30.Juli Link til dette innlegget Svart 30.Juli Brigg skrev On 27.7.2025 at 23.10: Det handler kanskje litt om å lese værmeldingen før man velger havn. I SV vind er Vik litt lenger sør herfra et bedre valg. Det har du helt rett i Brigg. Vi gjorde nok et dårlig valg, så neste gang blir det Vik . Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli navid skrev for 1 time siden: så neste gang blir det Vik Men ikke om det er nordavind, da er Lauvsnes et bedre valg 🙂 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
-morten- Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli 9 hours ago, Brigg said: Men ikke om det er nordavind, da er Lauvsnes et bedre valg 🙂 Nordøst er jo den vanligste vindretningen om sommeren på Trøndelagskysten, men i år var jo alt mot normalt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.