tuffff Startet 5.September.2009 Link til dette innlegget Startet 5.September.2009 Noen som har erfaring med kokt ask til båtdekk? Jeg tenker først og fremst på ubehandlet dekk, med ask som erstatning for teak. I tillegg til at det er ned mot halve prisen, er det jo det her med den politiske ukorrektheten i å bruke teak (som vel stort sett blir importert fra Burma?). Asken blir påstått å ha tilnærmet holdbarhet som teak etter kokeprosessen, men hvordan ser den ut etter noen år? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Ja det var den der askekokinga vi opplevde for en god del år siden. Hørte historier om at folk kjøpte økseskaft for å koke da det ikke fantes så mange asketrær i Trøndelag. Men hvem var det som satte igang denne galskapen? Kanskje greit å ikke bruke så mye ask i båten i tilfelle denne "bevegelsen" tar nytt grep igjen. En kan jo bli robbet.... Per Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Jeg har nå et par asketrær i hagen enda. De overlevde "koketida". Bør vel ta vare på dem til senere båtbygging da. Ask er svært hvit og ren i veden, og lett å kløyve på langs har jeg erfart. Jeg vet det har vært brukt til møbler. Har det vært utbredt å bruke ask til båtbygging før i tiden? Sitér dette innlegget Link to post
lundberg Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Kokt ask e vel det dom kallar steam wood nu. Har ingen erfaring från det själv men det jag läst så e det en del varv som e possitiva. O andra som e mer avaktande då det e en ny prudukt. Sitér dette innlegget Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
Droll Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 men hvordan ser den ut etter noen år? Skal prøve å få tatt et par bilder til uka, ha en bit som har ligget ut i et år nå.... ( er av ubehandlet varmebehandlet ask, altså uten overflatebehandling... ) ). Ble lagt ut forrige sommer og har ligget ute hele året, ble lagt ut som et eksperiment ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
lundberg Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Det skulle vara intresant då ja har lurat på att bruka det till dekk jag med. Âven till en ev vedeldad badestamp hehe Sitér dette innlegget Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
tuffff Svart 6.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Selger snekker bedriften din kokt ask, Droll? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Selger snekker bedriften din kokt ask, Droll? Nei, men vi har brukt varmebehandlet ask til noen båt innredninger ( leverte xx sett innredninger i året til en av de større ... )., ligger nok igjen endel ask som kan selges ( siste innredningen ble levert August 08, da ble det total stopp i markedet, og vet ikke om det blir ask i eventuelt nye innredninger.) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
tuffff Svart 7.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 (redigert) Aha! Jeg har nettopp fått et pristilbud på komplett pakke til teakdekk fra WestSystem (Oslo Trebåtbyggeri er det vel?) og her var det særlig 5 x 150 mm teak til midtfisk og dollbord som dro opp - 302 kr/lm. Jeg trenger sånn ca 21 meter til Vista'n og vurderer ask som et mulig alternativ - dersom jeg får tak i slike dimensjoner til en overkommelig pris. 11 m2 teakstaver til drøye 10.000,- synes jeg ikke var så ille, men de er jo relativt dyre på epoxy har jeg skjønt. Har ikke sammenliknet med noen enda. ca. 1.400 kr pr 12 mm marinefiner vet jeg heller ikke om er veldig billig. Noen som har forslag til forhandlere? Har den askebiten du har hatt liggende ute blitt noe lysere i denne tiden, Droll? mvh tuffff Redigert 7.September.2009 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Viksund er vel en av de som har brukt kokt ask, hvis hukommelsen stemmer sa Viksund på messen at de ikke anbefalte ask utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Har den askebiten du har hatt liggende ute blitt noe lysere i denne tiden, Droll? Ubehandlet klar til lakkering Ferdig lakkert Ubehandlet, har ligget ute helt ubeskyttet siden juli 08 ( OBS mobil bilde... ) Samme som bildet over... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
tuffff Svart 7.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Det der så jo bra ut. Også den som har ligget ute. Det skulle vel hendelsesvis ikke være noe i dim. 5 x 150 mm i de restene du har liggende? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Har hørt at askeavkok skal forlenge holdbarheten til båteiere til like lenge som teak, men om det samme gjelder for kokt ask er et annet spørsmål Ved å koke ask kan man slå to fluer i en smekk: Montere ask-materialene på båten og drikke "kraften". De som drikker avkoket av hensyn til potensen, må være sikre på at de ikke bruker hengebjørk. Da blir problemet bare verre .. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 http://www.nes-sledeverksted.no/Materialer%20hoved.htm Fins litt info her. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Det der så jo bra ut. Også den som har ligget ute. Det skulle vel hendelsesvis ikke være noe i dim. 5 x 150 mm i de restene du har liggende? Et litt bedre bilde.... Målene er for å kunne holde styr på eventuell krymping/svelling... Vi har liggende 1" x 4" og noe 2" x 5" + muligens noe 2"x 6", lengdene ligger rundt 2 > 3 meter ... pris... aner ikke, ikke meg som styrer den delene..... Hvis interesse ta kontakt via PM da nettsiden er noget problematisk pga konkurs hos webhotel Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.