Jump to content

Kokt ask til båtdekk - erfaringer?

tuffff

Recommended Posts

Noen som har erfaring med kokt ask til båtdekk? Jeg tenker først og fremst på ubehandlet dekk, med ask som erstatning for teak. I tillegg til at det er ned mot halve prisen, er det jo det her med den politiske ukorrektheten i å bruke teak (som vel stort sett blir importert fra Burma?).

Asken blir påstått å ha tilnærmet holdbarhet som teak etter kokeprosessen, men hvordan ser den ut etter noen år?

mvh tuffff

Ja det var den der askekokinga vi opplevde for en god del år siden. Hørte historier om at folk kjøpte økseskaft for å koke da det ikke fantes så mange asketrær i Trøndelag. Men hvem var det som satte igang denne galskapen? Kanskje greit å ikke bruke så mye ask i båten i tilfelle denne "bevegelsen" tar nytt grep igjen. En kan jo bli robbet.... :confused:

Per

Selger snekker bedriften din kokt ask, Droll?

Nei, men vi har brukt varmebehandlet ask til noen båt innredninger ( leverte xx sett innredninger i året til en av de større ... )., ligger nok igjen endel ask som kan selges ( siste innredningen ble levert August 08, da ble det total stopp i markedet, og vet ikke om det blir ask i eventuelt nye innredninger.)

Arne Kjetil

Aha!

Jeg har nettopp fått et pristilbud på komplett pakke til teakdekk fra WestSystem (Oslo Trebåtbyggeri er det vel?) og her var det særlig 5 x 150 mm teak til midtfisk og dollbord som dro opp - 302 kr/lm. Jeg trenger sånn ca 21 meter til Vista'n og vurderer ask som et mulig alternativ - dersom jeg får tak i slike dimensjoner til en overkommelig pris. 11 m2 teakstaver til drøye 10.000,- synes jeg ikke var så ille, men de er jo relativt dyre på epoxy har jeg skjønt. Har ikke sammenliknet med noen enda. ca. 1.400 kr pr 12 mm marinefiner vet jeg heller ikke om er veldig billig.

Noen som har forslag til forhandlere?

Har den askebiten du har hatt liggende ute blitt noe lysere i denne tiden, Droll?

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Har hørt at askeavkok skal forlenge holdbarheten til båteiere til like lenge som teak, men om det samme gjelder for kokt ask er et annet spørsmål :giggle:

Ved å koke ask kan man slå to fluer i en smekk: Montere ask-materialene på båten og drikke "kraften". De som drikker avkoket av hensyn til potensen, må være sikre på at de ikke bruker hengebjørk. Da blir problemet bare verre ..

Det der så jo bra ut. :yesnod: Også den som har ligget ute.

Det skulle vel hendelsesvis ikke være noe i dim. 5 x 150 mm i de restene du har liggende?

Et litt bedre bilde....

steamwood_01.jpg

Målene er for å kunne holde styr på eventuell krymping/svelling...

steamwood_02.jpg

Vi har liggende 1" x 4" og noe 2" x 5" + muligens noe 2"x 6", lengdene ligger rundt 2 > 3 meter ... pris... aner ikke, ikke meg som styrer den delene.....

Hvis interesse ta kontakt via PM da nettsiden er noget problematisk pga konkurs hos webhotel :eek:

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...