Jump to content

Reving av rullestorseil


-------------

Rull eller vanlig seil  

149 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er fordeler og ulemper med alt. Så kommer også målgruppen inn i bildet.

Erfarne seiler som er friske og raske vil nok i de fleste tilfeller foretrekke utstyr som fremmer båtens egenskaper, dvs kvalitetseile og storeseil med spiler (ikke rulle). De vi også ønske best mulig trimmemulighet for storseilet og da er ikke tyskerskjøte optimalt. Rullestorseil er rettet mot charterbåter og ferske seilere som ikke er så opptatt av utpreget prestasjon og seilegenskaper.

OBS: Setter ikke noen form for "kvaliteskriterie" på det ene eller det andre..en velger ut fra behov og ønske.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løygangen plaseres på hyttetaket av praktiske grunner. For å få tauene vekk fra cokpitt! Dette fordi hoveddelen av kundegruppen som ser på disse båtene ikke bryr seg om hva dette gjør seilmessig/håndteringsmessig.

 

Når det gjelder tyskerskjøte foringer dette ikke båtens seilegenskaper. De fleste større kappseilingsbåter bruker tyskerskjøte. Eks Farr 40 OD som har skjøte ført fram til masten på begge sider med vinsj på begge sider akterut for justering. På turbåter blir det ofte kun montert en vinsj. Løygangen gir bedre trimulighet av storseilet og jo lenger akterut den står jo mindre krefter blir det på bom og blokker. Problemet på mange turbåter er at det er nesten umulig å trimme løygangen under seilas da taljene er så underdimensjonerte.

 

Rullestorseil er ikke så dårlig som mange vil ha det til. Med en spilet rullestor går faktisk båtene ikke så verst. Men jeg synes storseilet ofte blir "utblåst" for fort. Alså duken må være mere stabil i seilet da det er vanskelig å trimme vekk når seilet har forandret litt form.

Jeg tror rullestor er med på at folk bruker storseilet mere en uten. Da tar jeg utgangspunkt i den gjennomsnittlige seilbåt eier. Jeg ville dok ikke valgt det til langtur da jeg mener det blir for utsatt.

 

Når det gjelder innrulling av seilet skal dette ikke være ekstremt tungt. Jeg ville tatt ned seilet først og kontrollert at alt står bra til med rullesystem.

Link to post
Share on other sites

Noen båter har et slikt opplegg som original løsning, andre båter har løygang foran sprayhood, så dette er jo noe av det man må ta stilling til når man velger båt. Tror det er få som tilbyr valg mellom disse løsningene, men ser at Bjoris i sin blogg skriver at Hanse tilbyr dette som "option"

Når me kjøpte båten valgte me bort muligheten for skjøte og løygang i cockpit. Kr. 10.000 i tillegg gjort sitt til dette valget, men også...
.

 

Valg av båt omfatter forøvrig mange andre forhold enn plasseringen av løygangen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Og det klarer ikke en seilbåtkonstruktør å komme med som originalt utstyr på en produksjonsmodell? ...

 

Jo de klarer det nok helt sikkert. Men de produserer de båttypene de får solgt og nå for tiden så er det god plass i cockpit, rullestor og medvindsseilas som "er i skuddet".

 

Og da blir ting som gode kryssegenskaper, seilform fremfor enkelhet og gode og sikre justeringsmuligheter "glemt".

De som etterhvert oppdager gleden ved selve seilingen vil etterspørre dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...