Jump to content

Reving av rullestorseil


-------------

Rull eller vanlig seil  

149 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Reving er bare å rulle inn så mye det måtte passe. Hos meg er seilet merket med 3 revemerker slik at en skal ha litt bedre føling men hvor mye som er revet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvordan rever man et rullestorseil?
På Bavaria er rullesystemet enkelt styrt fra cockpit med et tau på vinsjen. Man må slippe etter på bomuthalet selvsagt.

 

Lurer på å kjøpe en Bavaria 35 cruiser, med "High tech genoa og spilet storseil".
Det er MYE bedre med high tech genoa OG spilet storseil enn rullstorseil og vanlig genoa. Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vi først snakker om reving av rulle(stor)seil:

 

Har lest et sted at formen - som som regel blir elendig hvis du rever til mindre enn 3/4 - blir bedre på seilet hvis man ruller seilet helt inn, for så å rulle det ut litt igjen. Er det noen som vet om det er noe hold i dette?

 

Og for ordensskyld, ang. avstemningen:

 

For kystseilas rullestorseil, for havseilas "vanlig" storseil med 3 rev.

Redigert av glad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest et sted at formen - som som regel blir elendig hvis du rever til mindre enn 3/4

Grunnen til at formen er dårlig i et rullstorseil ved reving er at man mister strekket i masteliket (samme problem med rulleforseil). Det er en fordel å rulle det inn og så ut igjen fordi da får man litt strammere "rull". I tillegg fungerer rullestorseil (revet eller ikke) dårlig fordi det ikke er horisontale spiler, og mangler spiler helt er det som regel både lite duk og vanskellig å få god form i seilet ved akterliket. Men samtidig er det slik at det er først og fremst ved bidevindseilas det betyr mye.

 

For kystseilas rullestorseil, for havseilas "vanlig" storseil med 3 rev.

Veldig uenig i det. Ved kystseilas er de størrse sannynlighet for å måtte krysse, hvor f.eks. å ta god høyde betyr en god del. F.eks. å seile inn Oslofjorden på utgående strøm og vind fra nord eller nedover sørlandet mot solgansbrisen er neppe optimalt med rullestor. De fleste som seiler lange strekk på havet velger å seile ruter der vinden hovedsaklig er aktenfor tvers, f.eks. passaten mellom Kapp verde og Karibien. Da betyr rullestor mindre.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei , takker for svar..:)

 

 

Det er MYE bedre med high tech genoa OG spilet storseil enn rullstorseil og vanlig genoa.

 

OK, jeg tror jeg velger det, og håper jeg får bedre seilegenskaper da....

 

Lurer også på om det er noe poeng i å velge tyskerskjøte, noen som har erfaring, evt. meninger for / mot?

Koster 14,000 ekstra, så jeg vil vite hva det er jeg kjøper... :wink:

Link to post
Share on other sites

Er det bare å rulle inn på seilet, eller er det som på vanlige båter?

Pr i dag ser jeg absolutt ingen fordeler med rullestorseil kontra et konvesjonelt. Bare ulemper. Har konvesjonelt selv og ville ikke byttet. Minus med rullestorseil:

 

- ekstra vekt i masten der du trenger det minst

- mikkmakk som kan kile seg

- innbyr til passiv seiling

- fullengdespiler er en sikkerhetsrisiko hvis du må ta seilet ned når du er på sjøen

- spileløst seil står dårlig og er for lite

- et spilet rullestorseil er dyrere i innkjøp en et tilsvarende konvesjonelt seil til tross for at det ikke er like bra. Hvor stas kan det være å betale litt mer for litt mindre?

 

Fordeler:

 

- Seilet er alltid beskyttet for sol når det er innrullet

- lettere å selge båten videre til førstegangsseilere som konverterer fra motorbåt

 

 

 

Lurer også på om det er noe poeng i å velge tyskerskjøte, noen som har erfaring, evt. meninger for / mot?

Koster 14,000 ekstra, så jeg vil vite hva det er jeg kjøper... :wink:

Tyskerskjøte er fint. Men hva får du for de 14 lappene? Hvis det bare er noen blokker og et tau som er tredd annerledes kan man si det er et ran. Men hvis du får to ekstra vinsjer for den prisen er det kjempegunstig. Da er det bare å kjøre på. Dette må du spørre om. Det er ingen ulemper med tyskerskjøtet bortsett fra at du får mere tau på dekk og i cockpiten.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Lurer også på om det er noe poeng i å velge tyskerskjøte, noen som har erfaring, evt. meninger for / mot?

Koster 14,000 ekstra, så jeg vil vite hva det er jeg kjøper... :wink:

 

14000 Ekstra?? Det er da merkelig, det er ikke noe problem å rigge et tyskerskjøte med det par blokker, - men du må ha to ekstra vinsjer akterut, er det det som koster? Men det bør du vurdere unasett tyskerskjøte eller ikke: spinnaker/genanker, reserve genoavinsj, mm.

 

Har ikke prøvd tyskerskjøte, men både tradisjonell løyegang i cockpit og med løyegang og skjøte på hyttetaket. Poenget med tyskerskjøte er at skjøtet føres til to vinsjer helt akturut, en på hver side av cocpit slik at man enkelt komme rtil storseilsskjøtet fra rorplassen. Det gjør det enklere og tryggere å seile alene eller med lite kompetent mannskap, fordi man kan betjene skjøtet fra rorplassen og f.eks. slippe ut på storseilet hvis man overraskes at et vindkast. Alternativet for Bavaria Cruiser er å ha skjøtet på en av vinsjene på hyttetaket. Selv mener jeg det er helt grei løsning for en turseiler å ha det på hyttetaket med mindre du planlegger mye aleneseilas. Det er ikke så veldig ofte det er noe problem - i alle fall så lenge man seiler litt konservativt og passer på å reve i tide.

Link to post
Share on other sites

Når løygangen(der skjøtene fra bommen kommer) kommer ned i cockpit fra bom har man storseilskjøte lett tilgjengelig for styrman. Når løygangen ligger på "taket" før cockpit da må en bort dit for å slippe opp skjøtet. F. eks ved SB sits eller ved vindrosser hvor en er nødt til å slippe ut luften av seilet.

 

Ved bruk av tyskerskjøte trekkes skjøtene tilbake til cockpit slik at styrman kan rekke de. En sikkerhet.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ved bruk av tyskerskjøte trekkes skjøtene tilbake til cockpit slik at styrman kan rekke de. En sikkerhet.

Det er uansett raskere å justere bort trykket i storseilet med en god løygang enn med skjøtet. Problemet med de fleste av dagens turbåter er at hvis løygangen finnes er den plassert idiotisk foran sprayhood'en slik at det blir et prosjekt å skulle justere på den. Dette fører til at man må finjustere med skjøtet oftere. Da er det en fordel med tyskerskjøte på vinsjene bak.

 

Men på en 35-foter er det beste et konvesjonelt storseilskjøte på en løygang i cockpiten? Iallefall hvis man prioriterer seiling.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Men på en 35-foter er det beste et konvesjonelt storseilskjøte på en løygang i cockpiten? Iallefall hvis man prioriterer seiling.

 

Enig det at løygang i cockpit er bedre seiingsmessig. Men ved normal familieseiling synes jeg det bedre med "ren" cockpit og løygang på taket. Da synes jeg tyskerskjøte kan være en god investering. Med bikkje og solslikkere er det høyere pri.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en skikkelig løygang i cocpit og samtidig tyskerskjøte , smak og behag men jeg ville vel foretrekke tradisjonelt skjøte istedet , synes det tar for lang tid å ta inn på skjøtet igjen om man skal kjøre storseilet i rosser og ikke ønsker å gjøre dette på løygangen , tauene er jo allerede der de skal være men man minsker jo betraktelig taumengden i cocpit med germ sheeting

germansjaiting.jpg

Link to post
Share on other sites

De fleste som seiler lange strekk på havet velger å seile ruter der vinden hovedsaklig er aktenfor tvers, f.eks. passaten mellom Kapp verde og Karibien. Da betyr rullestor mindre.

Fleste jeg kjenner til som har dratt fra Kapp Verde til Karibien har tatt rute til bake på kryss. Husker dem har hatt vanlig stor :confused: Kannskje disse med rull venter ennå etter vind akterfor tvers til å komme til bake hjem :lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for forklaringen. Finner mer og mer ut at min gamle Albin Ballad er jo egentlig en "skikkelig" seilbåt :yesnod:

 

Idag fant jeg ut at det er nyttig at den har løygang plassert slik at den som har rorpinnen faktisk kan justere på den. Har ofte gjort det. Men overrasket at mange båter har also ikke løygang i det hele tatt eller veldig upraktiske løsninger...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Siden det å kontrollere roret er en lett og ikke minst enkel jobb ombord så delegeres den til fruen, mens jeg tar meg av det andre... Så det at hun skulle betjene løyegangen ser på som unødvendig... Men alle tenker forkjellig her.. Mange tar selv de enkle opgavene og lar kjærringe ta de tunge..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tyskerskjøte er fint. Men hva får du for de 14 lappene? Hvis det bare er noen blokker og et tau som er tredd annerledes kan man si det er et ran. Men hvis du får to ekstra vinsjer for den prisen er det kjempegunstig. Da er det bare å kjøre på. Dette må du spørre om. Det er ingen ulemper med tyskerskjøtet bortsett fra at du får mere tau på dekk og i cockpiten.

 

 

Jeg har spurt, og det er med tau, vinsjer og blokker... :yesnod::yesnod:

Så da er det lurt å kjøpe det altså.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Merket ikke noe forskjell på lite vind og mye vind, eller liggende ved kaia... så lenge en går opp i vindøyet når en rever så er det sjelden noe problem.... og da skal det ikke være tyngre å rulle inn seilet enn til vanlig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor det blir konstruert seilbåter som ikke kan seiles på en praktisk måte. Hvorfor velger man å ha "løydommen" på hyttetaket når det er omtrent ubrukelig iflg folk her? Er konstruktøren helt på vidda og ikke har filla peil på seiling? Jeg er ingen seiler, men ser jo at det pumpes ut stadig nye båter med denne besværlige løygangen på taket, selv om denne må fikles med til stadighet når man seiler. Folk som kjøper seilbåt ønsker vel at den kan seiles på en sikker og praktisk måte? Kan noen forklare meg denne merkelige trenden som åpenbart ikke kommer seilerene til nytte?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...