Jump to content

Hvordan ser jeg om seil er utblåste eller slitne?

Allan E

Recommended Posts

Du ser det ikke, men du merker det godt. Seilet tidligere med jolle og hadde to sett seil. Var stor forskjell mellom det nye og det gamle. Er seilene gamle og de er brukt mye kan du regne med at du kan vinne en del (mye) ved å skifte ut seilene. Dersom du bare seiler tur og farten egentlig ikke betyr noe er det bare å fortsette med de gamle.

Åssen ser jeg om mine seil er utblåste, det er en del "til overs" som jeg ikke får strekt ordentlig ut. Er det en enkel måte å måle dette på?

..... hmmm .... kjenner du en som er rimelig god til å seile? Det er kanskje en ide å få med seg en som er god til å trimme seil og rigg på en liten tur i middels vind.

Det gjelder jo om at seilene skal fungere slik at du får god fremdrift og lite krengning, og at du har mulighet til å flate seilene rimelig godt når vinden øker.

Har inntrykk av at mange gir opp seilene sine for tidlig. Man kan påvirke "grunninnstillingen" av et storseil ved mastebøyen som du normalt seiler med. Et gammelt storseil kan fungere bra hvis man øker mastebøyen litt, seilet blir litt flatere og akterliket åpnes slik at det slipper vinden i stedet for å virke som et "håndbrekk som er satt på". Dette siste er det nok mange som gjør feil, selv med gode seil. Forbedres dette kan båten gå fortere, høyere mot vinden, og den krenger mindre. :confused:

• 9 år senere...

Storskarv skriver:"Seilet er gammelt men helt...." Det er vel det som er problemet vi vraker ikke det hele seilet, selv om det er svert inneffektivt! Har selv to sett "hele" seil. Men de har en sørgelig dyp fasong. Turseilinga med familien, blir altfor "skrå" og regatta blir jumbo! Nei nå må det bli nye seil! Har noen en god anvendelse for gamle utblåste?

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Gamle seil har for mye bus for langt bak. Du minker busen ved å bøye masten mer og flytter den frem ved å stramme fallet. Bare stram fallet til busen er foran midten. Hvis seilet ryker før du har busen langt nok fremme er det på tide å kjøpe nytt.

Lykke til:-)

En ting til; mange storseil har et tau innsydd i forliket. Dette tauet kan krympe og hindre strammingen av seilet for å få busen fram. Man kan sjekke om det er verdt å skifte forliket for å få strammet det ordentlig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#

I gamle seil krymper ofte tauet i forliket veldig mye. Da blir seilet posete og umulig å få strukket og trimmet.

Lever til seilmaker, de bruker kort tid å spleise inn mer tau, evt kjøp inn noe seilmakerutstyr og btuk noen kvelder på jobben selv.

Måtte gjøre dette på fokke og storseil fra 70 tallet selv. De fikk et nytt liv etterpå og er (relativt sett) som nye.

Storseil kan også ha krympet tau i underliket, da får du ikke trimmet ut bus.

Nå er det mange år siden jeg var med og seilte regatta, men husker eieren av båten jeg var med brukte de gamle seilene når det var lite vind. Han snakket om at de var for gamle og utblåste til å kunne brukes i mye vind, men hadde bedre form enn de nye når det ikke blåste så mye. Hvis vinden tiltok i styrke igjen byttet vi til de nye seilene med riktigere bus i. Vi vant regattaen "Ryfylke rundt" et par ganger det var sørgelig lite vind, med de gamle seilene, så litt fornuft må det jo være bak tankene hans. Mulig de gamle seilene fremdeles hadde en noenlunde OK nok form, det skal jeg ikke si noe om da dette er mange år siden og jeg ikke hadde særlig erfaring.

Gjerne noen andre vet mer om dette? For hvis slik fremdeles er en vanlig oppfatning kan jo de gamle seilene ha en nyttig funksjon noen år til :smiley:

Kan ikke skjønne hvorfor det er noen fordel å ha for stor bus langt bak i lite vind. Kanskje de andre seilene han hadde var ekstreme hardvindsseil? I tilnærmet vindstille er det ingen fordel med bus, ihvertfall ikke nederst i seilet, den lille luftstrømmen som er vil ikke klare å følge busen og det blir turbulens isteden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...