M/B Nordheim Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 (redigert) Komplett udelt enig med siste taler, kunne ikkje sagt det betre sjølv. Redigert 26.September.2014 av M/B Nordheim (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Poseidon Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 ... Men uenig i at det ikke har noen navigasjonsmessige formål.. Det var jo primært faste pungt man brukte før i tiden og før den elektroniske tidsalder, om det var en stein et merke på land et stort tre osv.. Har du en HIB vet du hvilken side i leia du går, og når du ser nummeret vet du jo da nøyaktig hvor du er! ... Jo, jeg ser poenget Men for ordens skyld: jeg var ikke med på møtene i Sjøkartverket og har bare fått dette referert fra noen som var med. Det var ikke HIB'ene som sådan man ikke fant plass til, for de er jo inntegnet selv om det gulblasse symbolet på hvit bakgrunn kan være vanskelig å lese med halvgamle øyne i et halvmørkt styrehus. Det var numrene man ikke fant plass til, eller mente at de kunne forveksles med andre tall i nærheten, og at man derfor valgte å ikke ta dem inn i papirkartet. Hvorvidt man trenger numrene for å finne ut hvor man er, det var neppe noe tema i møtene mellom Sjøkartverket og Kystverket. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
-morten- Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 jeg forstår problemstillingen, men for elektroniske kart er det jo mye enklere da man kan ha annen font og farge på tallene. Til og med jeg som er vant til å navigere i papirkart med paralellforskyver og passer bruker nesten bare kartplotter for tiden. Ihvertfall i kjendte områder! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mulligan Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Av nysgjerrighet. Ser du HIB symbolene på plotteren? Merker meg også at svenskene har vært mindre gjerrige med blekket og trykket disse numrene i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Har du en HIB vet du hvilken side i leia du går, og når du ser nummeret vet du jo da nøyaktig hvor du er! enig.......nummeret bør vare med på kartet http://kartor.eniro.se/m/HeyCQ den her stakkers tysken hadde vete eksakt hvor han mistet riggen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
-morten- Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Her ser du symbolet som er på sjøkartet hentet fra Gulesider. sannelig ikke sikker på om symbolet er med på plotteren, Det vistes ikke på plotteren jeg brukte i helga ute ved Sula. usikker på kartbrikken som stod i. men var Garmin plotter. Skal sjekke på min egen, som har bluechart g2 eller hva det heter.. Dette er fra Leia til Hurtigbåtene som går til Kristiansund ved Ringholmen for spessielt interesserte. Det er det gule som viser at merket er opplyst. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 den her stakkers tysken hadde vete eksakt hvor han mistet riggen Oj ... disse innretningene er sannelig skumle! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Salt Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 i de bildene vi ser fra Sverige (innsegling mot Göteborg?) er partall på grønn - styrbord - side ... men de har kanskje motsatt adresseringsstandard av oss. Her er adresseringsrettledningen (for adresser på land) at partall brukes på venstre side av gate/veg og oddetall på høyre, tilsvarende som det er sagt over her om nummerering av disse nye sideavmerkningene. Det er slik merking som nevnt inn Løperen mot Fredrikstad, og også i leia mot Halden fra Homlungen fyr og østover mot Sekken. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
esk1ld Svart 23.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2014 (redigert) Tallene på HIB'ene som er mye omdiskutert i blant annet denne tråden, refererer til de to siste sifrene i fyrlistenummeret hvis jeg ikke husker mye feil. Hvorav grønne merker har oddetall, røde merker partall og hvite merker har 00. Så for den som har lite å gjøre på om dagen, så er det bare å dra fram Norsk Fyrliste og dobbeltsjekke fyrlistenummeret og merkingen på HIB'ene rundt om, så får vi kanskje verifisert hvor god husken min er siden den gang jeg var med på å installere slike merker (før jeg fant ut at slepebåter var tingen...) Redigert 23.Oktober.2014 av esk1ld (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.