Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Båt80 skrev for 16 timer siden:

Hei 

 

Har overtatt en gammel snekke av det jeg tror er en sørlandssnekke med marna 5 hk. Båten er fra 1956 og trenger en del kjærlighet...

Hei! Å spørre en haug med trebåtfolk om hvilken olje en skal bruke er et ganske risky prosjekt! Alle har sin genuine supermetode, og svarer jeg for bråsikkert nå, kommer det en bøtteballett med andre som meiner noe anna.

Allikevel skal jeg driste meg til å svare.

1. Legg ut en håndfull ganske skarpe bilder av skrog over og under vannlinja, uttapå og inni (om den er olja og ikke malt innvendig). Ta bilder av bakkene - altså de små dekkene ved stevnene.

2. Prøv å gjøre deg opp en meining om hvordan båten er impregnert. (Lukt på den). Opprinnelig har den blitt behandla med linolje og / eller tjæreprodukter, men det er ikke sikkert det er så mye igjen av det.

3. Oppgi hvor du har båten. Ikke lokalisering, men litt i.f.t klima, ferskvann, sjø, frost og slikt.

 

Uten å ta med noen faktorer om hva som kan ha vært gjort med båten vil jeg anbefale et "owatrol-program". Dette går i prinsippet utpå å mette alt avskrapa, nedslipt trevirke i hud (skrog-borda) over vannlinja, skanbord/dollbord, og bakker, med en impregneringsolje (Owatrol D1). Den smører du på vått i vått, med en halvtimes mellomrom - noe som betyr at du bare går rundt og rundt om att og om att. Dette holder du på med til du er trøtt og går hjem for å sove, og så tar du til att dagen etterpå. På noen flater vil du se at det ikke er mulig å få mer inni, slik at du heller tørker av det som ikke tørker inn, mens andre flater fortsetter å suge og suge. Blir det for vått, holder det seg klebrig ganske lenge, så det er best å ikke ha på for mye. 

Under vannlinja, litt etter hva som er der, har vært der, smører du på ett eller anna kraftig - giftig - stoff. Blackfernis av den nye typen er kjent for å være litt tynn, men er laga av et ganske usunt asfaltprodukt som trenger godt inn. Boracol er et anna giftig stoff (det går rykter om at det er på vei til å bli faset ut). Er du lur kjøper du ei kanne av det så fort som mulig! Det kan for så vidt brukes over vannlinja også, ettersom det tar sopp. Svertesopp (svarte flekker, prikker) er stygt sjøl om det ikke er så farlig. Under vannlinja dekker du over det du har impregnert med med en primer. (Den må sjølsagt være tilpassa impregneringsstoffet, "kompatibel")

 

Over vannlinja, når owatrol D1 har tørka godt inni virket og overflata ser helt allright ut, slik at du tenker at båten godt kan være slik, skal du påføre et antall lag med owatrol D2. Denne olja er halvtørkende, altså herdes overflata slik at den virker tørr. Hinna som dannes er ikke fryktelig tjukk, ønskes det må du bruke et anna "program". Uansett anbefaler jeg å bare bruke owatrolprogrammet første gang, ettersom det impregnerer godt og trekker godt inn i trevirket. Ønsker du verdens vakreste gylne tjukke lag uttapå finnes det flere slike. Benarolje, Epifanes, Ravilakk og mye anna dyrt og ekslusivt. Dyrt er det uansett, men første året kan det være lurt å nøye seg med en hærskare tynne, penetrerende lag av tynne oljer nærmest for å ha ei såle.

 

Gjøco har et tilsvarende "program", likeledes Respect. Forskjellen er minimal. Impregneringsstoffene består av en blanding av linolje, terpentin eller whitespirit, og soppdreper. Dekklaget (D2, G2, osv) er en halvtørkende olje basert på kokt linolje og mye anna snacks. Kokt linolje er ikke rå linolje som er kokt, men tilsatt ett eller anna som de kokte inn i gamle dager.

 

I tillegg kan du anskaffe deg Owatrol penetrerende olje som du smører på metaller, gangjerna i roret (særlig om du har ytre ror), stilken, kjøl, osv.

 

Jeg har i mitt treårige trebåtoppussingsprosjekt brukt: Rå linolje, kokt linolje, owatrol d1 og d2, gjøco g1 og g2, respect 1 og 2, biltema båtlakk, amerikansk terpentin, kinesisk treolje (tung-olje), og sikkert mye anna - bare når det gjelder gjennomsiktige oljer!

 

Det er også interessant om det er mye blåmann (-geit) i båten, hvor det er blått eller svart. Om det er jernsøm eller kobbersøm, er også interessant.

 

Opprett en prosjekt-tråd og sett i gang. Det er ganske mange her inne som driver med, eller har drivi med, tilsvarende prosjekter. Uansett må du gi litt av deg sjøl, i hvert fall av båten din. Et bilde kan fortelle så uhyggelig mye som orda ikke klarer å formidle!

 

Lykke til!

Vosso63

Vosso63

Båt80 skrev for 15 timer siden:

Hei 

 

Har overtatt en gammel snekke av det jeg tror er en sørlandssnekke med marna 5 hk. Båten er fra 1956 og trenger en del kjærlighet...

Hei! Å spørre en haug med trebåtfolk om hvilken olje en skal bruke er et ganske risky prosjekt! Alle har sin genuine supermetode, og svarer jeg for bråsikkert nå, kommer det en bøtteballett med andre som meiner noe anna.

Allikevel skal jeg driste meg til å svare.

1. Legg ut en håndfull ganske skarpe bilder av skrog over og under vannlinja, uttapå og inni (om den er olja og ikke malt innvendig). Ta bilder av bakkene - altså de små dekkene ved stevnene.

2. Prøv å gjøre deg opp en meining om hvordan båten er impregnert. (Lukt på den). Opprinnelig har den blitt behandla med linolje og / eller tjæreprodukter, men det er ikke sikkert det er så mye igjen av det.

3. Oppgi hvor du har båten. Ikke lokalisering, men litt i.f.t klima, ferskvann, sjø, frost og slikt.

 

Uten å ta med noen faktorer om hva som kan ha vært gjort med båten vil jeg anbefale et "owatrol-program". Dette går i prinsippet utpå å mette alt avskrapa, nedslipt trevirke i hud (skrog-borda) over vannlinja, skanbord/dollbord, og bakker, med en impregneringsolje (Owatrol D1). Den smører du på vått i vått, med en halvtimes mellomrom - noe som betyr at du bare går rundt og rundt om att og om att. Dette holder du på med til du er trøtt og går hjem for å sove, og så tar du til att dagen etterpå. På noen flater vil du se at det ikke er mulig å få mer inni, slik at du heller tørker av det som ikke tørker inn, mens andre flater fortsetter å suge og suge. Blir det for vått, holder det seg klebrig ganske lenge, så det er best å ikke ha på for mye. 

Under vannlinja, litt etter hva som er der, har vært der, smører du på ett eller anna kraftig - giftig - stoff. Blackfernis av den nye typen er kjent for å være litt tynn, men er laga av et ganske usunt asfaltprodukt som trenger godt inn. Boracol er et anna giftig stoff (det går rykter om at det er på vei til å bli faset ut). Er du lur kjøper du ei kanne av det så fort som mulig! Det kan for så vidt brukes over vannlinja også, ettersom det tar sopp. Svertesopp (svarte flekker, prikker) er stygt sjøl om det ikke er så farlig. Under vannlinja dekker du over det du har impregnert med med en primer. (Den må sjølsagt være tilpassa impregneringsstoffet, "kompatibel")

 

Over vannlinja, når owatrol D1 har tørka godt inni virket og overflata ser helt allright ut, slik at du tenker at båten godt kan være slik, skal du påføre et antall lag med owatrol D2. Denne olja er halvtørkende, altså herdes overflata slik at den virker tørr. Hinna som dannes er ikke fryktelig tjukk, ønskes det må du bruke et anna "program". Uansett anbefaler jeg å bare bruke owatrolprogrammet første gang, ettersom det impregnerer godt og trekker godt inn i trevirket. Ønsker du verdens vakreste gylne tjukke lag uttapå finnes det flere slike. Benarolje, Epifanes, Ravilakk og mye anna dyrt og ekslusivt. Dyrt er det uansett, men første året kan det være lurt å nøye seg med en hærskare tynne, penetrerende lag av tynne oljer nærmest for å ha ei såle.

 

Gjøco har et tilsvarende "program", likeledes Respect. Forskjellen er minimal. Impregneringsstoffene består av en blanding av linolje, terpentin eller whitespirit, og soppdreper. Dekklaget (D2, G2, osv) er en halvtørkende olje basert på kokt linolje og mye anna snacks. Kokt linolje er ikke rå linolje som er kokt, men tilsatt ett eller anna som de kokte inn i gamle dager.

 

I tillegg kan du anskaffe deg Owatrol penetrerende olje som du smører på metaller, gangjerna i roret (særlig om du har ytre ror), stilken, kjøl, osv.

 

Jeg har i mitt treårige trebåtoppussingsprosjekt brukt: Rå linolje, kokt linolje, owatrol d1 og d2, gjøco g1 og g2, respect 1 og 2, biltema båtlakk, amerikansk terpentin, kinesisk treolje (tung-olje), og sikkert mye anna - bare når det gjelder gjennomsiktige oljer!

 

Det er også interessant om det er mye blåmann (-geit) i båten, hvor det er blått eller svart. Om det er jernsøm eller kobbersøm, er også interessant.

 

Opprett en prosjekt-tråd og sett i gang. Det er ganske mange her inne som driver med, eller har drivi med tilsvarende prosjekter. Uansett må du gi litt av deg sjøl, i hvert fall av båten din. Et bilde kan fortelle så uhyggelig mye som orda ikke klarer å formidle!

 

Lykke til!



×
×
  • Create New...