Vosso63
Ja... Et pågående problem det der. Miksen av mangel på tørkevær og lekkasjer gjør det komplisert. Jeg trur at du, om du klarer å legge noe absolutt tett oppå, og samtidig får lufta (så det tørker), må finne en olje eller lakk med større viskositet enn D2, G2, dekksolje eller slike. Blant de tjukkere oljene, som kanskje kan legge seg over de ørtynne sprekkene, er kanskje Benar den som er mest praktisk å få på nå. Jeg har brukt "Flügger: Natural Wood Trelakk Classic" av samme årsak som du skisserer. Den inneholder kinesisk olje, noe som gir den litt hardere og blankere finish. Om det var intelligent vil tida vise. Den er i alle fall ganske seig og litt tjukk, slik at den danner et fint og litt lysende ytre lag. Begge disse oljene (Regner Benar som en (1) olje, sjøl om du får den i blank, til edeltre og marint) skal normalt binde seg til D2 (om det er matta litt først). Om det oppstår noe miksmaks med natemassen aner jeg sjølsagt ikke noe om. Vanligvis er natemassen herda såpass mye på dette tidspunktet, og så lenge det ikke er snakk om penetrerende olje, impregnering eller noe slikt, bør det gå bra.
Å nate oppå gammal herda natemasse går dårlig, og andre produkter på tube eller patron, har jeg liten tru på. Så jeg trur du må dekke dekket med en seig/tjukk/viskøs saktetørkende olje/lakk.